"Tak" dla zwężania jezdni w miastach

Jak informował PortalSamorzadowy.pl, prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski przedstawił propozycję zmian komunikacyjnych w stolicy, polegającą m.in. na zwężeniu jezdni w centrum.
"Trzaskowski chce, żeby w wyniku zmian było tam więcej zieleni, szerokie chodniki i drogi rowerowe. Zmiany dotyczyłyby m.in. Alej Jerozolimskich. Na odcinku od Marszałkowskiej do Nowego Światu kierowcy mieliby korzystać tylko z jednego pasa ruchu w każdą stronę, co wzbudziło gorącą debatę w mediach społecznościowych.
Według sondażu IBRiS dla "Rzeczpospolitej" (przeprowadzonego 4-5 czerwca 2021 r.) aż 49 proc. ankietowanych uważa, że propozycja przebudowy to dobry pomysł, a zmiany tego typu powinny być kontynuowane" - podaje dziennik.
Z sondażu dla "Rz" wynika też, że 17 proc. ankietowanych jest przekonanych, że to pomysł idący we właściwym kierunku, ale w centrum miasta nie powinno w ogóle być samochodów. Tylko 16 proc. twierdzi, że zmiany, które zaproponował prezydent Warszawy, oznaczają dyskryminację kierowców. A 18 proc. badanych nie ma w tej sprawie zdania.
"To badanie pokazuje, że kończy się pewna epoka, w której politycy mogą się tłumaczyć strachem, że wyborcy nie zaakceptują zmian takich, jakie proponuje Trzaskowski: ograniczania ruchu aut, zazieleniania ulic, stawiania na rowery. Te zmiany nie tylko mają jak widać powszechne poparcie, ale też część ludzi uważa, że są wręcz za mało idące - mówi "Rzeczpospolitej" Jan Mencwel, prezes warszawskiego stowarzyszenia "Miasto Jest Nasze". "To pokazuje, że chodzi tu nie tylko o Warszawę, że zmiany mentalności zachodzą w całej Polsce" - dodaje Mencwel.
"Tak gorąca dyskusja o nowym centrum Warszawy i jego przebudowie nie jest przypadkowa. Jak mają wyglądać polskie miasta, a zwłaszcza ich centra, to pytanie, z którym muszą teraz szczególnie często mierzyć się samorządowcy, zwłaszcza w kontekście zmian wywołanych pandemią, która była - co sami często przyznają - katalizatorem zmian i przemian w miastach. Zwłaszcza jeśli chodzi o zieleń, drogi rowerowe i szeroko pojętą jakość życia" - ocenia gazeta
"Okazało się, że przestrzeń zielona w mieście, infrastruktura do spędzania czasu wolnego poza domem, są kluczowe do tego, żeby miasto funkcjonowało, żeby ludzie chcieli w nim żyć - mówił w rozmowie z "Rz" pierwszy wiceprezydent Łodzi Adam Pustelnik.
Czy Polaków będzie stać na mieszkania? Zobacz najnowszą debatę
-
Witold Potęga
2021-06-24 15:58:59
Czyli zaczynamy korzystać z wartościowych doświadczeń miast wcześniej nawiedzonych motoryzacją. Bdb.
-
Klemens
2021-06-14 13:56:11
Jako Warszawiak na pewno nie będę głosował na Trzaskowskiego, i wszyscy moi znajomi bez wyjątku- nawet zieloni- jak pozwęża jezdnie. Zieleń tak, ale trzeba szukać innych rozwiązań. Ci co podpowiadają Trzaskowskiemu chcą go upupić.
-
ant
2021-06-14 12:38:07
A tymczasem na obrzeżach Warszawy planują w ośrodku osiedla wylać tysiące ton betonu, aby zrobić szeroki przejazd pod torami - w samym centrum Falenicy - tylko kilkaset metrów od przejazdów na nowej Południowej Obwodnicy Warszawy ....