PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Biznes chce od kultury, żeby było przyjemnie. Ale często nie może tak być. I tu musi pomóc samorząd

  • Aneta Kaczmarek    26 maja 2019 - 12:00
Biznes chce od kultury, żeby było przyjemnie. Ale często nie może tak być. I tu musi pomóc samorząd
Instytucje kultury potrzebują pieniędzy, by funkcjonować. Ma je biznes, ale te dwa ekosystemy nie zawsze potrafią się dogadać. Nie jest to jednak niemożliwe (fot. Facebook/Muzeum Śląskie)

Kultura i biznes to dwa osobne byty, które mają różne cele i różne formy realizacji tych celów. Choć dialog na tej linii nie jest łatwy, to absolutnie jest możliwy. Klucz tkwi w chęci i zrozumieniu partnera. Obaj mają bowiem sobie wiele do zaproponowania.




  • Instytucje kultury, utrzymywane głównie przez samorządy i ministerstwo kultury, zwykle narzekają na kontakty z biznesem, biznes narzeka zaś, że nie rozumie kultury. Tymczasem te dwa obszary nie tylko mogą się rozumieć, ale również doskonale się uzupełniać.
  • Biznes ma pieniądze, kultura wartości wyższe, których potrzebuje do życia każdy człowiek. Ale żeby się nimi dzielić, potrzebuje środków.
  • Wpływ kultury na jakość życia, atrakcyjność miast, rozwój społeczny i ekonomiczny, współczesny mecenat, kultura jako płaszczyzna komunikacji, kultura w korporacyjnych strategiach CSR – na te i inne tematy dyskutowano podczas sesji "Kultura i gospodarka" odbywającej się w ramach XI Kongresu Gospodarczego w Katowicach. 

Relacja kultura-biznes nie jest łatwa. Zgodnie przyznali to wszyscy uczestnicy dyskusji. Ale zgodni byli też, udzielając pozytywnej odpowiedzi na pytanie: czy możliwy jest dialog pomiędzy tymi dwoma ekosystemami? 

- Biznes oczekuje od kultury, żeby było ładnie i przyjemnie, a kultura oczekuje finansów. Dla mnie kultura to pewna przestrzeń, którą tworzymy dla siebie, która ma nas pobudzać. To, co kultura może dać biznesowi, to przestrzeń do rozmów o misji i celach, o tym, gdzie my w tym wszystkim jesteśmy. Kultura żyje wyższymi celami. Z drugiej strony kultura potrzebuje środków na przetrwanie, więc te pieniądze naturalnie też się tu pojawiają. Ale ja bym się zatrzymała na tworzeniu pewnej platformy do rozmowy. Potrzebujemy przestrzeni, by się spotkać i rozmawiać, a kultura taką przestrzeń tworzy – powiedziała Ewa Bogusz-Moore, dyrektor naczelna i programowa Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia z siedzibą w Katowicach.

Jak podkreśliła, "to, że mamy polaryzację, że mówimy, że sztuka to wartości wyższe, a biznes to pieniądze, nie znaczy, że to jest dobre".

- Myśląc, co jest nam do życia potrzebne, mówimy: wizja, pieniądze i satysfakcja. Dla mnie to są trzy równe rzeczy. Prowadząc instytucję kultury, mam wizję, ale muszę myśleć jak biznes, bo inaczej moja instytucja padnie. Podobnie jest z biznesem - jeśli myśli tylko o pieniądzach, to gubi cel. Ja bym się zastanawiała, jak zbliżyć do siebie te dwa światy, bo żyjemy skrótami - powiedziała Bogusz-Moore. 

W jej opinii błędem jest myślenie o relacji kultura-biznes w opozycji, gdyż potrzeby w obu tych obszarach są bardzo podobne. W opinii dyrektorki NOSPR, trzeba tu pochylić się nad zmianą sposobu myślenia.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

  • Aleksandra Harasiuk, 2019-05-28 11:36:41

    Napisałam z koleżanką poradnik o współpracy sektora II z III jako sposobu na zakończenie „grantozy” :) Przesłanie trochę inne niż wnioski z dyskusji, o której Państwo piszą wyżej- to znaczy wg naszej diagnozy przyczyną braku współpracy jest brak współpracy nie jej przedmiot. Czyli nie w jakiej dzi...edzinie/temacie/materii , ale w sposobie jej prowadzenia. Waga budowania relacji to clue całości!  rozwiń

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.