PARTNER PORTALU
  • BGK

Hasło promujące gminę to nie logo czy herb. Wojewoda upomina

  • pt    10 lipca 2018 - 11:21
Hasło promujące gminę to nie logo czy herb. Wojewoda upomina
Hasło promocyjne, nie stanowiąc dobra osobistego gminy, może być postrzegane jako znak towarowy (fot.CC BY-SA 3.0)

Rada gminy jest uprawniona do ustanowienia hasła promujące gminę, jednak nie może w drodze aktu prawa miejscowego, ustanowić zasad korzystania z niego.




  • Ustanowione logo miny (podobnie jak herb), jako indywidualizujące jednostkę samorządu terytorialnego, stanowi utwór w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 r o prawie autorskim i prawach pokrewnych.
  • Ta zasada nie dotyczy hasła promującego gminę.
  • Hasło promocyjne, nie stanowiąc dobra osobistego gminy, może być postrzegane jako znak towarowy, który podlega przepisom ustawy Prawo własności przemysłowej.

Rada gminy Gietrzwałd, powołując na ustawę o samorządzie gminnym oraz ustawę o odznakach i mundurach, ustaliła w formie graficznej logo gminy Gietrzwałd, hasło promujące Gminę Gietrzwałd oraz - w formie załącznika kreśliła zasady używania logo i hasła.

Rada postanowiła, iż logo i hasło „Gietrzwałd – gmina pełna cudów” są własnością gminy. W kolejnych przepisach, wskazywała, że logo i hasło mogą być używane wyłącznie przez organy i jednostki organizacyjne gminy, a przez inne podmioty – po wcześniejszym uzyskaniu pisemnej zgody wójta gminy. Doprecyzowano także, że logo i hasło mogą być używane tylko zgodnie ze wzorem graficznym określonym w uchwale oraz, że niedopuszczalna jest w szczególności ingerencja w czcionkę, proporcję i kolorystykę.

Rada określiła także zasady udzielania zgody oraz zasady używania logo oraz hasła promującego, wskazując także, że wójt prowadził będzie rejestr podmiotów używających logo i hasła.

Uchwale przyjrzał się jednak organ nadzoru, czyli wojewoda warmiński-mazurski i stwierdził, że w sposób istotny narusza prawo, gdyż Rada uchwaliła ww. przepisy nie posiadając ku temu podstawy prawnej, a nadto - pozostają one sprzeczne z obowiązującym porządkiem prawnym.

Jak orzekł wojewoda rada uprawniona była do ustanowienia hasła promujące gminę, jednak nie mogła w drodze aktu prawa miejscowego, ustanowić zasad korzystania z niego.

W ocenie organu nadzoru, Rada Gminy Gietrzwałd posiadała kompetencję do uchwalenia zarówno własnego logo jak również hasła, mającego promować gminę. - Z uwagi na prawną tożsamość symboli gminy, jakimi są jej herb i logo, uznać należy kompetencję Rady do decydowania „w sprawach” nie tylko herbu (co wynika wyraźnie z art. 18 ust. 2 pkt 13 ustawy o samorządzie gminnym), ale także logo – napisano w ocenia.

O ile jednak - ustanowione logo (podobnie jak herb), jako indywidualizujące jednostkę samorządu terytorialnego, stanowiące utwór w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 r o prawie autorskim i prawach pokrewnych, może być uznane za symbol (wizerunek) gminy i stanowić dobro osobiste gminy, to waloru takiego nie można przypisać hasłu promocyjnemu. Hasło promujące gminę nie stanowi jej dobra osobistego – wyjaśnił organ nadzorczy.

Wojewoda wskazał jednak zasadę na jakiej gmina może chronić swoje hasło. Jak napisał hasło promocyjne, nie stanowiąc dobra osobistego gminy, może być postrzegane jako znak towarowy, który podlega przepisom ustawy Prawo własności przemysłowej i może podlegać ochronie na podstawie przepisów dotyczących przeciwdziałania nieuczciwej konkurencji.

Jak dodał wojewoda powszechnie obowiązujących regulacji prawnych, nie może więc zastępować uchwała rady gminy, w której ustalone zostaną zasady korzystania z hasła promującego.

 

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.




Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.