PARTNER PORTALU
  • BGK

Ważna inwestycja na granicy. Jest umowa na przebudowę przejścia w Siemianówce

  • PAP/AH    4 października 2019 - 17:25
Ważna inwestycja na granicy. Jest umowa na przebudowę przejścia w Siemianówce
Wykonawcą prac budowlanych jest konsorcjum firm Dynamik i spółką Tytan Systemy Bezpieczeństwa. Inwestycja ma być gotowa w listopadzie 2021 r. fot. Krzysztof Maria Różański/wikimedia, licencja CC BY 2.0

Szybsza odprawa większej ilości i rodzajów towarów w bezpieczniejszych warunkach kontroli granicznej nastąpi w efekcie rozbudowy polsko-białoruskiego kolejowego przejścia granicznego w Siemianówce (Podlaskie). W piątek (4.10) wojewoda podlaski Bohdan Paszkowski podpisał umowę na wykonanie prac.




  • Rozbudowa kolejowego przejścia w Siemianówce (jest tu tor szeroki i normalny) ma być impulsem do rozwoju współpracy przygranicznej, wymiany towarowej, wzrostu gospodarczego.
  • Wartość umowy to ok. 23,7 mln zł.
  • Ponad 22,8 mln zł z tego stanowi dotacja z UE z programu współpracy transgranicznej Polska-Białoruś-Ukraina 2014-2020, reszta to środki krajowe.

Wykonawcą prac budowlanych jest konsorcjum firm Dynamik i spółką Tytan Systemy Bezpieczeństwa. Inwestycja ma być gotowa w listopadzie 2021 r.

Wartość umowy to ok. 23,7 mln zł. Ponad 22,8 mln zł z tego stanowi dotacja z UE z programu współpracy transgranicznej Polska-Białoruś-Ukraina 2014-2020, reszta to środki krajowe - poinformował urząd wojewódzki w Białymstoku. Współpartnerem projektu jest też strona białoruska - Państwowy Komitet Ceł Republiki Białoruś w Mińsku.

Paszkowski powiedział, że rozbudowa kolejowego przejścia w Siemianówce (jest tu tor szeroki i normalny) ma być impulsem do rozwoju współpracy przygranicznej, wymiany towarowej, wzrostu gospodarczego. Dodał, że ruch na tym przejściu w ostatnich latach bardzo się rozwija i chodzi o to, by rozwijał się dalej. Zaznaczył, że wokół Siemianówki inwestycje w rewitalizacje linii prowadzi także PKP PLK.

- Myślimy, że to przejście ma dużą przyszłość - powiedział wojewoda Paszkowski i dodał, że inwestycja to wyjście na przeciw rosnącym potrzebom tego miejsca i firm. - Z tego wpływy ma Skarb Państwa, z tego będą korzystały samorządy, z tego będą korzystali polscy i zagraniczni przedsiębiorcy - zaznaczył wojewoda.

Wojewoda podkreślił, że główny cel realizowanej inwestycji w Siemianówce to szybszy przepływ towarów, stworzenie możliwości do odprawy nowych rodzajów towarów oraz warunków do bezpiecznych kontroli. Zaznaczył, że przez Siemianówkę przewożone są takie przede wszystkim paliwa, surowce energetyczne. Dodał, że chodzi też o wsparcie okolicznych rozwijających się firm i terminali.

Dyrektor wydziału infrastruktury Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego Ewa Stachowicz poinformowała, że rozbudowa przejścia w Siemianówce jest wśród dziesięciu strategicznych projektów tego typu realizowanych w kraju. W jego ramach będzie prowadzona dalsza rozbudowa przejścia w Siemianówce. Powstanie monitoring torów na odcinku ok. 10 km, zbudowane nowe budynki przejścia, lądowisko dla śmigłowców, powstaną rampy rozładunkowe, wagi. Dodała, że dzięki tym inwestycjom służby graniczne, celne, będą mogły pracować sprawniej, będą spełnione wymogi UE i oczekiwania przedsiębiorców. Podała, że niedługo przybędzie też urządzenie RTG do prześwietlania składów pociągów.

Starosta hajnowski Andrzej Skiepko powiedział, że inwestycje w Siemianówce są bardzo ważne dla całego regionu, bo działa tu i rozwija się coraz więcej firm, wskazywał, że ważny jest też dobry dojazd do przejścia i potrzebna jest tam dobra droga wojewódzka i o to apelował.

Zastępca komendanta Podlaskiego Oddziału Straży Granicznej ppłk SG Andrzej Stasiulewicz podkreślił, że nowa infrastruktura na przejściu w Siemianówce będzie nowym, dodatkowym narzędziem do ochrony granicy państwa. Mówił, że nie ma elektronicznego monitoringu torów, kontrolują je patrole mobilne SG, a monitoring w całości pozwoli tę trasę zabezpieczyć.

Z danych służb granicznych wynika, że obecnie przez kolejowe przejście Siemianówka-Świsłocz średnio na dobę przejeżdża około czterech par pociągów towarowych na linii szerokotorowej i tyle samo na normalnym torze.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

  • ratio, 2019-10-08 22:14:59

    to pora na likwidację sztucznego zalewu Siemianówka, bo linia kolejowa przebiega nad nim i w razie wypadku pociągu z paliwem czy środkami chemicznymi, mamy katastrofę ekologiczną na dużą skalę.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.