PARTNER PORTALU
  • BGK

Ok. 9,5 tys. uwag firm i instytucji do koncepcji Centralnego Portu Komunikacyjnego

  • PAP / MIW    26 grudnia 2019 - 09:32
Ok. 9,5 tys. uwag firm i instytucji do koncepcji Centralnego Portu Komunikacyjnego
CPK, jako jedyny obiekt tego typu w Europie, będzie projektowany i budowany jako "greenfield", czyli od podstaw. (fot. mat. pras.)

Ponad 130 firm i instytucji, w tym m.in. LOT, PAŻP, IMGW i Orlen, Lotos, zgłosiło blisko 9,5 tys. uwag, opinii i propozycji do założeń koncepcyjnych Centralnego Portu Komunikacyjnego - poinformowała spółka Centralny Port Komunikacyjny. Analiza tych uwag potrwa do końca lutego.




Spółka Centralny Port Komunikacyjny w sierpniu poinformowała, że rozpoczyna konsultacje założeń Centralnego Portu Komunikacyjnego. Do ich udziału zaprosiła firmy i instytucje, które miały otrzymać dostęp do 350-stronicowego dokumentu, tzw. briefu strategicznego. To wykaz założeń koncepcyjnych nowego portu lotniczego między Warszawą i Łodzią.

Konsultacje tego dokumentu miały potrwać do końca października, ale na prośbę partnerów branżowych spółka przedłużyła ten proces o półtora miesiąca.

"Do ostatniej chwili zgłaszały się podmioty, które chciały zaopiniować koncepcję oraz zaproponować zmiany i nowe rozwiązania np. w układzie i wyposażeniu elementów infrastruktury, a tym samym mieć wpływ na ostateczny wygląd CPK" - powiedział dyrektor komunikacji CPK Konrad Majszyk.

Jak dodał, zainteresowanie projektem branży przerosło oczekiwania spółki, co - w jego opinii - jest "bardzo dobrą wiadomością dla powodzenia inwestycji".

"W konsultacjach założeń CPK wzięło udział ponad 130 firm i instytucji, które mogą być zaangażowane w proces projektowania i budowy lotniska, a potem mieć wpływ na jego bieżącą działalność operacyjną. Zgłosiły one w sumie ponad 9,5 tys. specjalistycznych uwag, opinii i propozycji zmian. W tej chwili analizujemy ich trafność i możliwość wdrożenia w życie" - mówił.

W konsultacjach uczestniczyły m.in.: Polska Grupa Lotnicza (PGL), w skład której wchodzą LOT, LOT AMS, LS Airport Services; Polska Agencja Żeglugi Powietrzne (PAŻP); Zrzeszenie Międzynarodowego Transportu Lotniczego (IATA); zarządcy portów lotniczych - kandydaci do roli doradcy strategicznego: Changi w Singapurze, Incheon w Seulu, Aeroports de Paris (ADP); a także Lotnicze Pogotowie Ratunkowe, Poczta Polska, Orlen, Lotos, PERN, Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej (IMGW), Straż Graniczna, Sztab Generalny Wojska Polskiego, Instytut Kolejnictwa, Urząd Transportu Kolejowego (UTK); a także firmy: wykonawcze, projektowe, logistyczne.

"Zależało nam na włączeniu przyszłych użytkowników, operatorów, dostawców dla nowego lotniska już na początkowym etapie planowania. Po reakcji rynku widać, że cel zrealizowaliśmy bardziej niż w 100 proc. Im lepsze i bardziej wszechstronne planowanie, tym mniejsze prawdopodobieństwo wystąpienia błędów podczas realizacji" - tłumaczy Majszyk.

Jak zaznaczył, CPK, jako jedyny obiekt tego typu w Europie, będzie projektowany i budowany jako "greenfield", czyli od podstaw.

"Dzięki tym konsultacjom będziemy w stanie stworzyć lotnisko "na wymiar", czyli z uwzględnieniem oczekiwań i potrzeb partnerów branżowych" - wskazał.

Spółka zakłada, że weryfikacja, analiza i wdrażanie uwag do briefu strategicznego potrwa do końca lutego.

"Zaktualizowany brief strategiczny włączymy do specyfikacji istotnych warunków zamówienia w postępowaniu na wykonawcę master planu. Prace nad tym kluczowym dla CPK dokumentem mają ruszyć w połowie roku, ale dialog techniczny z potencjalnymi wykonawcami, który będzie poprzedzał właściwe postępowanie, planujemy zacząć już na początku roku" - powiedział.

Jak przypomniał Majszyk, w ramach pierwszego etapu lotniska powstaną dwie równoległe drogi startowe o przepustowości do 90 operacji na godzinę - ponad dwa razy więcej niż obecnie na Lotnisku Chopina. Rocznie daje to zdolność obsłużenia do 45 mln pasażerów. Docelowo możliwa jest budowa dwóch kolejnych dróg startowych i zwiększanie przepustowości, jeśli będzie takie zapotrzebowanie rynkowe.

Spółka CPK planuje lotnisko na terenie gmin: Baranów, Teresin i Wiskitki - między Warszawą i Łodzią. To obszar w większości rolniczy, w dużym stopniu niezabudowany.

Centralny Port Komunikacyjny - według rządu - ma być najważniejszą polską inwestycją infrastrukturalną - węzłem przesiadkowym, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. CPK ma powstać 37 km na zachód od Warszawy, na ok. 3 tys. ha; w pierwszym etapie będzie mógł obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie, a docelowo ok. 100 mln. W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł niedaleko portu lotniczego i połączenia, które umożliwią przejazd - między Warszawą a największymi polskimi miastami - nie dłużej niż w 2,5 godz. Zgodnie z zapowiedziami, sam port powinien być zbudowany do końca 2027 r.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (3)

  • Inżynier, 2019-12-30 09:39:10

    Wygodniej i taniej jest latać z lotnisk położonych blisko. Zapewnienie dogodnego dostępu koleją do istniejących lotnisk poprawiło by jeszcze ten komfort, a wymagałoby nieporównywalnie mniejszych inwestycji (np. nawet tylko kilku-, kilkunastokilometrowych odcinków linii kolejowych) niż (eko...nomicznie i funkcjonalnie nieefektywna) koncepcja dziesięciu „szprych” dowożących pasażerów tylko do/z jednego lotniska nazwanego Centralnym Portem Komunikacyjnym. Podporządkowanie rozwoju i modernizacji sieci kolejowej potrzebom CPK będzie sprzyjać powstaniu nowej aglomeracji warszawsko-łódzkiej, ale utrudni (jeżeli wręcz nie uniemożliwi) wypracowanie i możliwą szybką (sukcesywną) realizację optymalnych rozwiązań zapewniających dogodny dostęp do komunikacji lotniczej dla większości obszaru naszego kraju (dla 2/3 pasażerów korzystających z polskich lotnisk).  rozwiń
  • Maarek1954, 2019-12-27 17:10:39

    Do ant: zgadnij... Taki ciekawski jesteś?
  • ant, 2019-12-27 10:26:51

    Tak, to będzie lotnisko "na wymiar" ... umysłów decydentów. Ciekawe, czy ktoś obliczył jaki ślad węglowy będzie miało to przedsięwzięcie ?, bo 1 pasażer na 1 km w samolocie - to emisja 300 g CO2.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.