PARTNER PORTALU

Kultura chętnie promuje się na portalach społecznościowych

    PAP    15 lutego 2011 - 08:31
Kultura chętnie promuje się na portalach społecznościowych

Internet i portale społecznościowe bardzo chętnie wykorzystywane są do promocji postaci i wydarzeń kulturalnych. Twórcą wyjątkowo aktywnie promowanym w sieci w minionym roku był Fryderyk Chopin. W tym roku będzie to prawdopodobnie Czesław Miłosz.




Internet, a przede wszystkim portal społecznościowy Facebook, to narzędzie coraz częściej wykorzystywane w akcjach promujących polską kulturę.

Niezwykle ważny jest dla organizatorów krakowskich obchodów Roku Czesława Miłosza w 2011 r. Będą one przebiegać pod hasłem "Miłosz wyzwolony". "Chcemy wyzwolić Czesława Miłosza z postrzegania go jako człowieka z brązu, wielkiego noblisty. Chcemy go wyzwolić dla młodych, stąd pomysł na niestandardowe działania w Internecie. Jedną z akcji zatytułowaliśmy "Nosiciele poezji". Będzie ona polegała na tym, że wyprodukowane zostaną podkoszulki z fragmentami utworów Miłosza. Zadaniem właścicieli koszulek - "nosicieli poezji" będzie odnalezienie dalszego ciągu tekstu" - powiedziała PAP dyrektor Krakowskiego Biura Festiwalowego Izabela Helbin.

"Nosiciele poezji" będą się kontaktować na Facebooku, a w finale spotkają się już w realnym świecie podczas flash mobu na krakowskim Rynku.

W ubiegłym roku polskim twórcą intensywnie promowanym w sieci był Fryderyk Chopin, którego jubileusz 200. rocznicy urodzin obchodzono w kraju i na świecie. Międzynarodowy Konkurs Chopinowski po raz pierwszy w swej historii był transmitowany i komentowany na żywo w sieci. Finałów słuchało kilkanaście tysięcy osób, od Japonii poprzez USA po Australię.

Ponad 15 tysięcy fanów zgromadził na Facebooku profil Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina. Podczas ubiegłorocznego Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego profil Instytutu był oblegany przez internautów: pojawiały się tam dziesiątki komentarzy, internauci wymieniali się setkami opinii, informacji i linków na temat uczestników konkursu, ich koncertów, stylu i poziomu gry. Lawina komentarzy internautów pojawiła się po werdykcie jury konkursu; wygraną Rosjanki Julianny Awdiejewej na profilu NIFC komentowali melomani z całego świata - m.in. z Polski, Włoch, Hiszpanii i Rosji. Wpisy pojawiały się co chwilę, a pomiędzy zwolennikami stylu Awdiejewej i jej krytykami, rozgorzała prawdziwa dyskusja.

Także w ubiegłorocznej kampanii promującej Galerię Sztuki Polskiej XIX w. w Sukiennicach wykorzystano internet. Wraz z otwarciem odnowionych Sukiennic na ulicach Krakowa pojawiły się billboardy prezentujące dzieła, które można zobaczyć w galerii. Na jednym umieszczono portret Heleny Modrzejewskiej, a pod nim napis: "Znajdź mnie na Facebooku". Po wejściu na stronę internauta mógł czytać aktualizowany dziennik Modrzejewskiej, która tym samym promowała krakowskie Sukiennice - to tam właśnie znajduje się najsłynniejszy portret aktorki.

W opisie profilu na Facebooku napisano: "Jestem portretem Heleny Modrzejewskiej. (...) Żeby dać Ci wyobrażenie, jak niezwykłą kobietą i artystką była, wyobraź sobie Modrzejewską dzisiaj. Jej mężem mógłby być każdy z gwiazdorów światowego kina, np. George Clooney. Jej twarz zdobiłaby okładki największych magazynów - "Vogue", "Esqiure" czy "Time". Założona przez nią szkoła aktorska miałaby swoje filie w Tokio, Londynie, Nowym Jorku, Paryżu i Moskwie. (...) Udzielałaby wywiadów w programach Jaya Leno, Davida Lettermana i Oprah Winfrey. Jej liczne fundacje wspierałyby ruchy kobiet na całym świecie. Można by kupić perfumy z jej imieniem i kolekcje ubrań sygnowanych jej nazwiskiem. I zapewne co roku oglądalibyśmy ją na czerwonych dywanach największych festiwali filmowych. Odwiedź Nowe Sukiennice, zobacz portret Heleny Modrzejewskiej i przekonaj się jak wyglądała prawdziwa gwiazda 100 lat temu"."

Znaczenie internetu docenia też ministerstwo kultury. W grudniu ub. r. uruchomiono portal społecznościowy Mapa Kultury, na którym informacje o wydarzeniach kulturalnych zamieszczają użytkownicy z całej Polski. Minister kultury Bogdan Zdrojewski, uruchamiając portal, nazwał go wówczas polskim "Facebookiem kultury". W styczniu 2011 na portalu było już 500 wpisów i trzy razy tyle fanów na facebookowym profilu. Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!



Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

Podaj poprawny adres e-mail
W związku z bezpłatną subskrypcją zgadzam się na otrzymywanie na podany adres email informacji handlowych.
Informujemy, że dane przekazane w związku z zamówieniem newslettera będą przetwarzane zgodnie z Polityką Prywatności PTWP Online Sp. z o.o.

Usługa zostanie uruchomiania po kliknięciu w link aktywacyjny przesłany na podany adres email.

W każdej chwili możesz zrezygnować z otrzymywania newslettera i innych informacji.
Musisz zaznaczyć wymaganą zgodę


×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.



Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!