PARTNER PORTALU
  • BGK

Galerie nieprędko ustąpią miejsca ulicom handlowym

  • PropertyNews.pl    23 lutego 2018 - 19:53
Galerie nieprędko ustąpią miejsca ulicom handlowym
Galerie coraz częściej, zamiast roli handlowej, pełnią funkcję społecznościową w miastach (fot. flicrk.com/CC BY-SA 2.0)

Ulice handlowe stanowią marginalny udział powierzchni handlowej polskich miast. Tymczasem pozycja centrów handlowych w Polsce wzrasta, a galerie coraz częściej, zamiast roli handlowej, pełnią funkcję społecznościową. Czy centra handlowe i ulice handlowe są dla siebie konkurencją? Co należy zmienić, by pogodzić interesy deweloperów centrów handlowych i samorządu? Odpowiedzi na te pytania szukali uczestnicy sesji „Centra handlowe. Przepis na handel w nowym wydaniu” podczas Property Forum Katowice.




- Pod koniec trzeciego kwartału 2017 roku całkowita podaż powierzchni handlowej w kraju wynosiła 14 mln mkw., w kraju jest ok. 400 centrów handlowych o łącznej powierzchni 10 mln mkw. Centra handlowe stanowią 71 proc. podaży całkowitej powierzchni, resztę stanowią parki handlowe i wielkopowierzchniowe magazyny handlowe oraz centra wyprzedażowe. Organizacja handlu na ulicach jest marginalna i nie ujmowana w statystykach – mówi Monika Janczewska-Leja, dyrektor działu doradztwa i wynajmu powierzchni handlowych Savills Polska. – Ze statystyk wynika, że otwarcia na ulicach handlowych należą do rzadkości w przypadku sieci handlowych. Najrzadziej robią to marki modowe, częściej: elektronika, drogerie i jubilerzy i banki – dodaje.

- Najemcy często decydują się na centra handlowe bo nie ma w Polsce alternatywy – mówi Jakub Jarczewski, dyrektor Działu PR i Rozwoju Biznesu Metro Properties. – Poza tym Polacy lubią wygodę. Łatwiej jest pojechać do centrum handlowego, zrobić zakupy, potem zjeść z rodziną obiad, a na końcu pójść do kina, niż znaleźć miejsce postojowe, zapłacić za parkomat, a później wybrać się na zakupy przy ulicy handlowej – dodaje.

Jakub Jarczewski zwraca też uwagę na różnicę w tworzeniu oferty ulic i galerii handlowych. – Jeśli ulice handlowe miałyby się w Polsce rozwijać, ich tenat mix wymaga radykalnych zmian, a nie jest proste jego tworzenie. Dużo łatwiej jest nim zarządzać w centrach handlowych, które mają jednego zarządcę – mówi.

–Barierą tego, by najemca w Polsce chciał wyjść na ulicę są też kwestie prawne i własności. Na przykład w Liverpoolu w centrum miasta duży kwartał jest jednym wielkim centrum handlowym. Gdyby w Polsce były takie tereny to na pewno wielu deweloperów by się tym zainteresowało. U nas pozostaje budować centra na terenach poprzemysłowych – mówi Grzegorz Filipczyk, dyrektor, Centrum Handlowego Forum w Gliwicach. - W Polsce centra handlowe mają mniej niż 30 lat, na zachodzie w centra handlowe historycznie były lokowane w centrach miast i tam pozostał handel –dodaje.

- To klient decyduje o tym, gdzie realizuje swoje potrzeby. Centra handlowe i ulice handlowe są dla siebie coraz mniejszą konkurencją. Ulice handlowe i odgórna nakazowa możliwość kreowania tam zachowań konsumenckich nie jest rozwiązaniem prowadzącym do odwrócenia trendów. Należy szukać szans, żeby ulice dotychczas handlowe zmieniały swoje funkcje. Lokalna kultura i twórczość mogą zadziałać w miejscach, które zmieniają swoje funkcje jako tzw. dopełnienie – mówi Bogumił Sobula, wiceprezydent Katowic.

Więcej na ten temat przeczytasz tutaj.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)
FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE
Ze względu na ciszę wyborczą komentowanie zostało wyłączone.

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.