PARTNER PORTALU
  • BGK

Kolejne miasto chce walczyć ze szpetnymi reklamami

  • AKC    19 grudnia 2019 - 11:12
Kolejne miasto chce walczyć ze szpetnymi reklamami
Z reklamami walczy Gdańsk, gdzie od kwietnia 2018 r. obowiązuje uchwała krajobrazowa (fot. gdansk. pl)

Coraz więcej samorządów chce i próbuje ograniczyć chaos w publicznej przestrzeni. Do kolejnego etapu prac nad dokumentem przechodzi Olsztyn. Władze miasta chcą uporządkować przestrzeń i pozbyć się z niej nadmiaru reklam i szyldów.




  • Do końca lutego będzie można zapoznawać się z przygotowanym projektem uchwały.
  • Na uwagi, jakie olsztynianie chcieliby wnieść do dokumentu miasto czeka do połowy marca.
  • W międzyczasie zaplanowana została także publiczna debata.

- Uchwała ma określać zasady i warunki sytuowania obiektów małej architektury, tablic i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń - wylicza dyrektor Wydziału Urbanistyki i Architektury Urzędu Miasta Olsztyna, Magdalena Binerowska. - Poza tym ich gabaryty, standardy jakościowe oraz rodzaje materiałów budowlanych z jakich mogą być wykonane.

Dyskusje nad koncepcją Uchwały Krajobrazowej Olsztyna rozpoczęły się w połowie 2017 roku. W kolejnych miesiącach - na podstawie m.in. konsultacji i badań - doprecyzowywane były szczegółowe zapisy.

Czytaj też: Kiedy uchwała krajobrazowa w Krakowie? Prace trwają już 4 lata

- Miasto zostało podzielone na cztery obszary - mówi architekt Ewa Gadomska z Wydziału Urbanistyki i Architektury UMO. To strefy: Stare Miato, historyczna, przyrodnicza i współczesna. Poszczególne zapisy mają szczegółowo regulować zasady umieszczania w nich np. szyldów, tablic reklamowych, ogrodzeń czy obiektów małej architektury.

Wśród głównych zasad jest m.in. zgoda na umieszczenie najwyżej dwóch szyldów dla jednej działalności czy zielone światło dla tablic i urządzeń reklamowych zharmonizowanych z elewacją budynku. Nie ma natomiast zgody choćby na umieszczanie reklam na ogrodzeniach, zasłaniania przez reklamy okien albo grodzenia przestrzeni publicznej.

Czytaj też: Świnoujście pracuje nad uchwałą krajobrazową

Projekt uchwały krajobrazowej Olsztyna będzie wyłożony do publicznego wglądu od 19 grudnia 2019 roku do 28 lutego 2020 roku. Uwagi będzie można składać do 13 marca 2020 roku. Projekt będzie udostępniony w urzędzie miasta (Wydział Urbanistyki i Architektury, pok. 208) oraz na stronie internetowej miasta.

Władze miasta zachęcają do zapoznania się z projektem i wnoszenie ewentualnych uwag. Debata publiczna odbędzie się 17 lutego 2020 roku, o 16 w sali nr 219 Urzędu Miasta.

To działa

Uchwałę krajobrazową ma Gdańsk. Dokument obowiązuje od 2 kwietnia 2018 r. Egzekucja przepisów dotyczących nielegalnych nośników rozpoczęła się w lipcu 2018 r. Do połowy listopada 2019 r. inspektorzy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni wystawili blisko 500 wezwań pisemnych do usunięcia reklam niezgodnych z nowymi przepisami i większość z nich zniknęła. W ponad 80 przypadkach, także w tych, w których nośnik notorycznie powracał w tej samej lokalizacji, potrzebna była zdecydowana reakcja, czyli wszczęcie postępowania administracyjnego w celu wymierzenia kary. W wyniku tych działań kolejne 50 nośników zostało usuniętych.

Czytaj też: To działa. Szpetne reklamy znikają z przestrzeni Gdańska

- Naszym celem nie jest karanie lecz poprawa jakości krajobrazu - zaznacza Słodkowski. - Dlatego dzwonimy, piszemy, tłumaczymy, a nasi inspektorzy codziennie patrolują miasto sprawdzając zgłoszenia od mieszkańców. Każdego dnia wpływa do nas kilka takich zgłoszeń - dodaje.

Łączna kwota kar nałożonych dotychczas przez GZDiZ wynosi 121 tys. zł. Dotąd żaden z ukaranych nie odwołał się od decyzji, a ściągalność kar przebiega tak samo jak w przypadku zaległości podatkowych - w ostateczności kwota zostaje ściągnięta z konta bankowego.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.