PARTNER PORTALU

Zdegradowane tereny pokolejowe. Kto zapłaci za rewitalizację?

Zdegradowane tereny pokolejowe. Kto zapłaci za rewitalizację?
Część nieruchomości należących do kolei od dawna nie jest użytkowana (Fot. pixabay.com)

PKP dysponują pokaźnym zasobem nieruchomości, z którego jednak spora część nie jest już wykorzystywana pod działalność kolejową. Co więcej, są to nierzadko zdegradowane obszary, na których od lat nic się nie dzieje. A mogłoby, gdyby stały się własnością lokalnych samorządów, te jednak niekoniecznie są chętne, żeby je wykupić i naciskają na nieodpłatne przekazanie. Jak pod tym kątem wygląda współpraca kolei i JST? Czy można znowelizować przepisy tak, żeby więcej tego rodzaju gruntów za darmo trafiało do gmin?




  • - Tereny pokolejowe stanowią rezerwę do wykorzystania na inne cele ważne z punktu widzenia funkcjonowania miasta. Należy kompleksowo zaplanować przywrócenie do użytkowania takich zdegradowanych obszarów – uważa poseł Wiesław Szczepański.
  • Są już przepisy, umożliwiające nieodpłatne przekazywanie terenów pokolejowych samorządom, więc zdaniem resortu infrastruktury nic trzeba w tej kwestii zmieniać. PKP twierdzą, że współpracują na tym polu z jst, czego efektem kilkaset transakcji w ostatnich latach.
  • Nie brakuje jednak i przykładów, gdzie porozumienia nie ma. Leszno bezskutecznie walczy o przekazanie terenu ze szpecącymi budynkami pod budowę węzła i mieszkań, w Częstochowie mieszkańcy nie mogą doprosić się o rozebranie nasypu kolejowego.
strefa premium

DALSZA CZĘŚĆ ARTYKUŁU JEST DOSTĘPNA DLA SUBSKRYBENTÓW STREFY PREMIUM PORTALU SAMORZĄDOWEGO

lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie. Nie masz konta? Kliknij i załóż konto!

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!



Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę


×
KOMENTARZE (3)

  • ja, 2021-12-19 21:08:26

    duża większość tak zwanych JST od 7 boleści, zamiast rewitalizować stare linie kolejowe to przerabiają je na ścieżki do pedałowania. (rowerowe)
  • Rada od "przyjaciela", 2021-12-14 12:56:09

    Do obserwator: Jak łatwo dysponujesz pieniążkami innych. Bezpłatnie, z funduszy (czytaj podatków), a na końcy co? Cichutka sprzedaż na przetargu tylko dla znajomych?
  • obserwator, 2021-12-13 17:01:34

    Trzeba je przekazać bezpłatnie skarbowi państwa albo samorządom które za pieniądze z funduszy na ochronę środowiska je zrewitalizują.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!