PARTNER PORTALU

Tak powstaje tunel pod Świną [ZDJĘCIA]

  • AKC    7 czerwca 2022 - 07:50
Tak powstaje tunel pod Świną [ZDJĘCIA]
Budowa tunelu pod Świną trwa ponad dwa lata (fot. tunel-swinoujscie.pl)

Roboty na budowie tunelu pod cieśniną Świny, który połączy wyspy Uznam i Wolin, idą pełną parą. Obecnie w komorze startowej na wyspie Uznam trwa zbrojenie stropu pośredniego w części wschodniej, a także montaż i prefabrykacja deskowań stropu pośredniego w części zachodniej.




  • W części tunelu wydrążonego maszyną TBM, przy wyjściu ewakuacyjnym EE1, trwa mrożenie pasywne, zbrojenie płyty dennej i ścian obudowy ostatecznej.
  • W wyjściu ewakuacyjnym EE2 zakończono obudowę wstępną, przygotowywana jest też izolacja konstrukcji. Przy wyjściu EE2 od strony odcinka T2 montowana jest rampa tymczasowa.
  • Na odcinku pomiędzy wyjściami ewakuacyjnymi EE1 i EE2 montowane są prefabrykaty poddrogowe i trwa betonowanie płyty pod jezdnię.

W budynku BCO trwają prace wykończeniowe i instalacyjne. Po stronie wyspy Wolin, w komorze odbiorczej, kontynuowane są konstrukcje wewnętrzne i uszczelniane ściany szczelinowe. Uszczelnianie konstrukcji trwa też w rampie i tunelu wykonywanym metodą stropową w segmentach od R1 do R 16. Tam także montowane są zbrojenia chodników.

Proces otwierania i wykonywania wyjść ewakuacyjnych został podzielony na kilka etapów. Prace zaczęły się od nacięcia otworu w żelbetowej obudowie tunelu, poprzez demontaż obrysowanej nacięciem obudowy i odcinkowe wybieranie gruntu w zamrożonej bryle po montaż stalowych ram podporowych i wykonywani zbrojonej warstwy z torkretu. Wszystko po to, aby zabezpieczyć wykop i wykonać ostateczną obudowę żelbetową wraz z izolacją.

Odległość między wyjściami ewakuacyjnymi wynosi 500 m. Aby wykonać wnękę dla wykonania konstrukcji wyjścia, trzeba było przebić się przez obudowę segmentową tunelu, wykonać wykop oraz obudowę wstępną, którą wykonuje się metodą tzw. na mokro. Aby zrobić wyłom w obudowie segmentowej tunelu, wewnątrz tunelu TBM została zamontowana tymczasowa rama stalowa dla wzmocnienia konstrukcji tunelu. Obudowa wstępna wnęki składa się z warstwy betonu natryskowego i stalowych żeber w rozstawie 0,75 m. Obudowa docelowa wykonana będzie z betonu zbrojonego.

Do wzmocnienia gruntu została zastosowana technologia mrożenia. Polega ona na ciągłym przenoszeniu ciepła z gruntu do atmosfery. W wyniku tego grunt ulega ochłodzeniu, a woda wypełniająca pory zostaje zamrożona, tworząc warstwę lodu. Zamrożony grunt zamienia się w wodoszczelną bryłę.

 Mrożenie aktywne, czyli takie, dzięki któremu temperatura gruntu ma spaść do temperatury ok. -12 stopni Celsjusza w części środkowej płaszcza mrożeniowego, trwało łącznie około 65 dni. Z kolei pasywne, czyli podtrzymujące niską temperaturę w czasie przebijania się przez obudowę tunelu i wykonywania konstrukcji wyjść, potrwa około 100 dni.

Czytaj też: Tunelem pod Świną dopiero za rok? Bukmacherzy nie mają dobrych wieści

Obecnie przy wyjściu ewakuacyjnym EE1 kontynuowane jest mrożenie pasywne, w tym betonowanie podłoża pod izolację płyty dennej. Zakończono także wykonywanie obudowy wstępnej. Mrożenie pasywne rozpoczęło się również przy wyjściu ewakuacyjnym EE2 gdzie obecnie trwa wybieranie urobku i montaż obudowy wstępnej.

Tunel pod Świną będzie gotowy do końca 2023 r. (fot. tunel-swinoujscie.pl) Tunel pod Świną będzie gotowy do końca 2023 r. (fot. tunel-swinoujscie.pl)

Oprócz dwóch wyjść ewakuacyjnych EE1 i EE2 wykonywane są także klatki schodowe, w przestrzeni komory startowej i odbiorczej, które będą łączyły galerię ewakuacyjną znajdującą się pod jezdnią w tunelu, z powierzchnią. Galeria ta ma połączenie z dwoma wyjściami ewakuacyjnymi realizowanymi w technologii mrożenia gruntu w tunelu TBM. Klatki schodowe również będą wyjściami ewakuacyjnych z poziomu drogi na wlotach do tunelu TBM.

Co jeszcze dzieje się na budowie tunelu?

Po stronie wyspy Uznam, w komorze startowej, trwa montaż i prefabrykacja deskowań dla wykonania stropu pośredniego. Na odcinku rampy i w tunelu wykonanym metodą stropową uszczelniana jest cała konstrukcja, jednocześnie trwa montaż zbrojenia kap chodnikowych.

W budynku Centrum Obsługi i Stacji Trafo TK3 prowadzone są roboty wykończeniowe oraz instalacyjne prace wewnętrzne.

W komorze odbiorczej na wyspie Wolin kontynuowane są prace nad konstrukcjami wewnętrznymi. Ściany szczelinowe są uszczelniane, podobnie jak konstrukcja rampy i tunelu wykonanym metodą stropową. 

Wykonywane są również kanały technologiczne. Na drogach budowane są sieci uzbrojenia terenu oraz infrastruktura drogowa. Budowany jest mur oporowy przy bajpasie północnym, na bieżąco prowadzone są prace porządkowe i utrzymaniowe.

Tunelem w 2023 roku

Już ponad dwa lata trwa budowa tunelu pod Świną, który połączy wyspy Uznam i Wolin. Wykonawca deklaruje, że roboty budowlane zostaną zakończone do końca roku, na uruchomienie wszystkich systemów zarządzających tunelem będzie potrzebował około pół roku.

Czytaj też: Tunel w Świnoujściu powstanie jeszcze w tym roku, ale pojedziemy nim później

Tunel pod Świną ma być rozwiązaniem kłopotów komunikacyjnych mieszkańców Świnoujścia, a także turystów. Obecnie połączenie między wyspami Wolin i Uznam realizowane jest przeprawami promowymi, które jednak nie posiadają wystarczającej przepustowości. W efekcie nieuniknione jest długie oczekiwanie na prom.

Tunel ma być oddany do użytkowania w połowie 2023 roku.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!



Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę


×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!