PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Partycypacja publiczna w polskich miastach. Problemy i rekomendacje [Raport]

  • PW    30 stycznia 2020 - 16:55
Partycypacja publiczna w polskich miastach. Problemy i rekomendacje [Raport]
Fot. Grzegorz Mehring/www.gdansk.pl

Obserwatorium Polityki Miejskiej Instytutu Rozwoju Miast i Regionów w Krakowie prześwietliło działania polskich miast w zakresie partycypacji publicznej. Jest zdania, że dobre rządzenie wymaga udziału obywateli, którzy posiadają wiedzę na temat swoich potrzeb oraz mogą przyczynić się do podejmowania decyzji przez rządzących.




  • Przeświadczenie, że mieszkańcy powinni być bezpośrednio i regularnie pytani o zdanie w sprawach dotyczących ich lokalnych społeczności, przestało być wyrażane jedynie przez organizacje społeczne i ruchy miejskie - zwracają uwagę autorzy raportu.
  • Obserwatorium Polityki Miejskiej ustaliło, że dostępność narzędzi partycypacji publicznej rośnie wraz z wielkością miasta.
  • Zarekomendowało m.in. potrzebę wsparcia rozwoju partycypacji publicznej w małych miastach oraz uregulowania w ustawie zagadnień związanych z ogólnymi regulaminami konsultacji.

Instytut zwrócił uwagę, że od kilku lat można zauważyć rosnące znaczenie partycypacji publicznej w dyskusji o mieście.

- Przeświadczenie, że mieszkańcy powinni być bezpośrednio i regularnie pytani o zdanie w sprawach dotyczących ich lokalnych społeczności, przestało być wyrażane jedynie przez organizacje społeczne i ruchy miejskie. Stało się czymś w gruncie rzeczy bezspornym, także dla władz miejskich i urzędników - skomentował IRMiR.

Dlatego utworzone w ramach instytutu Obserwatorium Polityki Miejskiej szczegółowo przeanalizowało jak kwestia partycypacji wygląda w polskich miastach. Przygotowany przez obserwatorium raport jest jedną z prób odpowiedzi na pytanie dotyczące stopnia zakorzenienia się takiego podejścia partycypacyjnego w samorządach. Sprawdzono dostępność różnego rodzaju narzędzi umożliwiających mieszkańcom zdobywanie informacji na temat lokalnych spraw publicznych oraz wpływanie na decyzje podejmowane przez władze samorządowe.

Większe miasta - więcej narzędzi

Autorzy raportu ustalili, że dostępność narzędzi partycypacji publicznej rośnie wraz z wielkością miasta. Wśród miast z ponad 100 tys. mieszkańców, odnotowano najwyższy odsetek ośrodków uchwalających budżet obywatelski (100 proc. w przypadku edycji na 2017 r.), realizujących inicjatywę lokalną (87 proc.) czy obywatelską inicjatywę uchwałodawczą (71,8 proc.). 

- To także duże miasta najczęściej uchwalają ogólny regulamin konsultacji (82,1 proc.) oraz organizują dodatkowe działania związane z konsultacjami dokumentów planistycznych (79,5 proc.). Możliwe, że mniejsza dostępność różnych narzędzi partycypacji w mniejszych miastach wynika z braku potrzeby ich wprowadzania. Ze względu na mniejszą skalę miasta, dystans pomiędzy obywatelami a decydentami nie jest tak duży jak w najludniejszych ośrodkach i nie jest koniecznie wykorzystywanie kanałów formalnych - uzasadnił Borys Martela, redaktor raportu.

Sprawdź Budżet obywatelski idzie w odstawkę? Decyzje nie są łatwe, oto powody.

Okazało się, że ok. 70 proc. samorządów nadal nie przyjęło uchwał w sprawie inicjatywy lokalnej, mimo że wymagają tego przepisy ustawowe.

- Do 2017 r. tego typu akty przyjęto jedynie w jednej trzeciej miast, w tym w połowie miast dużych (powyżej 100 tys. mieszkańców), ale tylko w 15 proc. miast średnich i w 5 proc. miast małych. Jedynie w co dziesiątym mieście faktycznie zrealizowano jakiś pomysł z tego źródła – wyliczył Borys Martela.

Zdaniem autorów opracowania brak inicjatyw lokalnych to nie tylko niespełnienie obowiązków wynikających z ustawy, ale też kwestia, która może być odebrana jako niechęć do oddania możliwości dokonania zmian przestrzeni w ręce mieszkańców.

Ograniczają możliwości partycypacji?



Multimedia



REKLAMA


Bezprecedensowe w skali Europy forum wielowątkowej dyskusji dotyczącej kluczowych zagadnień dla systemów opieki zdrowotnej. Już 5-6 marca 2020 r. w Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach.



×
KOMENTARZE (2)

  • Obywatel, 2020-02-01 12:32:56

    Niestety, brałem udział w wielu tzw." partycypacjach społecznych". Wynik końcowy takich spotkań,debat,dyskusji, konferencji jest zawsze podobny. Władza bierze pod uwagę takie ustalenia jakie są dla niej wygodne. Co nie pasuje wyrzuca do kosza. Smutna prawda!!Obywatele są kwiatkiem do buton...ierki  rozwiń
  • Ferdynand Barbasiewicz, 2020-01-30 17:22:06

    ZAPOBIEGANIE POWODZI I SUSZY, ELEKTRYCZNY TRANSPORT WODNY NA RZEKACH NA RAZIE W REJONIE AGLOMERACJI MIEJSKICH. EKOLOGICZNA ENERGIA ELEKTRYCZNA Z NIEZNANYCH ŹRÓDEŁ ODNAWIALNYCH, NOWE ISTOTNE FORMY OSZCZĘDZANIA PRĄDU ELEKTRYCZNEGO, - wszystkiego najlepszego dla człowieka i klimatu w 2020 roku. ...Ferdynand Barbasiewicz, POLAND. Pragmatyczne, samoczynne zapobieganie powodzi i niebezpiecznie poszerzającej się suszy na planecie ZIEMIA jest niezwykle strategicznie ważne szczególnie w strukturze żyzności gleby, w wegetacji wszelkich roślin (trawa, zboża, warzywa, zioła, owoce, krzewy, sady owocowe, lasy, rośliny pastewne dla zwierząt). W 1973 roku na orbicie wokół ziemskiej latał kosmonauta amerykański, który dokumentował, badał stan suszy na ZIEMI. O tej samej porze roku, po 35 latach we wrześniu 2008 roku latał w kosmosie jego syn, który także dokumentował, badał i porównywał problem suszy. Z materiału porównawczego wyprowadzono niepokojące wnioski, z których wynika, że wszystkie nieszczęścia ekologiczne (postępująca susza) i inne KATAKLIZMY ekstremalne na ZIEMI, jak lokalne, punktowe gwałtowne opady, CO2 - spaliny, trzęsienia ziemi powstają za sprawą wszelkich kopalin (ropa naftowa, gaz, węgiel, itp.), ich wielkie wydobycie i przetwarzanie (spalanie) są bezpośrednią przyczyną opadającej wody geologicznej, gruntowej i powierzchniowej, są wprost proporcjonalną przyczyną postępującej, rozszerzającej się niebezpiecznie globalnej SUSZY, ZANIECZYSZCZENIA POWIETRZA I ZIEMI licznymi  rozwiń

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.