PARTNER PORTALU
  • BGK

Władze regionu mają plan dla lotniska w Babimoście

  • PAP    23 stycznia 2015 - 18:35

Władze woj. lubuskiego szukają sposobu na rozwój Portu Lotniczego Zielona Góra/Babimost. Funkcjonujące od 2011 roku lotnisko ma najmniejszy przepływ pasażerów w kraju. W ub. roku obsłużyło 11,1 tys. osób. Pomóc ma przygotowywany plan rozwoju lotniska.




Strategia rozwoju Portu sprzed kilku lat zakładała, że w 2016 r. liczba pasażerów wyniesie 75-120 tys. Biorąc pod uwagę dotychczasowe statystki jest to nierealne, jednak samorząd nie zamierza rezygnować z lotniska.

Władze województwa podkreślają, że funkcjonowanie lotniska podnosi atrakcyjność inwestycyjną regionu i stanowi warunek niezbędny z punktu widzenia potrzeb wielu firm, które ulokowały się zarówno w obszarze Kostrzyńsko-Słubickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, jak i poza nią.

Członek Zarządu Woj. Lubuskiego odpowiedzialny m.in. za sprawy lotniska Bogdan Nowak poinformował PAP, że przygotowano nowy plan generalny dla lotniska w Babimoście, który został przedłożony Urzędowi Lotnictwa Cywilnego.

Jego zdaniem, z uwagi na kryzys w lotnictwie cywilnym, wiele strategii rozwoju regionalnych portów lotniczych nie zrealizowało swoich założeń dotyczących przepływu pasażerów i nie jest to wyłączną cechą Babimostu.

Lubuskie przejęło babimojskie lotnisko nieodpłatnie od wojska, wraz z podstawową infrastrukturą. W ciągu kilku lat inwestycje skupiły się na wyposażeniu go w systemy i instalacje poprawiające bezpieczeństwo podróżnych, takie jak ILS, AWOS, obiekty służb ratunkowych i wiele innych. Nakłady w latach 2010-2014 wyniosły 12 mln zł.

"Kończy się właśnie proces związany z poprawą bezpieczeństwa na lotnisku. Bez tych inwestycji trudno było podejmować odpowiedzialne rozmowy z potencjalnymi przewoźnikami, których celem było zwiększenie siatki połączeń i tym samym liczby odprawianych pasażerów. Teraz już można. Zwłaszcza, że niedawno lotnisko uzyskało certyfikat lotniska użyteczności publicznej" - wyjaśnił Nowak.

Według Nowaka, jeśli weźmie się pod uwagę nakłady inwestycyjne na lotnisku w stosunku do liczby obsłużonych pasażerów, to w przypadku Portu Lotniczego Zielona Góra/Babimost stosunek ten wynosi 1081 zł na osobę, podczas gdy np. w przypadku lotniska w Lublinie wartość ta wynosi 2665 zł, a w przypadku lotniska w Łodzi 1336 zł na osobę.

"Lotniska te wprawdzie obsługują znacznie więcej pasażerów (Lublin 186 tys., a Łódź 253 tys. rocznie), ale znacznie więcej inwestują. To wydatki sięgające setek milionów złotych" - podkreślił Nowak.

Tzw. master plan dla lotniska w Babimoście sporządzony na zlecenie samorządu województwa zakłada, że należy wykorzystać wszystkie mechanizmy finansowe i promocyjne na rzecz zwiększenia siatki połączeń lotniczych nie tylko w ruchu pasażerskim.

Chodzi tutaj o rozmaite formy zachęcenia tour operatorów wakacyjnych, operatorów lotów czarterowych i cargo do uruchomienia połączeń lub utworzenia bazy logistycznej na lotnisku - wyjaśnił Nowak.

"Obsługa regularnych i okresowych połączeń pasażerskich nie jest jedyną funkcją lotniska w Babimoście. Potencjalną funkcją lotniska jest także transport towarowy cargo, ruch biznesowy, czartery czy wykorzystanie lotniska do transportu medycznego" - dodał Nowak.

Port Lotniczy Zielona Góra/Babimost Spółka z o.o. należy do samorządu woj. lubuskiego, a zarządzaniem lotniskiem zajmuje się Przedsiębiorstwo Państwowe "Porty Lotnicze", na podstawie umowy z woj. lubuskim.

Samorząd województwa nie ponosi kosztów związanych z bieżącym funkcjonowaniem lotniska, natomiast podpisuje z przewoźnikami lotniczymi umowę na promocję województwa, w ramach których dysponuje pulą miejsc w każdym rejsie. W ub. r. województwo wydało na to 5,6 mln zł.

Z lotniska odbywają się loty rejsowe na trasie Zielona Góra - Warszawa. Jedno połączenie na dobę obsługiwane jest przez SprintAir przy użyciu 33-miejscowego turbośmigłowego samolotu Saab 340A. Przez pewien czas funkcjonowało połączenie Zielona Góra - Kraków, jednak z uwagi na małe zainteresowanie zostało zniesione.

Babimost raczej nie ma szans, by stać się portem lotniczym o międzynarodowym znaczeniu. W promieniu ok. 200 km znajduje się bowiem kilka dużych portów lotniczych, nie tylko krajowych, ale przede wszystkim ogromne lotniska w stolicy Niemiec - Berlinie.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

  • zz, 2015-02-03 09:58:05

    Ja latam z Zielonej Góry do Warszawy i polecam:)



Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.