PARTNERZY PORTALU

Koncepcja sieci tras rowerowych na Opolszczyźnie gotowa

  • AKC    26 maja 2022 - 17:48
Koncepcja sieci tras rowerowych na Opolszczyźnie gotowa
(Fot. Shutterstock.com)

Konsorcjum firm Velo Tobiasza Nykamowicza i Neuteno Jacka Ziebury przygotowało koncepcję zintegrowanej sieci tras rowerowych województwa opolskiego. Koncepcja to także efekt wspólnej pracy ekspertów z samorządowcami i wszystkimi, którzy wzięli udział w konsultacjach. Na kilku etapach projektu uczestniczyło w nich ok. 500 osób.




  • Projekt „Opolskie na rowery - przygotowanie i realizacja koncepcji rozwoju ścieżek rowerowych  w województwie opolskim wraz z kampanią edukacyjną” realizowany jest z aktywnym udziałem wielu osób i środowisk z całego regionu.
  • Cały maj 2021 roku trwały konsultacje już istniejących tras rowerowych, podczas których zgłoszono niemal dwieście uwag i sugestii.  Latem tego samego roku trwała inwentaryzacja już istniejących tras. Jej wykonawcy pokonali niemal 2000 km.
  • Dane, pozyskane podczas tych przejazdów, zostały wykorzystane do opracowania koncepcji. 

Opracowanie przedstawia kierunki rozwoju regionalnych tras rowerowych na terenie województwa, których głównym celem jest realizacja przyszłych zadań inwestycyjnych związanej z infrastrukturą rowerową i promocją transportu niskoemisyjnego. Spójna koncepcja, wypracowana ze wszystkimi zainteresowanymi podmiotami, ma zagwarantować powstanie wysokiej jakości sieci tras rowerowych, głównie o charakterze komunikacyjnym, które spełnią oczekiwania potencjalnych jej użytkowników.

Jak informuje kierownik projektu, Katarzyna Zulska, koncepcja prezentuje przebieg tras rowerowych z ich podziałem na międzynarodowe, krajowe i regionalne.

- Przedstawia też inwestycje konieczne do realizacji w celu zapewnienia ciągłości tych tras, lokalizacje miejsc obsługi rowerzystów oraz powiązania z komunikacją zbiorową - wymienia.

Czytaj też: Ścieżki i trasy rowerowe w polskich miastach. Drogi obecne i w budowie [RAPORT]

Gotowa koncepcja zawiera 1 390 km tras rowerowych, w tym 600 km tras już  wybudowanych, z których można korzystać. - Reszta to są trasy do wybudowania - dodaje kierownik projektu podkreślając, że w przyszłej perspektywie promowane będą te nowe trasy, które będą powstawać w zgodzie z przygotowaną koncepcją.

Marszałek województwa opolskiego wyjaśnia, że koncepcja jest pewnym „szkieletem” tras rowerowych w regionie.

- To oznacza, że jest to sieć głównych tras, która z jednej strony pobudza do rozwijania tras lokalnych, z drugiej zaś umożliwia dostanie się na te trasy z różnych miejsc, także transportem publicznym - mówi Andrzej Buła. - Przyszła perspektywa unijna zakłada, że inwestycje w sferze infrastruktury rowerowej powinny umożliwiać bezpieczny przejazd rowerem z centrów i obrzeży miast w różnych kierunkach. Będziemy więc stawiać na takie inwestycje, które ułatwią dojazd na rowerach do różnych instytucji publicznych, centrów usług i miejsc pracy w obrębie miast. Wiem, że to będą inwestycje niełatwe, ale jednak bardzo ważne - podkreśla.

Czytaj też: Na Śląsku powstaną nowe ścieżki rowerowe. Jest porozumienie samorządów

W opinii samorządowca sieci tras rowerowych na Opolszczyźnie to kolejny krok w rozwoju regionalnej infrastruktury rowerowej.

- Jestem pewien, że ten dokument pomoże w planowaniu  przyszłych inwestycji, a w efekcie przyczyni się do budowy zintegrowanej sieci dróg rowerowych w województwie opolskim. To będzie ogromy krok nie tylko do rozwoju transportu niskoemisyjnego w województwie opolskim, ale także  do rozwoju turystyki rowerowej w regionie. I mam nadzieję, że to będzie świetna okazja do lepszego poznania atrakcji naszego regionu - mówi marszałek Andrzej Buła.

Powstaje nowa infrastruktura

Projekt „Opolskie na rowery” zakłada także oznakowanie tras rowerowych. Do oznakowania jest  18 tras, w tym jedna  międzynarodowa (Euro Velo ), 3 krajowe oraz 14 regionalnych.

-  Powstał spójny system znakowania tras. Jeszcze przed wakacjami zostanie oznakowania trasa rowerowa z Prudnika przez Białą do Mosznej, kolejne są też w przygotowaniu - informuje Mirosław Sokołowski, zastępca dyrektora Zarządu Dróg Wojewódzkich.

W głosowaniu internetowym mieszkańcy wybrali także jeden z czterech zaproponowanych projektów miejsc obsługi rowerzystów i na początek, zgodnie z tym wyborem, powstaną w regionie trzy takie miejsca.

- Będzie to MOR na drodze 409 w okolicy Mosznej, na drodze 454 w Ładzy oraz na drodze 487 w Boroszowie - wymienia Sokołowski.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!



Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę


×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!