PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Tiry na drogach lokalnych. Ministerstwo Infrastruktury idzie z pomocą samorządom

  • Tomasz Klyta    3 lutego 2020 - 06:00
Tiry na drogach lokalnych. Ministerstwo Infrastruktury idzie z pomocą samorządom
Samorządy nie chcą tirów na swoich drogach (fot. Pixabay)

Wkrótce zostanie znowelizowana ustawa o drogach publicznych. Nowelizacja jest koniecznością po wyroku Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE), zgodnie z którym Polska musi dopuścić do ruchu pojazdy z naciskiem na pojedynczą oś powyżej 11,5 t, na wszystkich drogach publicznych (z wyjątkiem gruntowych). Do tej pory zarządcy dróg (w tym samorządy) mogli niemal swobodnie wprowadzać zakazy ruchu ciężkich pojazdów tam, gdzie się im podobało. Teraz włodarze miast obawiają się, że tiry "rozjeżdżą" drogi lokalne.




  • Polska musi dostosować swoje przepisy o ruchu drogowym do wyroku TSUE. Zakłada on dopuszczenie ruchu ciężkiego do wszystkich dróg publicznych w Polsce.
  • Przygotowujący nowelizację resort infrastruktury przewidział jednak szereg wyjątków od zakazu dopuszczania ciężarówek do dróg. Zdaniem przedsiębiorców, w praktyce oznacza to zwiększenie ograniczeń i kosztów społecznych.
  • Tymczasem samorządowcy proponują... rozszerzenie wyjątków.

TSUE zarzucił Polsce naruszenie dyrektyw europejskich poprzez wprowadzenie m.in. systemu specjalnych pozwoleń na poruszanie się poza siecią TEN-T (transeuropejska sieć transportowa) tzw. pojazdów nienormatywnych (o nacisku na oś powyżej 11,5 t). Zgodnie z wyrokiem Trybunału, Polska musi zmienić swoje przepisy tak, aby także te pojazdy miały swobodny dostęp do wszystkich dróg publicznych.

W odpowiedzi na wyrok z marca 2019 r. Ministerstwo Infrastruktury przygotowało nowelizację krajowych przepisów. Resort starał się wyjść naprzeciw obawom samorządów o stan dróg i w projekcie nowelizacji zawarł katalog wyjątków od zakazu ograniczania ruchu pojazdów ciężkich na drogach publicznych. Samorządy mają jednak więcej zastrzeżeń. Z drugiej strony, formując katalog zakazów, ministerstwo naraziło się przedsiębiorcom z branży logistycznej.

Polskie drogi nie są gotowe na przyjęcie ciężarówek?

Jak wynika z danych GUS, w Polsce jest ponad 422 tys. km dróg publicznych. Jednak tylko 19,4 tys. z nich to drogi krajowe, ekspresowe i autostrady (należąc do sieci TEN-T, muszą dopuszczać ruch pojazdów o nacisku osi 11,5 t). W przypadku pozostałych 402 tys. km dróg publicznych, są to drogi zarządzane przez samorządy. I to samorządy mogą dopuścić lub zakazać ruchu tirów na "swoich drogach" i często chętnie z tego korzystają.

Jak jednak obliczył resort infrastruktury, drogi samorządowe stanowiące 95 proc. dróg w Polsce przenoszą tylko 40 proc. ruchu pojazdów. To oznacza, że większość ruchu i tak obciąża drogi o najwyższym standardzie.

Obawy o dopuszczenie ruchu ciężkiego na wszystkie drogi publiczne mają teraz nie tylko samorządy. Już podczas rozprawy przed TSUE, przedstawiciele polskiego rządu argumentowali, że spora część dróg samorządowych nie jest przystosowana do przyjęcia ciężarówek z dnia na dzień.

"Jednocześnie należy zauważyć, że dyrektywa nie obliguje państw członkowskich do dostosowania dróg publicznych do ruchu pojazdów o nacisku pojedynczej osi napędowej do 11,5 t, jedynie do dopuszczenia na drogach publicznych takiego ruchu. W trakcie postępowania przed TSUE kwestia ta była podnoszona przez Komisję Europejską. Polska również zwracała uwagę na fakt, iż bez unowocześnienia (przebudowy/rozbudowy/remontu) droga, po której zostanie dopuszczony ruch pojazdów ciężkich, ulegnie szybszej degradacji. W praktyce zaś szybkie zużycie i degradacja nieprzystosowanej do ruchu ciężkiego drogi publicznej, bez zabiegów modernizacyjnych oznacza doprowadzenie jej w krótkim czasie do stanu zagrażającego bezpiecznemu użytkowaniu. Niemniej jednak, nie znalazło to zrozumienia ani w Komisji Europejskiej, ani w Trybunale Sprawiedliwości UE" - czytamy z uzasadnieniu nowelizacji ustawy.





REKLAMA


Bezprecedensowe w skali Europy forum wielowątkowej dyskusji dotyczącej kluczowych zagadnień dla systemów opieki zdrowotnej. Już 5-6 marca 2020 r. w Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach.



×
KOMENTARZE (5)

  • iza, 2020-02-04 13:41:57

    Do Realist: TSUE może wydawać wyroki, ale nie we wszystkich sprawach
  • Tomek, 2020-02-03 19:52:43

    Wystarczy na każdej drodze gminnej wybudować jakieś szykany i postawić kamery - w razie ich uszkodzenia płaci firma i kierowca. I skończy się rumakowanie...
  • Realist, 2020-02-03 10:01:56

    To jednak wyroki TSUE są obowiązujące?

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.