PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Rzecznicy mają pełne ręce roboty

  • PAP    13 lipca 2011 - 12:02
Rzecznicy mają pełne ręce roboty

Z ponad 300 tys. w 2008 r. do ponad 386 tys. w 2010 r. wzrosła liczba skarg kierowanych do miejskich i powiatowych rzeczników konsumentów.




Skargi dotyczyły zwłaszcza problemów z zakupami butów, ubrań oraz sprzętu RTV i AGD. W 2010 roku najczęściej rozpatrywano skargi na problemy z reklamacją wadliwych produktów. Konsumenci mieli kłopoty z dochodzeniem swoich praw m.in. w przypadku słabej jakości obuwia i odzieży (63 tys. skarg), sprzętu RTV i AGD (37 tys.), elementów wyposażenia mieszkania (24 tys.), komputerów (14 tys.).

Rzecznicy interweniowali wtedy, gdy m.in. sklep odrzucał reklamację, powołując się na opinię własnych rzeczoznawców, nie przestrzegał 14-dniowego terminu na jej rozpatrzenie lub uzależniał otrzymanie odpowiedzi od osobistej wizyty konsumenta w sklepie.

W ostatnich latach wzrosła ponadto skala nieprawidłowości dotyczących zakupów przez Internet. Problemy odnosiły się do niezrozumiałych umów, braku informacji o prawie do odstąpienia od umowy sprzedaży w ciągu 10 dni i braku regulaminu e-sprzedawcy. Zdarzały się także przypadki fałszowania podpisów na umowach lub niewysłania zamówionego towaru.

Prawie co dziesiąta skarga (37 tys.) dotyczyła usług telekomunikacyjnych. Najczęściej związane były one z wadami telefonów komórkowych kupionych w promocji, uruchomieniem dodatkowej usługi niezgodnie z umową, przerwami w dostępie do Internetu i zawyżonymi rachunkami.

W przypadku usług budowlanych (16 tys. porad) konsumenci interweniowali u rzeczników konsumentów w sprawie nie zawarcia umowy w formie pisemnej, niskiej jakości stosowanych materiałów oraz żądania zapłaty wyższej ceny niż umówiona. Skargi na firmy świadczące usługi turystyczne dotyczyły natomiast gorszego standardu zakwaterowania, zmian w programie wycieczki, niskiej jakości wyżywienia i skrócenia imprezy.

W latach 2008-2010 wzrosła liczba skarg dotycząca usług finansowych - z 15 tys. do 22 tys. Działania rzeczników konsumentów związane były przede wszystkim z umowami w sprawie kredytów hipotecznych, działalnością firm windykacyjnych, błędnym naliczaniem opłat oraz problemami z wydostaniem się z tzw. spirali długów.

Zgodnie z obowiązującym prawem, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów podejmuje działania w przypadku naruszenia zbiorowych interesów konsumentów. W przypadku problemów indywidualnych można liczyć na bezpłatną pomoc 371 działających na terenie całego kraju miejskich i powiatowych rzeczników konsumentów. Porady udzielane są również pod numerem infolinii 0 800 007 707. Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.