PARTNER PORTALU
  • BGK

Województwo chce odbudować linię kolejową Tychy-Oświęcim po 2020 r.

  • PAP    3 grudnia 2019 - 16:25
Województwo chce odbudować linię kolejową Tychy-Oświęcim po 2020 r.
Na początku tego roku PKP PLK wystąpiły do samorządu woj. śląskiego o zmianę unijnego projektu zmierzającego do utworzenia kolejowego połączenia Tychów z Oświęcimiem przez Bieruń (fot. pixabay)

Przy wsparciu środków unijnych z nowej perspektywy finansowej na lata 2021-27 woj. śląskie zamierza odbudować linię kolejową z Tychów do Oświęcimia przez Bieruń. Projekt ten był pierwotnie planowany do wsparcia obecnymi funduszami europejskimi.




O prawdopodobnej realizacji przedsięwzięcia w nowej perspektywie mówił we wtorek Janusz Berkowski, dyrektor wydziału komunikacji i transportu Urzędu Marszałkowskiego Woj. Śląskiego podczas zorganizowanej w Gmachu Sejmu Śląskiego konferencji "Kolej w Woj. Śląskim".

Chodzi o jeden z dwóch inwestycyjnych projektów kolejowych pierwotnie przewidzianych do współfinansowania środkami Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2014-2020. Jeszcze pod koniec 2016 r. na liście podstawowej Krajowego Programu Kolejowego, będącego podstawą realizacji inwestycji kolejowych przez spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe, znajdowały się dwa zadania z tego regionu.

Były to: rewitalizacja linii nr 694/157/190/191 Bronów - Bieniowiec - Skoczów - Goleszów - Cieszyn/Wisła Głębce (wówczas szacowana na 290,8 mln zł) oraz rewitalizacja linii 140/169/179/885/138 dla połączenia: Orzesze Jaśkowice - Tychy - Baraniec - KWK Piast - Nowy Bieruń - Oświęcim (ówczesny szacowany koszt: 171,2 mln zł).

Ostatecznie umowę na dofinansowanie z RPO linii kolejowych do Wisły i Cieszyna (273,5 mln zł do projektu RPO oszacowanego na 432 mln zł) podpisano w październiku br. Wcześniej PKP PLK wybrały wykonawców poszczególnych zaplanowanych tam prac (najkorzystniejsze oferty opiewają łącznie na 647 mln zł), w październiku br. podpisując umowę na zasadniczą część Bronów-Wisła.

Podczas wtorkowej konferencji dyrektor Berkowski mówił o stoczonych - wobec tak znacznego wzrostu kosztów - "bojach, aby zapewnić finansowanie temu zadaniu, które wjechało na czerwone". "Prace rozpoczną się w przyszłym roku i na pewno będą zrealizowane" - zaznaczył.

Poinformował też, że połączenie pomiędzy Orzeszem Jaśkowicami, Tychami i Oświęcimiem jest "bardzo wysoko na liście priorytetów" województwa. "Przewidujemy, że uzyska dofinansowanie sama dokumentacja projektowa, co daje dużą szansę, nie chcę powiedzieć: pewność, ale z dużym prawdopodobieństwem zrealizujemy to zadanie w następnej perspektywie unijnej" - powiedział Berkowski.

Na początku tego roku PKP PLK wystąpiły do samorządu woj. śląskiego o zmianę unijnego projektu zmierzającego do utworzenia kolejowego połączenia Tychów z Oświęcimiem przez Bieruń. Zamiast prac w terenie, w obecnej perspektywie powstać miałaby tylko dokumentacja.

W 2016 r. porozumienie w sprawie finansowania i stworzenia do I kw. 2018 dokumentacji przedprojektowej rewitalizacji tych linii podpisali przedstawiciele: Bierunia, Oświęcimia, Orzesza, Łazisk Górnych, Wyr, Tychów oraz PLK. Strony porozumiały się wówczas, że samorządy wesprą przygotowanie szacowanego na 1,5 mln zł opracowania kwotą 250 tys. zł.

W 2016 r. założono, że inwestycja szacowana wówczas na 170 mln zł powinna być gotowa w 2020 r. Przedsięwzięcie przewidziano do realizacji ze środków RPO w latach 2018-2020. Zgodnie z założeniami dzięki remontowi infrastruktury na liczącą ok. 48 km trasę łączącą Orzesze z Oświęcimiem mogłyby wrócić pociągi pasażerskie i poruszać się po niej z prędkością 80-120 km/h.

Już w 2016 r. PLK zakończyły remont linii tworzącej towarowe połączenie Orzesza i Tychów. Pociągi osobowe kursują odcinkiem Tychy - Tychy Miasto. Dalej zniszczona linia prowadzi do Bierunia Starego. Aby utworzyć połączenie Bierunia z Oświęcimiem m.in. trzeba było by odtworzyć zlikwidowany krótki łącznik w rejonie kopalni Piast.

Dodatkowym utrudnieniem jest zarząd części tamtejszego terenu pełniony przez Polską Grupę Górniczą - linia przechodzi przez teren czynnej wciąż kopalni. Połączenie częściowo wymagałoby też elektryfikacji.

W prowadzonym od kwietnia 2016 r. przetargu na dokumentację przedprojektową połączenia od Orzesza do Oświęcimia w kilku wariantach (w tym z ominięciem kopalni) kilka miesięcy później wybrano wartą 1,78 mln zł brutto ofertę poznańskiej spółki BBF. Dokumentacja ta była gotowa w ub. roku.

Cała dostępna pula środków na transport kolejowy w obecnym śląskim RPO wyniosła 113 mln euro. Woj. śląskie zapewniło już z tego źródła 273,5 mln zł na linię Bronów-Wisła/Cieszyn oraz 138,7 mln zł dofinansowania do zakupu elektrycznych zespołów trakcyjnych (umowy na ich dostawy zawarto w latach 2016-17). W efekcie te dwa projekty wykorzystują 412,2 mln zł z RPO.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.