PARTNER PORTALU
  • BGK

Zakopianka będzie miała tunel. Zatory na tej drodze przejdą do historii

  • PAP/MN    29 czerwca 2016 - 14:30
Zakopianka będzie miała tunel. Zatory na tej drodze przejdą do historii
Dwukomorowy odcinek tunelowy drogi klasy S będzie miał 2,06 km długości (fot. pixabay)

• Minister Infrastruktury i Budownictwa Andrzej Adamczyk podpisał w środę (29 czerwca) w Rabce z przedstawicielem włoskiej firmy Astaldi umowę na budowę tunelu na zakopiance.
• Będzie to najdłuższy tunel w Polsce. Koszt inwestycji to niemal miliard złotych.
• Tunel powstanie pomiędzy miejscowościami Naprawa i Skomielna Biała pod górą Mały Luboń.




"Zatory drogowe na zakopiance obrosły legendą. Ja mam swój historyczny zator na tej drodze od godziny 10.30 z Rabki od godziny 23.30 w Krakowie - tak długo pokonywałem zakopiankę jednej z zim. To historyczny moment, na który długo czekaliśmy, czekały pokolenia. Dla wielu jest to droga życia, dzięki której realizują swój biznes, swoje plany życiowe, bo to nie tylko arteria turystyczna. To wreszcie bardzo ważna arteria komunikacyjna dla polskiej gospodarki narodowej, dla polskich portów, bo przecież droga S7 to kanał komunikacyjny dla portów Trójmiasta, to szlak komunikacyjny, z którym łączy się Via Baltica to wreszcie ożywczy szlak komunikacyjny dla Małopolski" - mówił minister Adamczyk.

Zaznaczył, że urzędnicy ministerstwa infrastruktury będą bardzo uważnie śledzić losy budowy tunelu mając pełne zaufanie do generalnego wykonawcy.

"Będziemy bardzo uważnie śledzić losy podwykonawców, bo nie mogą powtórzyć się historie, które miały miejsce przy budowie polskich autostrad, kiedy setki polskich firm, podwykonawców upadły, bankrutowały z powodu kłopotów finansowych" - mówił Adamczyk.

Czytaj też: Na autostradach A4 iA1 ma nie być korków w wakacje i na ŚDM

Włoska firma Astaldi S.p.A z Rzymu w procedurze przetargowej zaproponowała najniższą cenę 968 871 778,09 zł i zadeklarowała, że wykona inwestycję w 54 miesiące.

Dwukomorowy odcinek tunelowy drogi klasy S będzie miał 2,06 km długości, z awaryjnymi przejściami między komorami, dwoma portalami oraz pełną infrastrukturą i wyposażeniem technicznym.

Jak powiedziała rzeczniczka krakowskiego oddziału GDDKiA Iwona Mikrut, pod względem geologicznym teren, w którym będzie wiercony tunel jest trudny z uwagi na budowę geologiczną góry, czyli tak zwany flisz karpacki. "Występują tu uskoki tektoniczne z dużą zmiennością nachylenia warstwy geologicznej w stosunku do nachylenia stoku. Ponadto skomplikowane są warunki hydrologiczne w obszarze budowy tunelu" - mówiła.

Dwie nitki tunelu będą drążone metodą austriacką. Polega ona na tym, że na bieżąco wykonuje się obudowy z betonu zbrojonego. W tym przypadku nie jest możliwe drążenie całym przekrojem tunelu, aby nie osłabić górotworu.

Czytaj też: Powstanie 120 km dróg ekspresowych w centralnej, wschodniej i południowej Polsce

Również w środę podpisana została w Krakowie umowa na budowę odcinka zakopianki Lubień-Naprawa. Wykonawcą tego odcinku jest polsko - ukraińskie konsorcjum przedsiębiorstw: IDS-BUD S.A z Warszawy i Korporacja ALTIS-HOLDING z Kijowa. Konsorcjum zaoferowało, że za 521,5 mln w ciągu 22 miesięcy wybuduje ten odcinek drogi ekspresowej, nie wliczając miesięcy zimowych.

Niezależnie trwa budowa innego 6,1 km odcinka zakopianki Skomielna Biała - Chabówka oraz odcinka drogi krajowej nr 47 klasy GP od Rabki - Zdroju do Chabówki . Buduje go włoska firma Salini. Koszt tej inwestycji to 615 mln zł

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.




Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.