Partner portalu

Jak przyciągnąć biznes do miasta? Kultura kluczem do sukcesu

- Kultura "zjada" strategię biznesową na śniadanie. Obecnie, to od niej zależy, w jakim kierunku będzie się rozwijało przedsiębiorstwo - stwierdził Henryk Warkocz, prezes zarządu TUV Nord Polska. Jak tłumaczy, przez ostatnie lata kultura ewoluowała z bycia elementem strategii, do jej kluczowego czynnika. Biznes lokuje się w miastach, w których stworzono przyjazną przestrzeń do życia.
  • Czy biznes i kultura mogą ze sobą współpracować? Wręcz powinny. Biznes szuka inwestycji w miejscach atrakcyjnych do życia - to jeden z głównych wniosków pierwszego z cyklu spotkań biznesu z kulturą, jakie w czwartek (10 października) zainaugurowano w restauracji Villa Gardena w Parku Śląskim.
  • Ważne są kwestie relacji pomiędzy przedsiębiorcami a instytucjami kultury. Sponsoring to już przestarzały model.
  • Relacja nie może się ograniczać do tego, że kultura pieniędzy potrzebuje, a biznes je ma. Dzięki takiemu podejściu, możemy wspólnie z przedsiębiorcami pracować na wizerunek miasta - powiedziała Ewa Bogusz-Moore, dyrektor Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia.

W regionie nie brakuje dobrych przykładów rosnącego znaczenia instytucji kultury na rozwój gospodarczy miast.

- Choć muzea były postrzegane z reguły jako instytucje konserwatywne, do których z przymusu chodziło się w czasach szkolnych, nasza instytucja znalazła się w "oku cyklony". Towarzyszymy najważniejszym imprezom gospodarczym w regionie - nie kryła dumy Alicja Knast, dyrektor Muzeum Śląskiego w Katowicach.

Jak tłumaczyła, chodzi o takie wydarzenia cykliczne jak m.in. Europejski Kongres Gospodarczy, 4 Design Days, czy pojedyncze jak szczyt klimatyczny ONZ w Katowicach w 2018 r.

- Dla nas to nie tylko okazja do tego, aby głos kultury został zauważony. Często jesteśmy także zapraszani do paneli dyskusyjnych, w których możemy przedstawić nasze niektóre diagnozy na zauważone problemy. Przy okazji okazuje się, że przedsiębiorcy często spotykają identyczne przeszkody w swojej działalności, co placówki kulturalne - zaznaczyła Alicja Knast.

Od industrialnego stereotypu do nowoczesnych biznesów

- W Strefie Kultury odbywają się kongresy, targi, konferencje, a także mają tu miejsce koncerty, wystawy, imprezy kulturalne. To wszystko, w różnej skali i formie, współistnieje a nawet się przenika. Coraz częściej przecież goście kongresowi w przerwie na obiad idą do muzeum, a wieczorem w NOSPR, np. kardiolodzy mają swój koncert. W tej postindustrialnej przestrzeni funkcjonuje świat biznesu, muzyki i nauki - powiedział Wojciech Kuśpik, prezes Grupy PTWP, organizator Europejskiego Kongresu Gospodarczego. - W Katowicach w ostatnim czasie powstało dużo nowych biznesów. Miasto przyciągnęło je ofertą kulturalną i jakością życia, które są istotnymi elementami budowania marki - dodał.

O tym, że aktywna działalność kulturalna może zmienić wizerunek potencjalnej przestrzeni biznesowej, jest przekonana Ewa Bogusz-Moore, dyrektor Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia. Jak zaznaczyła, Katowice jeszcze jakiś czas temu kojarzyły się głównie z ciężkim przemysłem.

- Potem powstało muzeum i NOSPR. Wizerunek miasta zaczął się zmieniać, pojawiły się dyskusje na temat innowacyjnych rozwiązań biznesowych - wymieniała Ewa Bogusz-Moore. - Czy biznesowi warto łączyć się z kulturą? Zdecydowanie tak. Choć nie można tego upraszczać do relacji opartej na sponsoringu. Osobiście wolę określenie "mecenat". Relacja nie może się ograniczać do tego, że kultura pieniędzy potrzebuje, a biznes je ma. Dzięki takiemu podejściu, możemy wspólnie z przedsiębiorcami pracować na wizerunek miasta - dodała.

Pierwsze z cyklu spotkań biznesu z kulturą odbyło się 10 października w restauracji Villa Gardena w Parku Śląskim (fot.PTWP)
Pierwsze z cyklu spotkań biznesu z kulturą odbyło się 10 października w restauracji Villa Gardena w Parku Śląskim (fot.PTWP)

Alicja Knast z kolei, sponsoring określa wprost jako przestarzałą metodę współpracy z kulturą. Jej zdaniem, już nadszedł czas na partnerstwo publiczno-prywatne. 

- Mamy świetny przykład oparty na współpracy z Kolejami Śląskimi. To prezes tej spółki często okazywał się bardziej kreatywny od nas. W ten sposób powstała m.in. akcja "Kolej na Muzea. Będziemy prowadzić dalsze analizy i kontynuować tego rodzaju współprace. Moim zdaniem, ludzie biznesu i ludzie kultury są w podobnej mierze kreatywni. Powinni postrzegać się przez pryzmat partnerstwa - zaznaczyła dyrektor Muzeum Śląskiego.

Jak przekonywał Henryk Warkocz, prezes zarządu TUV Nord Polska, kultura może zmieniać wizerunek całego kraju. Jego zdaniem, za kulturą zawsze podąża biznes, bo to dzięki niej ludzie chętniej kupują produkty i marki, powstające w danym miejscu i dobrze się przez to kojarzą.

Henryk Warkocz, prezes zarządu TUV Nord Polska (fot.PTWP)
Henryk Warkocz, prezes zarządu TUV Nord Polska (fot.PTWP)

- Kończąc pracę nad strategią firmy na najbliższe trzy lata, umieściliśmy kulturę na pierwszym miejscu. To z niej powinien wynikać plan biznesowy. Już kilkanaście lat temu zauważyliśmy, że istnieje związek pomiędzy kulturą a biznesem. Samą kulturę już wtedy umieszczaliśmy w kilkuletnich strategiach firmy, jednak jako jeden z jego pomniejszym elementów. Teraz uważamy, że kultura "zjada" całą strategię na śniadanie. Strategia jest jej pochodną -  powiedział.

Cykliczne spotkania w restauracji Villa Gardena mają być krokiem do nawiązania relacji pomiędzy różnymi środowiskami: kulturą i biznesem. Goście będą się starali odpowiedzieć na pytania dotyczące zakresu i formy współpracy oraz ewentualnych mechanizmów finansowania.

Wojciech Kuśpik, prezes Grupy PTWP (fot.PTWP)
Wojciech Kuśpik, prezes Grupy PTWP (fot.PTWP)

- Zarówno ludzie biznesu, jak i ludzie kultury mają mnóstwo pomysłów. Nieraz często wymieniają się nimi tylko w swoim gronie. Tutaj będą mieli okazję realnie porozmawiać o konkretach i zaktywizować przestrzeń wokół kultury - stwierdził Wojciech Kuśpik, który moderował dyskusję.

KOMENTARZE0

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!