PARTNERZY PORTALU

Resort rozwoju zgadza się z NIK: trzeba budować drogi

  • pap    4 listopada 2014 - 16:46
Resort rozwoju zgadza się z NIK: trzeba budować drogi

Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju podziela stanowisko NIK, która uważa, że do poprawy bezpieczeństwa na drogach konieczny jest dalszy rozwój autostrad i dróg ekspresowych. Do końca 2015 r. ma ich przybyć 250 km.




Najwyższa Izba Kontroli opublikowała we wtorek raport o bezpieczeństwie na drogach.

W ocenie Izby, stan bezpieczeństwa na polskich drogach w ostatnich 10 latach ulegał poprawie, bo w tym czasie liczba śmiertelnych ofiar wypadków spadła o 41 proc., a rannych - o 31 procent. "Tendencja spadkowa utrzymuje się w całym dziesięcioletnim okresie i to pomimo stałego wzrostu liczby pojazdów poruszających się po polskich drogach. Wciąż jednak należą one do jednych z najbardziej niebezpiecznych w UE" - napisano w raporcie.

Na podstawie swych kontroli NIK stwierdza, że najistotniejszą przyczyną tego stanu rzeczy jest infrastruktura drogowa, która mimo poprawy nie gwarantuje dostatecznego poziomu bezpieczeństwa. Nadal brakuje dróg dwujezdniowych (autostrad i ekspresowych), zmniejszających możliwość wystąpienia najgroźniejszych wypadków: zderzenia czołowego i bocznego.

Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju wskazało we wtorkowym komunikacie, że w ciągu ostatnich siedmiu lat powstało prawie 3 tys. km dróg krajowych, co w istotny sposób poprawiło bezpieczeństwo na drogach. Resort zgadza się jednak z NIK, że konieczny jest dalszy rozwój sieci autostrad i dróg ekspresowych.

"Zgodnie z zapowiedziami pani premier Ewy Kopacz do końca 2015 r. sieć powiększy się o 250 km dróg krajowych i autostrad. W nowej perspektywie finansowej UE na budowę nowoczesnych i bezpiecznych dróg rząd przeznaczy 93 mld zł" - podkreślił rzecznik MIR Piotr Popa.

Rzecznik resortu infrastruktury i rozwoju zauważył jednak, że informacja NIK o wynikach kontroli "bezpieczeństwo ruchu drogowego" zawiera przedwczesne wnioski.

"Nie uwzględniają one m.in. wyników analizy prowadzonej obecnie na zlecenie MIR przez Bank Światowy, która wskaże najbardziej skuteczne rozwiązania w zakresie zarządzania bezpieczeństwem ruchu drogowego. Wstępne wyniki analizy będą znane w ciągu kilku tygodni" - podkreślił.

MIR przypomniało, że w ciągu ostatnich siedmiu lat liczba ofiar śmiertelnych na drogach krajowych spadła o ponad 41 proc.

"W ciągu ostatnich dwóch lat, od kiedy wprowadzono system fotoradarowy nadzorowany przez GITD, w miejscach ustawienia stacjonarnych urządzeń rejestrujących na drogach krajowych, liczba śmiertelnych ofiar wypadków spadła średniomiesięcznie o 48 proc. w porównaniu do lat poprzedzających wdrożenie systemu" - zaznaczył resort.

 Czytaj: MSW analizuje zalecenia NIK

MIR dodało, że w 2015 roku na przebudowy i bieżące remonty na drogach krajowych trafi 1,62 mld zł, a na inwestycje związane z poprawą bezpieczeństwa ruchu drogowego ok. 350 mln zł.

Z raportu NIK wynika ponadto, że na drogach jednojezdniowych o dużym natężeniu ruchu brakuje dodatkowych pasów umożliwiających na pewnych odcinkach bezpieczne wyprzedzanie, bezkolizyjnych skrzyżowań, rond lub tzw. lewoskrętów z osobnymi światłami, świateł na przejściach, chodników wzdłuż dróg wiodących przez wsie i małe miasta oraz odseparowania ruchu pieszych i rowerzystów od samochodów w dużych miastach.

W opinii Izby niezbędna jest modernizacja istniejącej sieci dróg; w przypadku 12 proc. dróg krajowych remonty niezbędne są pilnie. "Kontrole wykazały, że zarządy dróg w większości przypadków nie wywiązywały się z obowiązków utrzymania eksploatowanego zasobu w należytym stanie technicznym. Nie dokonywano obligatoryjnych przeglądów technicznych budowli drogowych. (...) Same tylko odcinki zniszczone przez koleiny i wymagające natychmiastowych napraw występują na ok. 3 tys. km, czyli blisko 15 proc. długości dróg krajowych" - czytamy w raporcie.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

  • Aktywna Mobilność, 2014-11-07 10:54:04

    Teza ekspertów NIK, że oddzielenie ruchu rowerów od ruchu samochodów w naszych miastach poprawi bezpieczeństwo wymaga doprecyzowania: nie może to być ani jedyna ani główna metoda poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego. Oddzielenie ruchu pieszego od ruchu samochodów przy pomocy krawężników nie zapewn...ia "europejskiego" poziomu bezpieczeństwa pieszym w naszych miastach i gminach. Potrzebna jest dalej idąca zmiana w myśleniu o sposobach zapewniania bezpieczeństwa: szersze stosowanie uspokojenia ruchu oraz wykorzystania budowy obwodnic do podjęcia działań na rzecz redukcji ruchu tranzytowego przez obszary zabudowane.  rozwiń

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!