PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Wkrótce modernizacja linii Zabrze-Kraków

  • PAP    22 kwietnia 2011 - 12:55
Wkrótce modernizacja linii Zabrze-Kraków

Wkrótce ruszy modernizacja części linii kolejowej E30, łączącej Śląsk i Zagłębie z Krakowem.




Za tydzień spółka PKP Polskie Linie Kolejowe podpisze umowę z lubelską spółką Kolmen, która będzie sprawować nadzór nad robotami budowlanymi.

Jak poinformował w piątek rzecznik Centrum Realizacji Inwestycji PLK, Robert Kuczyński, w przetargu na nadzór nad robotami wzięło udział 12 firm. Wygrał Kolmen, którego oferta była najtańsza.

Podpisanie umowy odsunęło się w czasie, bo inny oferent złożył protest. Teraz, po jego odrzuceniu oraz kontroli Urzędu Zamówień Publicznych, można podpisać kontrakt. Nastąpi to 29 kwietnia w Warszawie.

Wybór inżyniera kontraktu oznacza, że będzie można rozpocząć modernizację tego ważnego szlaku kolejowego. Pierwszą z czterech umów, składających się na całe przedsięwzięcie, zawarto w końcu listopada zeszłego roku. Prace budowlane obejmą 20-kilometrowy fragment trasy między Sosnowcem Jęzorem a Trzebinią.

To największy od lat kontrakt na modernizację linii kolejowej na terenie woj. śląskiego. W trwającym okresie wydawania środków unijnych 2007-2013 unowocześniony zostanie fragment tej trasy – 58,2 km z Sosnowca Jęzora do Krakowa.

Odcinek między Zabrzem a Sosnowcem Jęzorem będzie przebudowywany po 2014 r. Inwestycja została podzielona na cztery przetargi na zaprojektowanie i wykonanie poszczególnych odcinków trasy.

Będą one realizowane równolegle w latach 2011-2014. Trzy z nich to kontrakty na modernizację kolejnych odcinków torów między Sosnowcem Jęzorem a Krakowem Towarowym, czwarty obejmuje sygnalizację na całej tej trasie.

Pierwszy przetarg, na odcinek z Sosnowca Jęzora do Trzebini, wygrało – oferując cenę prawie 300 mln zł – konsorcjum Przedsiębiorstwa Robót Kolejowych i Inżynieryjnych z Wrocławia z Przedsiębiorstwem Budownictwa Kolejowego i Inżynieryjnego Infrakol z Jawora oraz Przedsiębiorstwem Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej z Krakowa.

Na objętym umową 20,2-kilometrowym odcinku przewidziano budowę łącznie 48,14 km nowych torów, modernizację 5 stacji i przystanków kolejowych, budowę lub przebudowę 26 obiektów inżynieryjnych, likwidację 8 oraz modernizację 3 przejazdów przez tory.

Prace prowadzone będą tak, by dostosować linię do prędkości maksymalnej 160 km/h dla pociągów pasażerskich i 120 km/h dla składów towarowych. Takie parametry umożliwią zwiększenie realnej prędkości (uwzględniającej m.in. postoje na stacjach) między Sosnowcem Jęzorem a Krakowem Towarowym z obecnych 46 do 120 km/h dla pociągów pospiesznych i z 41 do 84 km/h dla osobowych.

Jeśli tylko przewoźnicy po 2014 r. wypuszczą na tory tabor mogący osiągać 160 km/h, przejazd pociągów pospiesznych z Katowic do Krakowa będzie mógł zostać skrócony z obecnych 102 minut do 63 minut, a osobowych – ze 116 do 87 minut.

Poprawi się przy tym komfort mieszkańców okolic linii – zostanie ona wyciszona dzięki budowie 16,9 km podłoża antywibracyjnego oraz 15,4 km ekranów akustycznych. Całe planowane pierwotnie przedsięwzięcie, obejmujące modernizację linii z Zabrza do Krakowa, zostało wpisane na listę podstawową programu operacyjnego „Infrastruktura”.

Jego koszt oszacowano na ponad 2,49 mld zł, z czego ze środków unijnych miało pochodzić blisko 1,66 mld zł. Linia E30 jest częścią III Paneuropejskiego Korytarza Transportowego z Drezna do Kijowa.

W Polsce przebiega od granicy z Niemcami w Zgorzelcu, przez Węgliniec, Legnicę, Wrocław, Opole, Kędzierzyn Koźle, Gliwice, Zabrze, Katowice, Kraków, Tarnów, Rzeszów, Przemyśl do Medyki na granicy z Ukrainą.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.