PARTNER PORTALU
  • BGK

"Podział na gminy miejskie i wiejskie się wyczerpał". Potrzebny nowy wskaźnik przy rozdziale subwencji

  • pt    21 marca 2018 - 11:35
"Podział na gminy miejskie i wiejskie się wyczerpał". Potrzebny nowy wskaźnik przy rozdziale subwencji
Najbogatsze gminy w Polsce to najczęściej gminy wiejskie: Kleszczów (fot.solparkkleszczow.pl)

Swoisty program 500+ lub Senior+ dla JST proponuje Związek Samorządów Polskich. Chodzi o wskaźnik obciążenia demograficznego, który zdaniem autorów pomysłu wydaje się bardziej sprawiedliwy społecznie i odpowiada na bieżące wyzwania demograficzne.




  • Najbogatsze gminy w Polsce to najczęściej gminy wiejskie.
  • Zdaniem Związku Samorządów Polskich (ZSP) świadczy to o tym, że formuła podziału na gminy wiejskie i miejskie się wyczerpała.
  • Dlatego ZSP proponuje nowy sposób podziały środków finansowych trafiających do gmin, który uwzględniałby sytuację finansową poszczególnych JST.

Związek Samorządów Polskich uważa, że formuła klasycznego podziału na gminy miejskie i wiejskie dawno się wyczerpała. Jak zaznacza ZSP, najbogatsze gminy w Polsce to najczęściej gminy wiejskie, Kleszczów, wygrywający od lat rankingi.

Pomimo tak wysokich dochodów gminy te korzystają z niektórych przywilejów finansowych np. z tak zwanej „wagi wiejskiej” przy wyliczaniu subwencji oświatowej – zauważają członkowie związku, dodając jednocześnie, że wśród gmin najbiedniejszych również jest najwięcej gmin wiejskich, dla których pomoc być może jest niewystarczająca.

Czytaj: Najbogatsze i najbiedniejsze gminy w Polsce 2017

- Wiele innych gmin borykających się z wyzwaniami finansowymi, małymi szkołami lub gwałtownie rosnącymi potrzebami są przez system niezauważone – podkreśla ZSP.

W swoim stanowisku na temat podziału środków finansowych związek podkreśla, że większość systemów podziału środków budżetowych, założeń konkursów o środki unijne i inne granty, najczęściej bierze pod uwagę potrzeby przeciętnej (typowej) gminy miejskiej/wiejskiej/miasta.

- Samorządy znajdujące się na marginesie „standardu”, miewały trudności nawet z odnalezieniem programów wsparcia które odpowiadałby ich potrzebom. Na przykład kryteria konkursu na rozbudowę infrastruktury oświatowej, w ramach RPO jednego z województw nie uwzględniały wskaźnika przepełnienia szkół, przewidywanej demografii w grupie faktycznych beneficjentów (uczniów), co wydaje się podstawowym założeniem przy nowych obiektach szkolnych – czytamy w opinii.

Zdaniem samorządowców z ZSP dotychczasowy system słabo uwzględnia zróżnicowane potrzeby JST, zostawiając gminy same na polu wyzwań demograficznych.

- Duża część JST zmaga się z problemem starzejącej się populacji, kurczących się wpływów podatkowych, zapaści gospodarczej. Z drugiej strony miejscowości o najmłodszej średniej wieku mieszkańców też stoją przed wyzwaniem zbilansowania wydatków oświatowych, rozbudowy infrastruktury oświatowej co paradoksalnie stawia te gminy również w sytuacji niezwykle trudnej.

Czytaj też Robert Perkowski: Związek Samorządów Polskich jest otwarty

Wskaźnik obciążenia demograficznego

Lekarstwem na wymienione problemy może stać się zdaniem ZSP umieszczenie w mechanizmach rozdziału środków centralnych (np. rezerwa ogólna i jej poszczególne części) „wskaźnika obciążenia demograficznego”.

Zdaniem autorów pomysłu, wskaźnik ten mierząc ilość potencjalnej siły roboczej (osób pracujących) do osób przed i po wieku aktywności zawodowej, ułatwi bardziej sprawiedliwy rozdział subwencji. Wielkość przyznanych środków może być korygowana o wskaźnik poziomu bezrobocia i wskaźnik G.

ZSP wylicza korzyści jakie jego zdaniem mogłaby przynieść taka zmiana:

-  Wskaźnik obciążenia demograficznego wydaje się bardziej sprawiedliwy społecznie i odpowiada na bieżące wyzwania demograficzne. Byłby swoistym programem 500+ lub Senior+ dla JST. Pokazuje on nie tylko część dochodową gminy ale również ujawnia gminy które ponoszą większe wydatki na najmłodszych: przedszkola (prawie w całości finansowane wyłącznie z budżetu gminnego), szkoły, ośrodki sportu, ośrodki kultury itp.

Jak podkreśla ZSP wskaźnik będzie również preferował starzejące się społeczeństwa, które stoją przed nowymi wyzwaniami wspierania osób starszych, zapaści ekonomicznej, stagnacji.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)
FORUM TYMCZASOWO NIEDOSTĘPNE
Ze względu na ciszę wyborczą komentowanie zostało wyłączone.

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.