PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Ważne spotkanie ws. przekop Mierzei Wiślanej już w środę

  • aw/pap    9 grudnia 2018 - 11:02
Ważne spotkanie ws. przekop Mierzei Wiślanej już w środę
Minister gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Marek Gróbarczyk (fot. PTWP / Paweł Pałowski)

Strategiczne aspekty przekopu przez Mierzeję Wiślaną związane z bezpieczeństwem i rozwojem żeglugi przedstawi w środę minister gospodarki morskiej Marek Gróbarczyk podczas spotkania z marszałkiem woj. pomorskiego. Marszałek Struk odpowiada, że cieszy się, iż dojdzie do spotkania, bo samorząd był ignorowany w dyskusji.




Dyrektor biura prasowego Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej Michał Kania poinformował, że minister zaprosił na spotkanie marszałka woj. pomorskiego Mieczysława Struka, po tym jak Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Olsztynie podpisał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla przekopu Mierzei Wiślanej. Tak zwana decyzja środowiskowa to jedna z ważniejszych decyzji umożliwiających realizację przedsięwzięcia.

Kania wyjaśnił, że marszałek woj. pomorskiego ma wciąż wątpliwości co do tej inwestycji i dlatego minister zaproponował spotkanie konsultacyjne, podczas którego obie strony mogłyby przedstawić argumenty, swoje zdanie i ewentualnie przedyskutować i dojść do kompromisu. "Pan minister będzie prezentował strategiczne aspekty inwestycji czyli argumenty związane z bezpieczeństwem państwa, rozwojem żeglugi i rozwojem portu w Elblągu. Mam nadzieję, że marszałek też podejdzie do sprawy konstruktywnie i będzie można dojść do kompromisu"- wyjaśnił Michał Kania.

Rzecznik pomorskiego urzędu marszałkowskiego Michał Piotrowski odpowiedział, że "co prawda pismo z zaproszeniem wyszło od ministra Gróbarczyka, ale spotkanie zostało zorganizowane z inicjatywy marszałka Struka, który o takie spotkanie zabiegał od bardzo długiego czasu".

Wskazał, że samorząd woj. pomorskiego w ostatnich dwóch latach podejmował różne inicjatywy i opiniował plany przekopu. We wrześniu 2016 r. marszałek woj. pomorskiego przekazał ministrowi rozwoju memorandum w sprawie alternatywnej drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. W 2016 r. samorząd brał udział w konsultacjach projektu tzw. specustawy dot. budowy nowej drogi wodnej. w kwietniu 2018 r. zarząd woj. pomorskiego wyraził na podstawie specustawy opinię do wniosku o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji w zakresie infrastruktury dostępowej przedsięwzięcia. W lipcu 2018 r. zarząd przekazał do RDOŚ w Olsztynie swoje zastrzeżenia do Raportu o oddziaływaniu na środowisko dla przekopu zlokalizowanego w Nowym Świecie a 30 października tego roku przekazał do RDOŚ w Olsztynie ponowne zastrzeżenia w ponownych konsultacjach społecznych.

Czytaj też: Przekop Mierzei Wiślanej: Wielka rządowa inwestycja kontra Krynica Morska

Jak dodał Piotrowski, "strona samorządowa jest od dawna ignorowana". "Nasze argumenty i obawy są przemilczane, albo sprowadzane do stwierdzeń, że +działamy w interesie Rosji+. Bardzo nas cieszy, że wreszcie dojdzie do spotkania. Marszałek Struk ma nadzieję, że uda się mu przedstawić wszystkie merytoryczne argumenty, zaś minister Gróbarczyk się do nich odniesie"- podkreślił Michał Piotrowski.

Samorząd woj. pomorskiego jest przeciwny budowie kanału. Marszałek województwa Mieczysław Struk przedstawiając argumenty przeciwko budowie drogi wodnej wskazuje między innymi: ignorowanie zdania mieszkańców, zaniżony koszt inwestycji i znaczne zagrożenie dla środowiska i obszarów chronionych. Podnosi, że budowa zagrozi nie tylko bardzo cennym obszarom chronionym w sieci Natura 2000, ale również negatywnie wpłynie na cały ekosystem Zalewu Wiślanego.

Jak zapowiada resort gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej pierwsze jednostki przez kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną będą mogły przepłynąć w 2022 r. Inwestycja ma kosztować ok. 880 mln zł; będzie finansowana w całości z budżetu państwa. Według rządu przekop Mierzei Wiślanej to inwestycja kluczowa, która ma ożywić gospodarczo Warmię i Mazury, a jednocześnie projekt ten realizowany jest pod kątem bezpieczeństwa państwa.

Według proponowanych rozwiązań, kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną będzie miał 1,3 km długości i 5 metrów głębokości. Ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o parametrach morskich, tj. zanurzeniu do 4 m, długości 100 m, szerokości 20 m.(PAP)

autorka: Agnieszka Libudzka

ali/ agz/

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.