PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Via Carpatia im nie w smak. Samorządowe gremium wskazuje pilniejsze inwestycje

  • Bogdan Bugdalski    14 czerwca 2019 - 06:00

- Oczywiście nie przeciwstawiamy się rozwojowi korytarza transportowego Via Carpatia, ale głośno mówimy – jako stowarzyszenie i jako samorząd województwa pomorskiego - że to rozwiązanie nie służy rozwojowi naszych portów - mówi Ryszard Świlski, wicemarszałek województwa pomorskiego i prezes stowarzyszenia Bałtyk-Adriatyk.




  • Stowarzyszenie Bałtyk-Adriatyk jest organizacją aktywnie uczestniczącą w działaniach na rzecz rozwoju transportu intermodalnego na terenie Polski. Jego głos jest brany pod uwagę przez Komisję Europejską.
  • Na rozwoju transportu w ramach korytarza Bałtyk-Adriatyk zyskują nie tylko polskie porty, ale wszystkie regiony znajdujące się w pasie oddziaływania korytarza, który obejmuje 80 proc. terytorium kraju.
  • Stowarzyszenie nie zamierza wspierać rozwoju korytarza transportowego Via Carpatia. Dlaczego?

- Stowarzyszenie Polskich Regionów Korytarza Transportowego Bałtyk-Adriatyk to gremium samorządowe, które czynnie uczestniczy we wszystkich projektach, inicjatywach i dyskusjach służących rozwojowi korytarza transportowego Bałtyk-Adriatyk na terenie Polski, w tym spraw dotyczących rozbudowy linii kolejowych, portów, dróg, transportu intermodalnego – mówi Ryszard Świlski, wicemarszałek województwa pomorskiego i prezes stowarzyszenia.

Obecnie korytarz transportowy Bałtyk-Adriatyk obejmuje już swoim zasięgiem 80 proc. terytorium naszego kraju, w którym wytwarzane jest 70 proc. PKB Polski. – W ostatnich czterech latach wartości przeładunkowe portów polskich wzrosły o 37 proc. – 100 mln ton. A te towary trzeba jakoś wywieźć – wskazuje wicemarszałek. Dlatego na rozwoju korzystają wszystkie regiony znajdujące się w zasięgu korytarza, również te południowe. 

Oczywiście samorządy konkurują ze sobą i jednocześnie współdziałają. – Jeśli któryś z nich trzeba wesprzeć głosem doradczym czy jakąś opinią, to tak robimy. Przykładowo, jeśli takiej pomocy potrzebuje województwo wielkopolskie, to taką pomoc organizujemy. Robi to Śląsk, robi to Pomorze czy województwo zachodniopomorskie – tłumaczy.

Stowarzyszenie dba też o rozwój naszych regionów, a konkurują z nami Czesi, Słowacy, Węgrzy, Chorwaci czy Włosi. – Dla nas interes przewozowy, transportowy, przeładunkowy naszego kraju jest najważniejszy. Ale zachęcamy chociażby Słowaków czy Czechów, żeby razem z nami podejmowali decyzje transportowe, chociażby w sprawie modernizacji linii kolejowych, bo co z tego, że dojedziemy do granicy naszego kraju, jeśli dalej nie będziemy mogli. Jest dużo tego typu pracy, ale myślę, że efekty gospodarcze Polski pokazują, że trochę się do tego dołożyliśmy – podkreśla.

Jego zdaniem budowa szlaku transportowego Via Carpatia nie służy rozwojowi portów polskich.

- Wiem, że mówimy o pewnym układzie transportowym, drogowym, ale nikt mnie nie przekona, że Via Carpatia służy rozwojowi portu w Gdańsku czy w Gdyni. Jeżeli w portach generujemy 40 mld zł rocznie dochodów z podatków i ceł, co stanowi 11 proc. ogólnych wpływów podatkowych do budżetu państwa, to dlaczego rząd nie wspiera inwestycji, na którą czekają mieszkańcy Trójmiasta – czyli chociażby budowy Drogi Czerwonej do portu w Gdyni. Dzisiaj z portu gdańskiego wyjedziemy, ale z gdyńskiego już nie – podkreśla Ryszard Świlski.

I dodaje: – Oczywiście nie przeciwstawiamy się rozwojowi korytarza transportowego Via Carpatia, ale głośno mówimy – jako stowarzyszenie i jako samorząd województwa pomorskiego – że to rozwiązanie nie służy rozwojowi naszych portów.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (13)

  • rzszowianka, 2019-06-19 16:05:50

    Odpowiadam P.Andrzejowi Dec , zbliża się czas urlopowy zapraszam do Rzeszowa podróżować samochodem osobowym droga S-19 do Barwinka. Teren bardzo górzysty , wąska droga i ruch komunikacyjny.Bardzo dużo tirów na międzynarodowej rejestracji od rosyjskich , litewskich, tureckich nie wyrabiają na za cia...snych zakrętach, obciążone ładunkiem nie dają rady po górę , a miedzy nimi samochody osobowe......strach czasami jadą 5 km/godz.Myślę, tylko trzeba dziękować tym którzy realizują tą inwestycje.  rozwiń
  • Andrzej Dec, 2019-06-16 18:36:22

    Rzeszowianko Droga. Wprawdzie trudno się nie zgodzić, że p. Świlski myśli wyłącznie o interie i własnego Regionu, a wpływy portów na obszar kraju zdecydowanie wyolbrzymia (80% kraju?!), to jednak bardzo proszę nie powtarzaj głupot rozpowszechnianych przez Tomasza Porębę, jakoby PO blokowała tę inwes...tycję. Po prostu, jak na każde przedsięwzięcie i na nią musiał przyjść odpowiedni czas.  rozwiń
  • Mario, 2019-06-15 15:47:35

    Jaki pryzmat własnego nosa? Nie jestem z Trójmiasta, a cła zasilają budżet centralny a nie Gdyni ani Gdańska, więc o czym tu mowa? To twarda ekonomia a nie emocjonalne popierduty. Te pieniądze są m.in. po to, aby było z czego dokonywać transferów socjalnych do Polski Wschodnie, gdzie 40% ogółu aktyw...nych zawodowo to rolnicy, którzy nic nie wnoszą do wspólnej kasy, za to czerpią z niej pełnymi garściami. Ktoś te pieniądze musi wypracować. Zabawne jest też to, że w czasach rządów plotących o zrównoważonym rozwoju co i rusz pojawiają się informacje o ciekawych inwestycjach przemysłowych, ale nie w Mońkach, Siemiatyczach, Białej Podlaskiej, czy w Kocku, ale jak zwykle na Dolnym Śląsku. Zadać sobie należy pytanie dlaczego? I nie brak Via Baltica jest tego przyczyną.  rozwiń

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.