Konsorcjum firm Velo Tobiasza Nykamowicza i Neuteno Jacka Ziebury przygotowało koncepcję zintegrowanej sieci tras rowerowych województwa opolskiego. Koncepcja to także efekt wspólnej pracy ekspertów z samorządowcami i wszystkimi, którzy wzięli udział w konsultacjach. Na kilku etapach projektu uczestniczyło w nich ok. 500 osób.
Opracowanie przedstawia kierunki rozwoju regionalnych tras rowerowych na terenie województwa, których głównym celem jest realizacja przyszłych zadań inwestycyjnych związanej z infrastrukturą rowerową i promocją transportu niskoemisyjnego. Spójna koncepcja, wypracowana ze wszystkimi zainteresowanymi podmiotami, ma zagwarantować powstanie wysokiej jakości sieci tras rowerowych, głównie o charakterze komunikacyjnym, które spełnią oczekiwania potencjalnych jej użytkowników.
Jak informuje kierownik projektu, Katarzyna Zulska, koncepcja prezentuje przebieg tras rowerowych z ich podziałem na międzynarodowe, krajowe i regionalne.
- Przedstawia też inwestycje konieczne do realizacji w celu zapewnienia ciągłości tych tras, lokalizacje miejsc obsługi rowerzystów oraz powiązania z komunikacją zbiorową - wymienia.
Czytaj też: Ścieżki i trasy rowerowe w polskich miastach. Drogi obecne i w budowie [RAPORT]
Gotowa koncepcja zawiera 1 390 km tras rowerowych, w tym 600 km tras już wybudowanych, z których można korzystać. - Reszta to są trasy do wybudowania - dodaje kierownik projektu podkreślając, że w przyszłej perspektywie promowane będą te nowe trasy, które będą powstawać w zgodzie z przygotowaną koncepcją.
Marszałek województwa opolskiego wyjaśnia, że koncepcja jest pewnym „szkieletem” tras rowerowych w regionie.
- To oznacza, że jest to sieć głównych tras, która z jednej strony pobudza do rozwijania tras lokalnych, z drugiej zaś umożliwia dostanie się na te trasy z różnych miejsc, także transportem publicznym - mówi Andrzej Buła. - Przyszła perspektywa unijna zakłada, że inwestycje w sferze infrastruktury rowerowej powinny umożliwiać bezpieczny przejazd rowerem z centrów i obrzeży miast w różnych kierunkach. Będziemy więc stawiać na takie inwestycje, które ułatwią dojazd na rowerach do różnych instytucji publicznych, centrów usług i miejsc pracy w obrębie miast. Wiem, że to będą inwestycje niełatwe, ale jednak bardzo ważne - podkreśla.
Czytaj też: Na Śląsku powstaną nowe ścieżki rowerowe. Jest porozumienie samorządów
W opinii samorządowca sieci tras rowerowych na Opolszczyźnie to kolejny krok w rozwoju regionalnej infrastruktury rowerowej.
- Jestem pewien, że ten dokument pomoże w planowaniu przyszłych inwestycji, a w efekcie przyczyni się do budowy zintegrowanej sieci dróg rowerowych w województwie opolskim. To będzie ogromy krok nie tylko do rozwoju transportu niskoemisyjnego w województwie opolskim, ale także do rozwoju turystyki rowerowej w regionie. I mam nadzieję, że to będzie świetna okazja do lepszego poznania atrakcji naszego regionu - mówi marszałek Andrzej Buła.
Projekt „Opolskie na rowery” zakłada także oznakowanie tras rowerowych. Do oznakowania jest 18 tras, w tym jedna międzynarodowa (Euro Velo ), 3 krajowe oraz 14 regionalnych.
- Powstał spójny system znakowania tras. Jeszcze przed wakacjami zostanie oznakowania trasa rowerowa z Prudnika przez Białą do Mosznej, kolejne są też w przygotowaniu - informuje Mirosław Sokołowski, zastępca dyrektora Zarządu Dróg Wojewódzkich.
W głosowaniu internetowym mieszkańcy wybrali także jeden z czterech zaproponowanych projektów miejsc obsługi rowerzystów i na początek, zgodnie z tym wyborem, powstaną w regionie trzy takie miejsca.
- Będzie to MOR na drodze 409 w okolicy Mosznej, na drodze 454 w Ładzy oraz na drodze 487 w Boroszowie - wymienia Sokołowski.
Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.
Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP
Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!