PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Wild: decyzja o przyszłości Okęcia zapadnie po powstaniu ekspertyzy

  • PAP/MIW    19 czerwca 2018 - 10:52
Wild: decyzja o przyszłości Okęcia zapadnie po powstaniu ekspertyzy
Losy warszawskiego Okęcia nadal nie są przesądzone (fot. pixabay.com)

Nie jest jeszcze przesądzone, że Lotnisko Chopina w Warszawie zostanie zlikwidowane po powstaniu Centralnego Portu Komunikacyjnego, decyzja zapadnie po przygotowaniu ekspertyzy w tej sprawie - powiedział 19 czerwca w Radiu dla Ciebie pełnomocnik rządu ds. CPK Mikołaj Wild.




  • Pod koniec lipca ma rozpocząć działalność spółka celowa, która będzie zajmować się CPK.
  • Spółka weźmie na siebie ciężar operacyjnego prowadzenia tej inwestycji, prowadzenia dialogu z mieszkańcami, uzyskiwania zgód środowiskowych, a także odbioru różnych prac, które składają się na tę inwestycje.
  • Rząd przekonuje, że budowa nowego portu jest konieczna w związku z tym, że warszawskie Lotnisko Chopina nie może pełnić funkcji dużego portu przesiadkowego.

Pełnomocnik pytany był m.in. o pomysł, by w Warszawie przeprowadzić referendum w sprawie przyszłości Lotniska Chopina. Poinformował, że "decyzje co do dalszego bytu Okęcia powinny zostać podjęte do otwarcia Centralnego Portu Komunikacyjnego, bo albo ruch będzie przeniesiony w całości do CPK, albo nie".

- Zleciliśmy ekspertyzę, bo widzimy te emocje - zaznaczył.

Dopytywany, czy w takim razie nie wyklucza, że lotnisko Chopina nie zostanie zlikwidowane nawet po powstaniu CPK, Wild odpowiedział, że "na dzisiaj zawieszamy sąd w tej sprawie do czasu, aż zostanie sporządzona ekspertyza, która da rekomendacje, co dalej z Okęciem". Zapowiedział, że zostanie ogłoszony przetarg na taką ekspertyzę, by "ten proces został przeprowadzony w jak najbardziej transparentny sposób".

Wild poinformował także, że w miesiąc od wejścia w życie ustawy o CPK zostanie powołana spółka celowa, która będzie zajmować się tą inwestycją.

- Spółka weźmie na siebie ciężar operacyjnego prowadzenia tej inwestycji, prowadzenia dialogu z mieszkańcami, uzyskiwania zgód środowiskowych, odbioru różnych prac, które składają się na tę inwestycje - mówił Wild.

- Pod koniec lipca chcielibyśmy wystartować z działalnością tej spółki - mówił.

Kolejnym krokiem, dodał, będzie przyjęcie przez Radę Ministrów rozporządzenia, które określi "maksymalny obszar inwestycji".

Ustawa o Centralnym porcie Komunikacyjnym wejdzie w życie 21 czerwca. Spółka celowa będzie ze 100-proc. udziałem Skarbu Państwa i ma odpowiadać za przygotowanie, realizację programu inwestycyjnego, koordynację oraz kontrolę realizacji przedsięwzięć związanych z CPK.

Kapitał zakładowy spółki celowej ma wynieść co najmniej 10 mln zł i może zostać objęty w zamian za wkłady pieniężne lub niepieniężne. Ponadto, spółka celowa może zostać przekształcona w spółkę akcyjną. Zarząd tej spółki ma składać się z nie więcej niż pięciu osób, a rada nadzorcza z nie więcej niż siedmiu osób. Pełnomocnik ma być przewodniczącym rady nadzorczej spółki celowej. Skarb Państwa ma rozwiązać spółkę po zrealizowaniu celu, dla którego została utworzona. Może ją również rozwiązać w przypadku niewykonywania lub nienależytego wykonywania zadań.

Centralny Port Komunikacyjny ma być usytuowany między Łodzią a Warszawą, na jego lokalizację wskazywany jest Stanisławów w gminie Baranów, koło Grodziska Mazowieckiego.

Nowe lotnisko ma być jednym z największych przesiadkowych portów lotniczych w Europie. Po pierwszym etapie budowy ma obsługiwać do 45 mln pasażerów rocznie. Docelowo lotnisko będzie mogło być rozbudowane do ok. 100 mln. Lotnisko ma powstać na ok. 3 tys. ha gruntów. Obiekt wraz z towarzyszącą infrastrukturą drogową i kolejową ma kosztować ok. 30-35 mld zł. Do końca 2019 r. mają trwać prace przygotowawcze, a sam port ma być budowany przez kolejnych 8 lat, do końca 2027 r.

Rząd przekonuje, że budowa nowego portu jest konieczna w związku z tym, że warszawskie Lotnisko Chopina nie może pełnić funkcji dużego portu przesiadkowego. Przepustowość lotniska w Warszawie jest na wyczerpaniu i w związku z dynamicznie rosnącym ruchem lotniczym w regionie, w następnych latach nie będzie w stanie go obsłużyć. W 2017 r. port obsłużył 15,72 mln pasażerów, o 22 proc. więcej niż w 2016 r. 

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.