PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Przebieg kolei do CPK budzi niepokój w samorządach. Obawy nie tylko w Łomży i Konstantynowie Łódzkim

  • Michał Wroński    20 lutego 2020 - 06:00
Przebieg kolei do CPK budzi niepokój w samorządach. Obawy nie tylko w Łomży i Konstantynowie Łódzkim
Z ponad 100 polskich miast będzie można bezpośrednio dojechać do CPK (fot. mat. PKP PLK)

Do 10 marca można zgłaszać uwagi do Strategicznego Studium Lokalizacyjnego Centralnego Portu Komunikacyjnego. Już dziś wiadomo jednak, że nie wszędzie wizja kolei prowadzącej do lotniska w mazowieckiej gminie Baranów spotkała się z pozytywnym przyjęciem. Zwłaszcza tam, gdzie planowane linie kolejowe ingerowałyby w istniejącą tkankę miejską.




  • Z ponad 100 polskich miast będzie można bezpośrednio dojechać do CPK w czasie nie dłuższym niż 2,5 godziny. Nie wszędzie jednak ta perspektywa wywołała entuzjazm wśród mieszkańców i lokalnych władz.
  • Wizja przecinającej centrum miast linii szybkiej kolei chłodno została przyjęta w Łomży i Konstantynowie Łódzkim. Protestują też samorządowcy z Miedzianej Góry w województwie świętokrzyskim.
  • Przedstawiciele CPK zapewniają, że ostateczny przebieg linii będzie zależał od wyników trwających właśnie konsultacji społecznych, a każda ze zgłoszonych uwag zostanie drobiazgowo sprawdzona przez specjalistów.

W ramach tzw. komponentu kolejowego CPK powstać ma 1600 kilometrów nowych linii prowadzących z 10 kierunków do Portu Lotniczego Solidarność i Warszawy. W ramach etapu zero, który ma być gotowy przed uzyskaniem przez port zdolności operacyjnej, wybudowanych zostanie 140 km nowych linii, głównie na trasie Warszawa-CPK-Łódź. Realizacja pozostałych inwestycji kolejowych ma trwać do 2040 r.

- Z ponad 100 polskich miast będziemy mogli bezpośrednio dojechać do Portu Solidarność i Warszawy w czasie nie dłuższym niż 2,5 godziny. Zadania realizowane w ramach Programu Kolejowego CPK pozwolą nam działać na rzecz zrównoważenia transportu w Polsce - mówił Piotr Malepszak, członek zarządu CPK.

Czytaj: Jastrzębie-Zdrój, Łomża, Mielec odzyskają kolej, ale czy kolej odzyska pasażerów?

Łączność z CPK ma zyskać m.in. Łomża. To byłe miasto wojewódzkie jest dziś jednym z największych w Polsce ośrodków pozbawionych w ogóle dostępu do kolei. Wiodący do lotniska w Baranowie kolejowy ciąg numer 3 (połączyć ma Warszawę i CPK z Mazurami, Podlasiem, a w relacjach zagranicznych z krajami bałtyckimi, Białorusią oraz Rosją) ma ten stan rzeczy zmienić. Nic tylko się cieszyć. Tyle że z trzech przedstawionych wariantów przebiegu kolei przez Łomżę wszystkie trzy zakładają poprowadzenie ich przez środek miasta. I to właśnie studzi entuzjazm u lokalnych władz.

- Trudno wyobrazić sobie taką kolej, szybką kolej, bo mówimy tu o kolei, która mogłaby jeździć nawet 250 km/h przez środek naszego miasta – tłumaczył w jednym z lokalnych serwisów prezydent Mariusz Chrzanowski.

To właśnie z inicjatywy prezydenta 26 lutego Rada Miejska Łomży ma pochylić się nad propozycją przebiegu przez to miasto linii kolejowej prowadzącej do CPK. Dyskusja na forum rady ma – podobnie jak wcześniejsze robocze spotkania w urzędzie – pomóc w wypracowaniu stanowiska samorządu Łomży względem przedstawionych przez CPK planów.

Zachwycony wizją wiodącej do CPK linii kolejowej nie jest również samorząd Konstantynowa Łódzkiego. Przez miasto ma prowadzić oznaczona numerem 85 linia dużej prędkości, łącząca Warszawę, przez CPK, Łódź, Sieradz, z Poznaniem. Jej budowa ma pozwolić na „włączenie Łodzi do ogólnopolskiej sieci szybkich połączeń kolejowych” i znacząco skrócić czas przejazdu do stolicy, Poznania czy Wrocławia.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (18)

  • Precz z Sanacją!, 2020-02-29 18:42:46

    Won na Zaleszczyki!
  • Zbulserowany, 2020-02-29 18:41:21

    Stać Panią na opłaty sądowe?
  • Gosia , 2020-02-24 13:45:11

    Ale to ja będę musiała wyprowadzić się z własnego domu, za co serdecznie dziękuję!! Z resztą te wszystkie małe wsie i miasteczka tylko stracą, bo tam nie będzie stacji kolejowych, będą tylko tory... 🙄

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.