Partner portalu

Świętokrzyskie. 55 mln zł na budowę obwodnicy Ćmielowa

• Do połowy 2018 roku ma powstać pięciokilometrowa obwodnica Ćmielowa (Świętokrzyskie). Inwestycja obejmie także przebudowę odcinka trasy wojewódzkiej nr 755 w kierunku Ożarowa wraz z budową bazy dla drogowców.
• Koszt przedsięwzięcia, współfinansowanego z UE, to ponad 55 mln zł.

W środę, 28 września umowę na realizacje inwestycji z jej wykonawcą, podpisali - w imieniu samorządu województwa - przedstawiciele Świętokrzyskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich.

Przedsięwzięcie składa się z trzech zadań. Pierwsze dotyczy rozbudowy czterokilometrowego odcinka trasy wojewódzkiej nr 755 Ostrowiec-Ćmielów-Ożarów od Julianowa, do końcowego odcinka przyszłej obwodnicy. Poszerzona jezdnia zyska nową nawierzchnię, zbudowane zostaną zatoki autobusowe, chodniki i ścieżka rowerowa. Przebudowane będą też przydrożne rowy i sieć wodociągowa. Droga zyska kanalizację deszczową i oświetlenie.

Drugi etap to budowa pięciokilometrowej obwodnicy Ćmielowa - miasteczka, które leży wzdłuż trasy nr 755. Miejscowy samorząd od 2006 r. zabiegał o budowę obwodnicy.

Jak tłumaczył burmistrz Ćmielowa Jan Kuśmierz, ze względu na gęstą zabudowę - objętą opieką konserwatora zabytków - nie było możliwości poszerzenia trasy w jej obecnym biegu. Obwodnica ma też pomóc wyprowadzić coraz większy tranzytowy ruch pojazdów, przemieszczających się przez Ćmielów w kierunku Lublina czy Sandomierza i poprawić bezpieczeństwo mieszkańców.

"Wyprowadzenie ruchu tranzytowego może też pomóc w rozwoju gospodarczym miejscowości i budownictwa mieszkaniowego" - ocenił samorządowiec.

Natura 2000 na drodze

Wg pierwotnej koncepcji, obwodnica miała przebiegać północną stroną Ćmielowa, ale ze względu na pojawienie się przepisów programu Natura 2000 o obszarach chronionych, nową drogę zaprojektowano na południe od starego śladu trasy. Gmina partycypowała w kosztach przygotowania dokumentacji.

Obwodnica będzie miała 5,1 km długości. W jej przebiegu powstaną m. in. dwa ronda, ścieżka rowerowa i chodniki dla pieszych, wiadukt i przejścia dla zwierząt. Przebudowane zostaną skrzyżowania z drogami lokalnymi, powstaną drogi dojazdowe do pól, wyregulowane będą cieki wodne. Przebudowana zostanie także istniejąca w okolicy sieć gazowa, elektryczna wodociągowa i kanalizacja deszczowa.

Zdaniem wicemarszałka województwa Jana Maćkowiaka, istotną częścią inwestycji będzie budowa bazy dla służby drogowej i jej wyposażanie w sprzęt do utrzymania dróg. Siedziba obwodu zostanie przesilona w okolice Ćmielowa z Ostrowca Świętokrzyskiego.

Wykonawcą inwestycji będzie firma Skanska. Przedsięwzięcie szacowane na ponad 55 mln zł w 85 proc. będzie finansowane z funduszy unijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego na lata 2014- 2020. Pozostała kwota, to wkład własny regionalnego samorządu.

W ostatnich latach, także przy udziale środków unijnych, wyremontowano odcinek trasy nr 755 od węzła "Brezelia" w Ostrowcu Świętokrzyskim do Ćmielowa. Przebudowano też odcinek w okolicy Ożarowa, gdzie trasa łączy się z drogami krajowymi: nr 79 Warszawa-Sandomierz-Kraków i nr 74 Kielce-Lublin.

Zobaczcie naszą najnowszą "Moc Opinii". Grubo ponad godzinę rozmawialiśmy z kandydatami na prezydenta Rudy Śląskiej Michałem Pierończykiem i Krzysztof Mejerem. Głosowanie w mieście w centrum Śląska - to wg politologów - najważniejsze wybory w tym roku.

 
KOMENTARZE0

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!