PARTNER PORTALU
  • BGK

ZPP o drogach powiatowych. Więcej pieniędzy, jasne przepisy, mniej procedur

  • KDS    15 stycznia 2018 - 11:50
ZPP o drogach powiatowych. Więcej pieniędzy, jasne przepisy, mniej procedur
Samorządowcy deklarują pełne wsparcie przy pracach nad zmianami (fot.zdp.poznan.pl)

Nie tylko większe nakłady, ale również uproszczenie systemu finansowania inwestycji drogowych w powiatach i ponowne skategoryzowanie sieci dróg powiatowych. Konieczność takich zmian w kontekście poprawy komunikacji w powiatach wskazuje Związek Powiatów Polskich.




  • Związek Powiatów Polskich w wydanym 8 stycznia stanowisku w sprawie dróg powiatowych odniósł się do grudniowych zapowiedzi Mateusza Morawieckiego.
  • Samorządowcy deklarują pełne wsparcie przy pracach nad zmianami.
  • Apelują nie tylko o zwiększenie nakładów na drogi powiatowe, ale także na rekategoryzację sieci dróg czy uproszczenie procedur inwestycyjnych. 

Premier w expose wskazywał m.in., że "w kolejnej dekadzie Rada Ministrów zamierza skoncentrować swoją uwagę m.in. na znaczącej poprawie komunikacji powiatowej i gminnej, komunikacji drogowej i kolejowej – przeznaczając na ten cel więcej środków z budżetu państwa". 

Zdaniem ZPP taka zmiana powinna iść w parze z tworzeniem odpowiedniej infrastruktury technicznej. Tymczasem poprzedni rząd ograniczył pieniądze przeznaczone na realizację Programu Rozwoju Gminnej i Powiatowej Infrastruktury Drogowej na lata 2016-2019. Związek apeluje o powrót do tych założeń. Przy czym wnioskuje o przemyślenie kształtu systemu wsparcia inwestycji dotyczących dróg gminnych i powiatowych po roku 2019.

- Nie ulega wątpliwości, że z punktu widzenia wyrównywania szans i likwidacji barier komunikacyjnych Polski lokalnej kluczowa jest dobra jakość sieci dróg powiatowych – to one bowiem zapewniają dojazd do dróg wojewódzkich i krajowych stanowiących szkielet systemu komunikacyjnego kraju. Zapewnienie tej jakości jest poważnym wyzwaniem dla powiatów - czytamy w stanowisku. 

Czytaj więcej: Program Polska – Słowacja. Inwestycje drogowe na Podhalu i Orawie

ZPP przypomina, że powiaty – w odróżnieniu od gmin – nie mają własnego sporego majątku. Dlatego tak ważne byłoby stworzenie stałego, niezależnego systemu finansowania inwestycji na drogach powiatowych. Wskazuje też na potrzebę rekategoryzacji sieci dróg powiatowych. 

- Sieć dróg powiatowych w wielu wypadkach jest efektem zaszłości historycznych i w jej skład wchodzą drogi, które nie spełniają warunków stawianych drogom powiatowym w świetle ustawy o drogach publicznych. Stan taki powoduje rozproszenie i tak niewielkich środków - podnoszą w stanowisku przedstawiciele ZPP. - Co do zasady nie ma jednak możliwości zmiany kategorii wspomnianych dróg na drogę gminną – ze względu na wymagany prawem konsensualny tryb takiej operacji i brak bodźców zachęcających do dokonania zmiany. System dofinansowywania inwestycji drogowych powinien takie bodźce zapewnić, co w dłuższej perspektywie czasu pozwoli na uporządkowanie sytuacji. 

Inny problem do rozwiązania, na jaki wskazuje ZPP, to zastępowanie dróg odcinkami nowo wybudowanymi. Jak wskazują samorządowcy, w takich przypadkach stary przebieg trasy jest przymusowo przekazywany jednostkom samorządu terytorialnego, dla których bywa to poważnym problemem.

Czytaj więcej: Świętokrzyskie: Ponad 40 mln zł dotacji na remont dróg lokalnych

- Dzieje się tak zwłaszcza wtedy, gdy otrzymany odcinek drogi jest w bardzo złym stanie technicznym i wymaga natychmiastowego zaangażowania znaczących środków budżetowych. Konieczne jest zatem zarówno stworzenie narzędzi zapewniających przypisywanie takim drogom odpowiednich kategorii, jak również zapewnienie poprawnego stanu technicznego przekazywanych dróg - podkreśla ZPP w stanowisku.

Wskazują również na potrzebę uproszczenia procedur inwestycyjnych w zakresie dróg lokalnych, co można wykonać bez zwiększenia puli pieniędzy. Jedną ze zmian, która zwiększyłaby szybkość inwestycji jest zwolnienie z obowiązku uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację inwestycji drogowej, dla odcinków powyżej 1 km w przypadku ich przebudowy.

- Warunkiem granicznym byłaby realizacja tej inwestycji w granicach istniejącego pasa drogowego. Warto zauważyć, że Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w swoich postanowieniach nie nakłada obowiązku sporządzenia raportu oddziaływania na środowisko – jest to o tyle zrozumiałe, że przebudowa w granicach pasa drogowego jest zbliżona do remontu istniejącej drogi - pisze ZPP w przyjętym stanowisku. 

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

  • Adamo, 2018-01-15 14:30:52

    Jeżeli mamy problemy z finansowaniem budowy i utrzymania dróg powiatowych to ja nie widzę innego sposobu jak budowanie betonówek. Nie dość, że cena materiałów jest bardzo stabilna i stosunkowo niższa, to w dodatku są one bardzo trwałe, więc koszty ewentualnej konserwacji są minimalne.



Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.