PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Konsultacje społeczne - jak je przeprowadzać, by skorzystały i gminy, i mieszkańcy?

  • Mariusz Gadomski    5 lipca 2018 - 06:00
Konsultacje społeczne - jak je przeprowadzać, by skorzystały i gminy, i mieszkańcy?
Niebezpieczeństwo rodzą działania pozorne ze strony władzy i samych obywateli (fot. pixabay.com/mary1826/CC0 Public Domain)

W społeczeństwie obywatelskim głos mieszkańców powinien być brany pod uwagę w wielu ważnych z punktu widzenia gminy sprawach. Tyle teoria, a jak wygląda praktyka? Są dobre przykłady, ale też minusy miejskich konsultacji społecznych.




  • Konsultacje społeczne nie mogą być robione „na pokaz”. Samorządy powinny nie tylko wysłuchać mieszkańców, ale pokazać, że liczą się z ich opiniami.
  • Z badaniami należy dotrzeć do wszystkich grup zainteresowanych, w tym również do tych, które są zwykle marginalizowane.
  • Konsultacje społeczne pozytywnie wpływają na wizerunek samorządu, gdyż ukazują władzę w roli podmiotu realizującego cele wskazane przez suwerena.
  • Nie zawsze jednak dają jasną odpowiedź na wszystkie zgłaszane problemy.

Jednym z narzędzi współdecydowania obywateli o potrzebach gminy bądź dzielnicy jest budżet obywatelski, w ramach którego realizowane są inwestycje wskazane przez mieszkańców. Samorządy prowadzą także konsultacje społeczne. Dotyczą one albo konkretnego zagadnienia bądź konkretnej inwestycji, albo ankieterzy zwracają się do mieszkańców z ogólnymi pytaniami o jakość życia w gminie.

W sprawie roweru miejskiego

W tym roku, jeszcze przed sezonem, władze Poznania zdecydowały się zasięgnąć opinii mieszkańców w kwestii przyszłości Poznańskiego Roweru Miejskiego. Jest to bowiem ostatni sezon w ramach umowy z dotychczasowym operatorem systemu, firmą Nextbike Polska. Miasto już zawczasu postanowiło wypracować kierunki dalszego rozwoju systemu.

- W związku z tym powołany został zespół ds. funkcjonowania systemu poznańskiego roweru publicznego, zgodnie z założeniem, że powinien on generować ruch rowerowy, a jednocześnie wspierać transport publiczny i inne formy przemieszczania się, współtworząc w ten sposób spójną, zrównoważoną mobilność. W ramach działania Zespołu przeprowadzono internetową ankietę miejską, dotyczącą m.in. przyszłego kształtu PRM – informuje Agnieszka Smogulecka, rzecznik prasowy Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu.

Obecnie w Poznaniu funkcjonuje system roweru publicznego III generacji. Użytkownicy wypożyczają i oddają jednoślady na stacjach dokujących, rozmieszczonych na terenie miasta. Zastanawiano się nad wprowadzeniem systemu IV generacji, bezstacyjnego. Rowery, wyposażone w elektrozamek i moduł GPS, można pozostawić w dowolnym miejscu, objętym strefą PRM. W ankiecie znalazło się więc pytanie do użytkowników PRM, z którego systemu woleliby korzystać od przyszłego sezonu. Spytano też m.in. o preferowane przez nich środki transportu w mieście i czy zmieniają je w trakcie jednej podróży.

Wśród ankietowanych byli zwolennicy zarówno systemu stacyjnego, jak i bezstacyjnego. ZTM, kierując się wynikami ankiety, zdecydował o wprowadzeniu systemu mieszanego. Stacje zostaną, ale równocześnie będzie też IV generacja. Takie rozwiązanie zostanie zaproponowane Radzie Miasta Poznania. Jeśli system mieszany zyska akceptację, projekt wejdzie w przyszłym roku w życie.

- Zawsze, przy podejmowaniu decyzji, dotyczących wielu różnych spraw, zasięgamy opinii mieszkańców, zapraszając ich do wzięcia udziału w konsultacjach prowadzonych przy pomocy ankiet bądź w innej formie – zapewnia Bartosz Trzebiatowski z ZTM.

Jak się Państwu żyje?

W Lublinie ankieterzy zapytają 2 200 losowo wybranych mieszkańców o jakość życia w mieście oraz poproszą ich o wyrażenie potrzeb i oczekiwań w zakresie modernizacji i rozwoju poszczególnych dzielnic. Szeroko zakrojone konsultacje społeczne są prowadzone w ramach jednego ze zwycięskich projektów Budżetu Obywatelskiego 2018. W związku z tym pytania do mieszkańców dotyczą także projektów, które już zostały zrealizowane ze środków Budżetu Obywatelskiego.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.