PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Bytom rozpoczyna konsultacje w pracach nad uchwałą reklamową

  • PAP    10 lutego 2020 - 16:48
Bytom rozpoczyna konsultacje w pracach nad uchwałą reklamową
Bytom (fot.mat.pras.)

Samorząd Bytomia rozpoczął w poniedziałek (10 lutego) konsultacje, będące częścią prac nad tzw. uchwałą reklamową. Uchwała ma wprowadzić ład przestrzenny w mieście, a przedsiębiorcom pomóc w dotarciu do klientów. Elektroniczną lub papierową ankietę można wypełniać do 1 marca.




Tzw. uchwały reklamowe, nazywane też krajobrazowymi, to narzędzie umożliwiające samorządom prawną ochronę lokalnego krajobrazu. Wprowadziła je tzw. ustawa krajobrazowa, która weszła w życie w 2015 r.

Dała ona samorządom możliwość ustalania zasad i warunków sytuowania szyldów, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych, ich gabaryty, standardy jakościowe i rodzaje materiałów, z jakich mogą być wykonywane. Uprawnia też samorządy do wprowadzania i egzekwowania kar za niestosowanie się do ich przepisów.

Czytaj też: Uchwały krajobrazowe. Praca samorządów może pójść na marne

Z poniedziałkowej informacji biura prasowego bytomskiego magistratu wynika, że w ramach konsultacji społecznych tamtejszej inicjatywy rozpoczęto badanie ankietowe - kwestionariusz można wypełnić w formie elektronicznej i papierowej. Odpowiedzi na 12 pytań mają zajmować kilka minut, a pytania dotyczyć m.in. wpływu reklam na wizerunek miasta czy odbiór krajobrazu oraz konieczności prawnej regulacji tej sfery.

Poza ankietami miasto zorganizuje spacery badawcze: 17 lutego i 24 lutego.

"Chcemy spytać mieszkańców, co im się w danym miejscu nie podoba, jakich zmian oczekują" - wyjaśnił cytowany w poniedziałkowej informacji naczelnik wydziału architektury w magistracie Bartłomiej Malczyk.

"Spacery będą przebiegały ulicami, przy których znajdują się zabytkowe kamienice. Ruszamy z Biura Promocji Bytomia na Rynku w kierunku Dworcowej i placu Wolskiego, a także wzdłuż ul. Wrocławskiej do parku Kachla" - zapowiedział Malczyk.

Bytomski samorząd zasygnalizował ponadto, że wnioski z konsultacji społecznych zostaną ujęte w raporcie, a na podstawie raportu powstaną poszczególne zapisy w projekcie uchwały.

Przed rokiem powołanie zespołu roboczego ds. uchwały reklamowej zapowiedział wiceprezydent Bytomia Michał Bieda. Przedstawiciele urzędu miasta sygnalizowali wówczas, że założenia uchwały docelowo mają pomagać przedsiębiorcom w dotarciu do klientów z czytelnym przekazem, a uchwała - objąć wiele miejsc w mieście.

Według wcześniej sygnalizowanych planów Bytom miałby zostać podzielony na obszary, by dla każdego z nich ustalić inne zasady umiejscawiania reklam - inne dla historycznego śródmieścia, inne dla osiedli mieszkaniowych czy terenów zielonych.

Bytomski samorząd zastrzegał jednocześnie, że ze względu na stopień skomplikowania procedury tworzenia uchwały - zbliżonej do przygotowywania planów zagospodarowania przestrzennego - wymagające m.in. wielu uzgodnień prace nad projektem mogą potrwać co najmniej kilkanaście miesięcy.

Znacznie dłużej trwa już podobna procedura w Katowicach. Prace nad tamtejszą uchwałą w sprawie "określenia zasad i warunków lokalizowania w przestrzeni publicznej tablic i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń i obiektów małej architektury" miasto rozpoczęło w listopadzie 2015 r. Na początku 2018 r. informowało o wynikach konsultacji poprzedzających przygotowanie projektu.

Inne narzędzie umożliwiające samorządom ochronę lokalnego krajobrazu to wprowadzone na gruncie ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami parki kulturowe. W 2018 r. rozpoczęcie prac nad powołaniem parku kulturowego, który miałby objąć historyczną dzielnicę Ruda, deklarował samorząd Rudy Śląskiej.

W 2016 r. Narodowy Instytut Dziedzictwa rozpoczął kampanię "Krajobraz mojego miasta", mającą zachęcać samorządy do stosowania istniejących narzędzi prawnych do ochrony krajobrazu i dawać dobre wzorce związane z jego kształtowaniem.

Wobec płynących z samorządów sygnałów o trudnościach przy przygotowywaniu i wdrażaniu uchwał reklamowych (m.in. wojewodowie niejednokrotnie zwracali takie uchwały do poprawek) NID przygotował poradniki dostępne na stronie: krajobrazmojegomiasta.pl pod nazwami: "Schemat prac nad uchwałą reklamową" i "Uchwała reklamowa. Przewodnik dla gmin".

NID rekomenduje także stosowanie do ochrony krajobrazu miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.