PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Infrastruktura: jak i gdzie budować?

  • pap/pt    9 października 2015 - 08:06
Infrastruktura: jak i gdzie budować?
Program rozwoju infrastruktury nie powinien też być sektorowy. Osobno są programy dla dróg, osobno są programy dla kole

Infrastruktura wymaga nakładów na utrzymanie, bo to, że coś jest nowe, nie oznacza, że nie trzeba tego remontować. Już teraz musimy się zastanowić, co będzie po roku 2020, gdy skończy się ostatnia tak hojna dla Polski perspektywa finansowa




Prawie 300 ekspertów z całego kraju wzięło udział w Łodzi w III Kongresie Infrastruktury Polskiej. Podczas obrad zwracano m.in. uwagę na konieczność długofalowego myślenia przy realizacji inwestycji infrastrukturalnych.

"Trochę z rozrzewnieniem wspominaliśmy czasy, w których m.in. transport i infrastruktura były ponad podziałami. Bo nie da się od początku, od zaplanowania - przez realizację - po odbiór, przeprowadzić dużych inwestycji w jednej kadencji czteroletniej" - powiedział jeden z organizatorów kongresu, wiceprezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR Adrian Furgalski.

Jeden plan dla inwestycji

Uczestnicy kongresu zwracali uwagę na to, że w Polsce nawet w ramach jednej koalicji rządzącej, przy zmianach ministrów, dochodziło do zmian priorytetów związanych z inwestycjami infrastrukturalnymi.

"Tak nie powinno być. Program rozwoju infrastruktury nie powinien też być sektorowy. Osobno są programy dla dróg, osobno są programy dla kolei (...). Ważne też jest, żeby ten program infrastruktury państwowej był uzupełniany o to, co budują samorządy. Bo często te inwestycje w przeszłości nie spotykały się ze sobą" - powiedział Furgalski.

Jednym z tematów obrad był problem racjonalnego wydawania pieniędzy i utrzymania wybudowanej już infrastruktury. Zdaniem ekspertów Polska w obu tych dziedzinach ma wiele do zrobienia.

"Każdemu kto mówi, że w Polsce nie ma pieniędzy, przypominam kilkudziesięciokilometrowe ściany ekranów dźwiękochłonnych przy autostradzie Łódź-Warszawa, w ogromnej większości zbudowane bez żadnego sensu. W całej Polsce zmarnowaliśmy na nie aż 1,5 mld zł. A zatem pieniądze są, tylko trzeba je rozsądniej wydawać" - powiedział Furgalski.

Jego zdaniem przykłady państw zachodnich pokazują, że samo "dosypywanie" pieniędzy na nowe inwestycje nie rozwiązuje problemów.

Gdzie budować?

"Często pojawia się pytanie, gdzie budować? Tam, gdzie już jest rozwój gospodarczy, czy tam, gdzie ten rozwój jest mniejszy i infrastruktura ma go pobudzić? Na ten temat od lat spierają się rozmaici eksperci. Jedno jest jednak pewne: samo wrzucenie pieniędzy do infrastruktury nie pomaga. Gdyby tak było, to w recesję nie wpadłaby Hiszpania, która jest pokazywana jako kraj rozwoju infrastruktury. Olbrzymie pieniądze, ponad 1,5 bln euro, które Niemcy wrzuciły w rozwój landów wschodnich, też nie doprowadziły do tego, że wyrównał się poziom zamożności. Wciąż jest tam wysokie bezrobocie, a produkcja jest skumulowana w landach zachodnich" - wyjaśnił Furgalski.

Dodał, że chcąc uniknąć poważnych problemów w Polsce, już teraz trzeba szukać odpowiedzi na pytanie, co stanie się po 2020 r., gdy radykalnie zmniejszy się dostęp do dotacji unijnych.

"Infrastruktura wymaga nakładów na utrzymanie, bo to, że coś jest nowe, nie oznacza, że nie trzeba tego remontować. Już teraz musimy się zastanowić, co będzie po roku 2020, gdy skończy się ostatnia tak hojna dla Polski perspektywa finansowa? Z czego będziemy utrzymywać naszą infrastrukturę, z czego będziemy realizować inne projekty? Taka dyskusja powinna się rozpocząć już (...)" - mówił Furgalski.

Zdaniem uczestników kongresu w Polsce, podobnie jak w większości państw UE, "użytkownik musi ponosić koszty za korzystanie z infrastruktury", która "domaga się tego, że im kto częściej i cięższym sprzętem porusza się po drodze, ten więcej za to płaci".





REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

  • gość , 2015-10-10 08:12:46

    Przywiezienie kontenera z Chin 2400 zł, z Gdańska do Zakopanego 2000 zł.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.