PARTNERZY PORTALU

Wrocław przebudowuje znane mosty. Walka z poniemieckim betonem jest zacięta

  • Aneta Kaczmarek    8 kwietnia 2020 - 10:01
Wrocław przebudowuje znane mosty. Walka z poniemieckim betonem jest zacięta
Inwestycja na trzech wrocławskich mostach potrwa nawet 3 lata (fot. UMW)

We Wrocławiu od miesiąca trwa wielka inwestycja, w ramach której przebudowane zostaną Mosty Pomorskie: Północny, Środkowy i Południowy. Zmienią się również ulic w ich obrębie, skrzyżowanie z ul. Księcia Witolda, powstaną nowe chodniki, torowisko tramwajowe i sieci podziemne. Pojawi się nowe oświetlenie i nowy przystanek tramwajowy. Obecnie dobiega końca walka ze zbrojonym betonem z lat 30. XX wieku na moście Północnym. Światło dziennie ujrzała już stalowa konstrukcja przeprawy.




  • Przebudowa mostów Pomorskich rozpoczęła się na początku marca.
  • Przeprawa jest zamknięta dla tramwajów i autobusów. Na drugi brzeg mostem nie przejadą również auta. 
  • Prace zaplanowano na 36 miesięcy. Obecnie trwają intensywne roboty na moście Północnym.

- Walka jest zacięta, ale powoli dobiega końca. Aby dostać się do konstrukcji mostu, która będzie piaskowana i odnawiana, trzeba było usunąć najpierw warstwę naprawdę mocnego zbrojonego betonu. W dodatku nie można było używać do tego zadania najcięższych młotów, aby nie uszkodzić konstrukcji - mówi Krzysztof Świercz z Wrocławskich Inwestycji.

Jednocześnie wykonawca prac od spodu mostu Pomorskiego Północnego rozłożył imponujące rusztowanie, z którego będzie prowadził dalsze prace. Niebawem konstrukcji mostu po raz kolejny przyjrzy się projektant. Oceni jaki jest jej rzeczywisty stan. Potem zacznie się piaskowanie i odnawianie metalowych elementów przeprawy.

Na środkowej części mostów trwają w tej chwili prace przy budowie kanalizacji. Natomiast pod koniec marca nurkowie przyglądali się pod wodą południowemu fragmentowi przeprawy.

Podczas przebudowy najbardziej zmieni się najstarszy z mostów - Południowy, z którego znikną rury ciepłownicze. Inwestycja, w związku z tym, że most jest wpisany do rejestru zabytków, jest obarczona ograniczeniami techniczny i konserwatorskimi. Pod nadzorem konserwatora zabytków wykonawca ma przywrócić mu blask z początków XX wieku. Zabytkowa przeprawa odzyska m.in. stylowe latarnie na wieżyczkach. 

Czytaj też: Rusza wielka wrocławska inwestycja. Może potrwać nawet 3 lata

Koszt przebudowy mostów to blisko 70 mln zł brutto. Inwestycję finansują miasto Wrocław, spółka Fortum oraz MPWiK. Prace według kontraktu mają zakończyć się w 36 miesięcy.

Gdański wiadukt

Intensywne prace budowlane trwają także w Gdańsku. W ubiegłym tygodniu do miasta przyjechała część stalowej konstrukcji drugiej nitki Wiaduktu Biskupia Górka i rozpoczęto montaż pierwszych elementów obiektu. W najbliższych tygodniach mieszkańcy mogą spodziewać się widocznych postępów na budowie.

- Aktualnie na placu budowy trwa scalanie tych elementów w sekcje montażowe. Pierwsze z nich zostały zamontowane w nocy z poniedziałku na wtorek. Montaż konstrukcji stalowej budowanej obecnie drugiej nitki wiaduktu ma potrwać co najmniej trzy miesiące. Ze względu na obecną sytuację związaną z pandemią wirusa jest to termin orientacyjny. Jeśli zostanie utrzymane obecne tempo prac, wszystkie elementy konstrukcji powinny zostać zamontowane do końca czerwca - mówi Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.

Czytaj też: Rozpoczął się montaż drugiej nitki wiaduktu Biskupia Górka

Z uwagi na znajdujące się pod budowanym obiektem torowisko, prace montażowe będą wykonywane głównie w nocy przy wyłączonej trakcji kolejowej. Przejezdność na drugiej nitce wiaduktu będzie zapewniona w IV kwartale 2020 r.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!