PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Rusza spis powszechny. Także przez Internet

  • PAP    30 marca 2011 - 10:00
Rusza spis powszechny. Także przez Internet

Rozpoczynający się 1 kwietnia spis powszechny odbędzie się pierwszy raz także przez Internet. Dzięki wykorzystaniu nowych technologii koszt spisu będzie niższy, wyniesie pół mld zł.




Spis ma być podzielony na kilka etapów. Od 1 kwietnia do 16 czerwca potrwa tzw. samospis internetowy, z którego mogą skorzystać wszyscy. W kolejnym etapie, od 8 kwietnia do 30 czerwca, telefonicznie spis będą przeprowadzać ankieterzy. W tym samym okresie bezpośrednie wywiady przeprowadzą rachmistrzowie spisowi.

– Ten spis będzie zdecydowanie różnił się od poprzedniego – z 2002 roku. Przewidujemy cztery sposoby pozyskiwania danych: rejestry administracyjne, Internet, wywiad telefoniczny oraz tradycyjny wywiad, przeprowadzany w domach mieszkańców przez rachmistrzów, przy czym rachmistrzowie będą wyposażeni w elektroniczne terminale, za pomocą których będą wypełniali formularze – mówi dyrektor Centralnego Biura Spisowego GUS Janusz Dygaszewicz.

Czytaj też: Spis obaw

– Odróżnia nas to od innych krajów, szczególnie w Europie. Wiele krajów stosuje któryś z tych elementów, np. robią spis przez Internet, ale nie wykorzystują terminali. Mogę więc powiedzieć, że technologicznie jesteśmy w światowej czołówce – podkreśla Dygaszewicz.

Dyrektor dodaje, że dzięki zastosowaniu tych technologii GUS podczas spisu prawie zrezygnuje z papieru.

GUS podczas spisu będzie stosował także technologię GIS (Geographic Information System), aby dbać o kompletność spisu.

Czytaj też: Spis powszechny, czyli wielkie wyzwanie teleinformatyczne 

– Zarówno dyspozytorzy w województwach, jak i rachmistrzowie w gminach, będą dysponowali cyfrowymi mapami, które będą dostępne na komputerach, jak i na ekranach terminali. To będą zdjęcia satelitarne bądź lotnicze z naniesionymi na nie adresami. Dzięki temu rachmistrz będzie wiedział, które budynki jeszcze musi odwiedzić. Mało tego, po kliknięciu na dany budynek na ekranach będą wyświetlały się adresy mieszkań oraz nazwiska osób, które tam mieszkają – mówi.

Dane w momencie wprowadzania ich do terminala będą szyfrowane i przesyłane radiowo do centralnej bazy danych. Do tej bazy danych będą trafiały także wypełnione przez Polaków formularze internetowe.

– Informację o tym, że ktoś taki formularz wysłał za pomocą sieci, będzie otrzymywał także za pomocą terminalu rachmistrz. Będziemy więc pewni, że w takiej sytuacji rachmistrz do nas nie zapuka ani nie zadzwoni. To będzie się odbywało praktycznie online – zaznacza Dygaszewicz.

Aby skorzystać ze spisu za pomocą Internetu, trzeba będzie wejść na stronę internetową: www.stat.gov.pl lub www.spis.gov.pl. Następnie trzeba wybrać zakładkę formularz elektroniczny. Pierwszym krokiem jest identyfikacja – podajemy PESEL oraz NIP, a jeśli nie posiadamy NIP-u, to system prosi o podanie miejsca urodzenia i nazwiska panieńskiego matki. Dzięki temu otrzymamy login i hasło, które będą ważne przez dwa tygodnie. Dzięki nim będziemy mogli zalogować się do systemu i wypełnić formularz spisowy.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

  • Renia, 2011-03-30 11:55:54

    Nie sądzę,że wszyscy się wpiszą.Niektórzy to mają gdzieś!!! Mają swoje sprawy i jakieś tam spisy ich nie obchodzą!!!

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.