PARTNERZY PORTALU

Tramwaje Śląskie przebudują kolejny odcinek sieci w Zabrzu – Biskupicach

  • PAP    14 maja 2020 - 16:21
Tramwaje Śląskie przebudują kolejny odcinek sieci w Zabrzu – Biskupicach
Prezes Zarządu Spółki Tramwaje Śląskie S.A. Bolesław Knapik i prezes KZN Rail Sp. z o.o. Grzegorz Leszczyński, po dwóch stronach łącz internetowych, prezentują podpisaną umowę (Fot. Tramwaje Śląskie)

Umowę na budowę pierwszej od 38 lat nowej linii tramwajowej na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii podpisały Tramwaje Śląskie. Licząca blisko 4 km trasa będzie przedłużeniem obecnej linii nr 15 na osiedlu Zagórze w Sosnowcu.




Kosztem niespełna 14,5 mln zł netto samorządowa spółka Tramwaje Śląskie przebuduje kolejny odcinek swojej sieci w zabrzańskiej dzielnicy Biskupice. Będzie to trzeci z siedmiu odcinków torowisk w Zabrzu zaplanowanych do modernizacji w obecnej perspektywie unijnej.

O podpisaniu w czwartek umowy na prace wzdłuż ul. Bytomskiej: od ul. Zamkowej do ul. Szyb Franciszek wraz z Pętlą Biskupice oraz rozjazdami - poinformował rzecznik spółki Andrzej Zowada. Inwestycja powinna być gotowa za 11 miesięcy.

Zowada przypomniał, że w ramach wspartego obecnymi środkami unijnymi projektu inwestycyjnego Tramwajów Śląskich przewidziano modernizację siedmiu odcinków torowisk na terenie Zabrza. Cztery z nich obejmują torowiska, po których kursuje linia nr 5, łącząca Zabrze z Bytomiem.

"Jedno spośród tych czterech zadań, przy granicy z Bytomiem, jest zakończone, drugie w samym śródmieściu - dobiega końca, a trzecie - w Biskupicach - rozpocznie się niebawem" - uściślił Zowada. Wykonawcą została krakowska firma KZN Rail, która prowadzi też prace w centrum miasta.

Czwartkową umowę podpisano przez internet. Obejmuje ona modernizację ok. 1 km dwutorowej linii wydzielonej z jezdni oraz pętli Biskupice - w sumie 2,3 km toru pojedynczego. Odcinek ten przylega do torowiska wzdłuż ul. Bytomskiej w ścisłej zabudowie Biskupic, zmodernizowanego w poprzedniej perspektywie unijnej.

Aby zminimalizować ograniczenia w komunikacji tramwajowej, na czas prowadzonych robót uruchomiony zostanie rozjazd technologiczny, tzw. nakładkowy, w pobliżu skrzyżowania ul. Bytomskiej z ul. Zamkową. Umożliwi on utrzymanie ruchu tramwajowego od strony Zabrza do ul. Zamkowej.

Od strony Bytomia tramwaje będą dojeżdżały do pętli Biskupice, która przebudowana zostanie w ostatnim etapie prac, gdy tramwaje będą mogły jeździć już po nowym torowisku obok niej. Modernizacja obejmie również perony przystanków: Biskupice Zamkowa, Biskupice Ziemska i Biskupice pętla.

W centrum Zabrza kończą się prace przy torowisku wzdłuż ul. Powstańców Śląskich i ul. Religi. To krótki fragment sieci tramwajowej - ok. 1650 metrów toru pojedynczego i sieci trakcyjnej. Warte ok. 23,5 mln zł netto roboty powodują znaczne utrudnienia w ruchu tramwajowym w centrum miasta. Wcześniej na terenie Zabrza zmodernizowano most nad potokiem Julka przy granicy z Bytomiem i dwutorową linię w jego sąsiedztwie.

Według informacji zabrzańskiego magistratu z grudnia 2018 r. łączny koszt wszystkich zaplanowanych w tej perspektywie unijnej robót przy infrastrukturze tramwajowej w Zabrzu szacowano wówczas na 150 mln zł, przy bezpośrednim wkładzie miasta na poziomie ok. 33 mln zł.

Kolejne roboty tramwajowe w Zabrzu zaplanowano m.in. w ciągu ul. Wolności od ul. Piłsudskiego do ul. Miarki oraz od pętli Mikulczyce do skrzyżowania ul. Mikulczyckiej z ul. Dygasińskiego.

Modernizacje odcinków w Zabrzu są częścią projektu modernizacji i rozbudowy infrastruktury tramwajowej w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM), przygotowanego pod kątem środków unijnych na lata 2014-2020. Projekt szacowany jest na ok. 885 mln zł kosztów kwalifikowanych netto (ok. 1,088 mld zł brutto; przy ok. 562 mln zł unijnego dofinansowania).

Cały projekt zakładał do niedawna: remonty ok. 100 km torowisk, budowę ponad 20 km nowych linii (ostatnio z wykorzystania tego dofinansowania pod kątem budowy nowej linii wycofały się Katowice) oraz zakup 45 tramwajów.

Tramwaje Śląskie są jednym z największych operatorów sieci tramwajowych w Polsce. Spółka obsługuje 28 linii w 12 miastach. Łączna długość torowisk ciągnących się od Zabrza na Górnym Śląsku po Dąbrowę Górniczą w Zagłębiu Dąbrowskim to ponad 340 km toru pojedynczego (w tym niespełna 30 km w zajezdniach).

TŚ należą do 12 miast Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Ponad 47 proc. udziałów mają Katowice, ponad 11,5 proc. - Sosnowiec, przeszło 9,5 proc. - Bytom, a po ponad 8 proc. - Chorzów i Zabrze. Pozostałymi udziałowcami są: Czeladź, Dąbrowa Górnicza, Gliwice, Mysłowice, Ruda Śląska, Siemianowice Śląskie i Świętochłowice.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!