Partnerzy portalu
Most na Wyspę Sobieszewską w Gdańsku miał rozwiązać kilka problemów, które wiązały się z tą częścią miasta. Dużą, ale położoną dość peryferyjnie i borykającą się z problemem dostępności komunikacyjnej - mówi w rozmowie z Portalsamorzadowy.pl Alan Aleksandrowicz, wiceprezydent Gdańska.

Wiceprezydent Gdańska podkreśla, że dotychczas jedyny dojazd na Wyspę Sobieszewską od strony miasta był możliwy przez stary most pontonowy, który był dużym utrapieniem dla mieszkańców i turystów. – Teraz całkowicie zmienił się sposób podróżowania i docierania do wyspy – mówi Aleksandrowicz.

- To są mieszkańcy oraz dziesiątki tysięcy turystów, którzy odwiedzają Wyspę Sobieszewską. Ten obszar się również aktywizuje społecznie i gospodarczo. Pojawiają się nowe inwestycje przede wszystkim w branży hotelowej oraz nowe projekty deweloperskie i mieszkaniowe – dodaje wiceprezydent Gdańska.

Budowa mostu na Wyspę Sobieszewską zakończyła się 10 listopada 2018 roku i kosztowała ponad 64,2 mln złotych. Została sfinansowana  ze środków własnych Gminy Miasta Gdańska (36,6 mln zł) oraz z subwencji ogólnej Ministerstwa Infrastruktury (27, 5 mln zł).

Budowa stanowiła jedną z kluczowych inwestycji infrastrukturalnych przeprowadzonych w Gdańsku w ostatnich latach. Wyspa Sobieszewska posiada status obszaru chronionego krajobrazu (1228 ha, w tym 961 ha lasów i 90 ha wód powierzchniowych), ponadto powstały tutaj dwa rezerwaty ornitologiczne: rezerwat przyrody Ptasi Raj oraz rezerwat przyrody Mewia Łacha. Jednocześnie z uwagi na walory środowiska naturalnego, w tym szerokie plaże, jest istotnym ośrodkiem pełniącym funkcje rekreacyjno-turystyczne, zwłaszcza w okresie letnim.

Przeprowadzona inwestycja pozwala na zapewnienie lepszych warunków dla rozwoju komunikacji zbiorowej, co wpłynąć może na ograniczenie negatywnych efektów wywieranych na środowisko naturalne Wyspy Sobieszewskiej przez indywidualny ruch samochodowy, wzrastający zwłaszcza w sezonie letnim. 

Przedsięwzięcie dotyczyło budowy stałego, zwodzonego mostu przez Martwą Wisłę w bezpośrednim sąsiedztwie istniejącego mostu pontonowego. Nowy zwodzony most zastąpił istniejący most pontonowy, który był kłopotliwy w eksploatacji, utrzymaniu oraz ograniczał sprawny ruch w ciągu drogi wojewódzkiej nr 501, która jest głównym połączeniem Wyspy Sobieszewskiej z Gdańskiem. Droga wojewódzka 501 jest jedyną drogą łączącą stolicę województwa z Mierzeją Wiślaną. Każdego roku przemierza ją kilkadziesiąt tysięcy pojazdów, kierując się w kierunku północno-wschodniej części Pomorza.

Uroczysta gala konkursu TOP Inwestycje 2019 odbyła się 14 maja podczas 11. edycji Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach. Zobacz relację tutaj: Top Inwestycje Komunalne 2019 wybrane

KOMENTARZE0

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!