PARTNER PORTALU
  • BGK

W pierwszej połowie 2020 roku badania środowiskowe tras kolejowych CPK

  • PAP    1 stycznia 2020 - 10:00
W pierwszej połowie 2020 roku badania środowiskowe tras kolejowych CPK
W ramach programu ma powstać ponad 1,6 tys. km linii (fot. pixabay.com)

W pierwszej połowie 2020 r. mają ruszyć badania środowiskowe tras kolejowych Centralnego Portu Komunikacyjnego - poinformował dyrektor komunikacji CPK Konrad Majszyk. Badania zrobi sześciu wykonawców wybranych w przetargu.




  • W ramach programu ma powstać ponad 1,6 tys. km linii - w pierwszej kolejności 140 km linii dużych prędkości, linia "igrek", czyli Warszawa-CPK-Łódź oraz pierwszy fragment Centralnej Magistrali.
  • Dzięki serii regionalnych konsultacji, eksperci części kolejowej CPK wyeliminowali szereg potencjalnych kolizji z planami inwestycyjnymi samorządów.
  • W tym roku nastąpił podział zadań planowanych inwestycji w ramach Programu Kolejowego CPK z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi.

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą a Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. Spółka CPK planuje lotnisko na terenie gmin Baranów, Teresin i Wiskitki - między Warszawą i Łodzią. To obszar w większości rolniczy, w dużym stopniu niezabudowany. Zgodnie z założeniami 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. ha, zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który docelowo będzie obsługiwać ok. 100 mln. W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w nie dłużej niż 2,5 godz.

"Program Kolejowy CPK to pierwszy od bardzo wielu lat spójny system kolejowy, obejmujący swoim zasięgiem cały kraj, i likwidujący infrastrukturalne pozostałości zaborów, które niestety wciąż widać jeszcze w układzie i przebiegu wielu istniejących linii" - mówi  Majszyk.

W ramach programu ma powstać ponad 1,6 tys. km linii - w pierwszej kolejności 140 km linii dużych prędkości, linia "igrek", czyli Warszawa-CPK-Łódź oraz pierwszy fragment Centralnej Magistrali Kolejowej Północ z Korytowa (w rejonie Żyrardowa) do CPK. Ten etap powinien być gotowy przed uzyskaniem przez Port Lotniczy Solidarność zdolności operacyjnej. Potem obie linie będą wydłużane - "igrek" do Wrocławia i Poznania, a CMK Północ przez Płock i Grudziądz do Trójmiasta.

Majszyk powiedział, że w pierwszej połowie 2020 r. ruszają badania środowiskowe na poszczególnych trasach kolejowych. "Sześciu wykonawców tzw. inwentaryzacji przyrodniczych wybraliśmy w największym dotychczas przetargu kolejowym CPK, którego łączna wartość w ciągu pięciu lat może wynieść do 26 mln zł" - wskazał. Dodał, że przetarg został rozstrzygnięty, nie było protestów, można więc zlecać inwentaryzacje przyrodnicze.

Przypomniał, że dzięki serii regionalnych konsultacji strategicznych, które w tym roku odbyły się we wszystkich 16 województwach, eksperci części kolejowej CPK wyeliminowali szereg potencjalnych kolizji z planami inwestycyjnymi samorządów, np. z planowaną stacją techniczno-postojową drugiej linii metra w Warszawie.

Ponadto, razem z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju i PKP Intercity, CPK rozpoczął w ramach partnerstwa innowacyjnego dialog techniczny dotyczący pociągów dużych prędkości, które zostaną skierowane do obsługi tras prowadzących do CPK. "Nasz cel jest taki, żeby w jak największym stopniu wykorzystać potencjał polskich producentów taboru oraz fabryk, firm i zakładów z tego sektora funkcjonujących w naszym kraju" - powiedział dyrektor komunikacji CPK. Dodał, że razem z Instytutem Kolejnictwa i międzynarodowymi partnerami tworzone są ramy prawne i standardy dla kolei dużych prędkości.

Przypomniał, że w tym roku nastąpił podział zadań planowanych inwestycji w ramach Programu Kolejowego CPK z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi. "Precyzyjnie określiliśmy, kto i za co odpowiada. Co do zasady, w gestii CPK jest budowa nowych linii kolejowych, a zadaniem PLK - modernizacja tych istniejących" - powiedział.

Mówiąc o planach na przyszły rok Majszyk poinformował, że duża część mieszkańców Baranowa, Teresina i Wiskitek oczekuje od spółki "gotowości do rozpoczęcia negocjacji i dobrowolnych wykupów". "Chcemy wyjść tym propozycjom naprzeciw. Ten etap wymaga od nas w najbliższym czasie nie tylko analizy biznesowej, ale też określenia zasad wykupu nieruchomości" - powiedział.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.