PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Zrewitalizują linię kolejową Rybnik-Chałupki

  • PAP    30 lipca 2014 - 14:43
Zrewitalizują linię kolejową Rybnik-Chałupki

W grudniu 2015 r. pociągi mają pokonywać liczącą 32 km trasę z Rybnika przez Wodzisław Śląski do Chałupek przy czeskiej granicy w 40 min. - osiągając na niej prędkość do 80 km/h. W Wodzisławiu podpisano umowę z wykonawcą rewitalizacji trasy.




Chodzi o część ważnego połączenia kolejowego Katowic przez Rybnik i Wodzisław Śląski z granicą państwa w Chałupkach i dalej - z Bohuminem, Ostrawą i czeską siecią kolejową.

Obecnie pociągi osobowe między Rybnikiem a Wodzisławiem Śląskim jeżdżą z prędkością 20-40 km/h (12 km w ok. 19 minut). W grudniu 2012 r., wraz z przejęciem połączeń kolejowych w regionie przez Koleje Śląskie, w ogóle zrezygnowano z uruchamiania pociągów między Wodzisławiem a Chałupkami. Powodem był katastrofalny stan infrastruktury - bardzo wolno jeżdżące pociągi nie miały pasażerów.

We wrześniu 2012 r. inwestycja, o którą od lat apelowały m.in. lokalne samorządy, zyskała unijne wsparcie. Warty 159,7 mln zł netto projekt przewidujący 98 mln zł dofinansowania z UE trafił wówczas na listę podstawową programu Infrastruktura i Środowisko. Przetarg na zaprojektowanie i wykonanie remontu PLK ogłosiły w październiku ub. roku.

Czytaj też:  Wyremontują linię kolejową Rybnik-Chałupki

Przystąpiło do niego jedenastu wykonawców - dziewięć ofert odrzucono. Najkorzystniejszą ofertę złożyło konsorcjum z liderem - polskim oddziałem hiszpańskiej firmy Rubau oraz firmami Construcciones Rubau i Rover Alcisa. W środę przedstawiciele PKP PLK i wykonawcy podpisali wartą 143,5 mln zł netto umowę na stacji kolejowej w Wodzisławiu - jednej z tych, które obejmą pracę.

"Na Śląsku PKP modernizuje 500 km torów. Wartość projektów inwestycyjnych to blisko 4 mld zł. Trasa z Rybnika do Chałupek jest ważną częścią regionalnej sieci kolejowej. Pozwala łatwo dostać się koleją np. do czeskiej Ostrawy. To także ważny korytarz dla transportu towarowego" - mówił w środę w Wodzisławiu wiceminister infrastruktury i rozwoju Adam Zdziebło.

Czytaj też:  Pociągi między Rybnikiem, a Wodzisławiem Śląskim będą szybsze

"Rewitalizacja to najszybsza i najtańsza metoda usprawnienia ruchu na linii kolejowej, pozwalająca na likwidację ograniczeń prędkości oraz zwiększenie bezpieczeństwa prowadzenia ruchu. To dobry sposób na wykorzystanie unijnych dotacji" - zaznaczył prezes PKP PLK Remigiusz Paszkiewicz.

Rewitalizacja połączenia Rybnik-Wodzisław Śląski-Chałupki obejmie m.in. kompleksową wymianę torowisk na całej trasie, wymianę 39 rozjazdów, przebudowę peronów na wyższe i przystosowanie ich dla potrzeb osób niepełnosprawnych na trzech stacjach i sześciu przystankach; modernizację 24 przejazdów kolejowych, remont 31 obiektów inżynieryjnych, przebudowę 22,4 km sieci trakcyjnej, a także modernizację urządzeń sterowania ruchem i budynków związanych z prowadzeniem ruchu pociągów.

Kolejowe remonty, nazywane rewitalizacjami, są prostsze niż czasochłonne i drogie modernizacje. Te drugie zwykle zmierzają do podwyższenia prędkości pociągów, co często wiąże się z przebudową linii, a co za tym idzie - ze skomplikowanymi procedurami. Rewitalizacje zakładają natomiast odtworzenie pierwotnego stanu linii, nie wymagają więc np. zmian parametrów łuków czy drogiej infrastruktury środowiskowej.

Podczas prac rewitalizacyjnych ruch kolejowy między Rybnikiem a Wodzisławiem ma odbywać się jednym torem; prace pomiędzy Wodzisławiem i Chałupkami mają być prowadzone jednocześnie na obu torach. Podpisana w środę umowa zakłada zakończenie robót do końca października 2015 r. Docelowo to liczące 32 km połączenie będzie m.in. fragmentem trasy objazdowej dla międzynarodowej linii E65 Katowice-Zebrzydowice-Ostrawa.

Pierwotnie wraz z remontem linii kolejowej planowano budowę w pobliżu zlikwidowanego dworca autobusowego w Wodzisławiu nowego przystanku kolejowego "Wodzisław Śląski Centrum". Według wstępnych uzgodnień miasto miało przygotować dokumentację projektu przystanku. W ub.r. wodzisławscy radni przenieśli jednak środki na ten cel na inne zadania.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.