PARTNER PORTALU
  • BGK

Jak przyciągnąć biznes do miasta? Kultura kluczem do sukcesu

  • Tomasz Klyta    11 października 2019 - 13:40
 Jak przyciągnąć biznes do miasta? Kultura kluczem do sukcesu
Strefa Kultury w Katowicach (fot. UM Katowice/Alex Wiśniewski)

- Kultura "zjada" strategię biznesową na śniadanie. Obecnie, to od niej zależy, w jakim kierunku będzie się rozwijało przedsiębiorstwo - stwierdził Henryk Warkocz, prezes zarządu TUV Nord Polska. Jak tłumaczy, przez ostatnie lata kultura ewoluowała z bycia elementem strategii, do jej kluczowego czynnika. Biznes lokuje się w miastach, w których stworzono przyjazną przestrzeń do życia.




  • Czy biznes i kultura mogą ze sobą współpracować? Wręcz powinny. Biznes szuka inwestycji w miejscach atrakcyjnych do życia - to jeden z głównych wniosków pierwszego z cyklu spotkań biznesu z kulturą, jakie w czwartek (10 października) zainaugurowano w restauracji Villa Gardena w Parku Śląskim.
  • Ważne są kwestie relacji pomiędzy przedsiębiorcami a instytucjami kultury. Sponsoring to już przestarzały model.
  • Relacja nie może się ograniczać do tego, że kultura pieniędzy potrzebuje, a biznes je ma. Dzięki takiemu podejściu, możemy wspólnie z przedsiębiorcami pracować na wizerunek miasta - powiedziała Ewa Bogusz-Moore, dyrektor Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia.

W regionie nie brakuje dobrych przykładów rosnącego znaczenia instytucji kultury na rozwój gospodarczy miast.

- Choć muzea były postrzegane z reguły jako instytucje konserwatywne, do których z przymusu chodziło się w czasach szkolnych, nasza instytucja znalazła się w "oku cyklony". Towarzyszymy najważniejszym imprezom gospodarczym w regionie - nie kryła dumy Alicja Knast, dyrektor Muzeum Śląskiego w Katowicach.

Jak tłumaczyła, chodzi o takie wydarzenia cykliczne jak m.in. Europejski Kongres Gospodarczy, 4 Design Days, czy pojedyncze jak szczyt klimatyczny ONZ w Katowicach w 2018 r.

- Dla nas to nie tylko okazja do tego, aby głos kultury został zauważony. Często jesteśmy także zapraszani do paneli dyskusyjnych, w których możemy przedstawić nasze niektóre diagnozy na zauważone problemy. Przy okazji okazuje się, że przedsiębiorcy często spotykają identyczne przeszkody w swojej działalności, co placówki kulturalne - zaznaczyła Alicja Knast.

Od industrialnego stereotypu do nowoczesnych biznesów

- W Strefie Kultury odbywają się kongresy, targi, konferencje, a także mają tu miejsce koncerty, wystawy, imprezy kulturalne. To wszystko, w różnej skali i formie, współistnieje a nawet się przenika. Coraz częściej przecież goście kongresowi w przerwie na obiad idą do muzeum, a wieczorem w NOSPR, np. kardiolodzy mają swój koncert. W tej postindustrialnej przestrzeni funkcjonuje świat biznesu, muzyki i nauki - powiedział Wojciech Kuśpik, prezes Grupy PTWP, organizator Europejskiego Kongresu Gospodarczego. - W Katowicach w ostatnim czasie powstało dużo nowych biznesów. Miasto przyciągnęło je ofertą kulturalną i jakością życia, które są istotnymi elementami budowania marki - dodał.

O tym, że aktywna działalność kulturalna może zmienić wizerunek potencjalnej przestrzeni biznesowej, jest przekonana Ewa Bogusz-Moore, dyrektor Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia. Jak zaznaczyła, Katowice jeszcze jakiś czas temu kojarzyły się głównie z ciężkim przemysłem.

- Potem powstało muzeum i NOSPR. Wizerunek miasta zaczął się zmieniać, pojawiły się dyskusje na temat innowacyjnych rozwiązań biznesowych - wymieniała Ewa Bogusz-Moore. - Czy biznesowi warto łączyć się z kulturą? Zdecydowanie tak. Choć nie można tego upraszczać do relacji opartej na sponsoringu. Osobiście wolę określenie "mecenat". Relacja nie może się ograniczać do tego, że kultura pieniędzy potrzebuje, a biznes je ma. Dzięki takiemu podejściu, możemy wspólnie z przedsiębiorcami pracować na wizerunek miasta - dodała.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.