PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Samorządy muszą chcieć działać według Krajowej Polityki Miejskiej

  • PAP    9 kwietnia 2014 - 13:12
Samorządy muszą chcieć działać według Krajowej Polityki Miejskiej

- Rząd powinien przyjąć projekt Krajowej Polityki Miejskiej na przełomie września i października - zapowiedziała w środę na konferencji prasowej minister infrastruktury i rozwoju Elżbieta Bieńkowska. Celem dokumentu jest poprawa jakości życia mieszkańców miast.




Szefowa resortu infrastruktury i rozwoju poinformowała, że do końca czerwca przedłużono robocze rozmowy w sprawie dokumentu z instytucjami, które - jak podkreśliła - powinny mieć wpływ na to, co się w nim znajdzie oraz na sposób, w jaki będzie wdrażany.

"Myślę, że we wrześniu, na początku października projekt powinien być przyjęty przez rząd. Będzie on wytyczną dla wszystkich ministerstw, w jaki sposób wydawać pieniądze" - podkreśliła Bieńkowska.

Wyjaśniła, że projekt ma obejmować lata do 2020 r.; będzie dotyczył wszystkich polskich miast, niezależnie od ich położenia czy wielkości. Zwróciła uwagę, że ponad 50 proc. polskiej ludności w naszym kraju mieszka właśnie w miastach. "Tam skupia się działalność finansowa, gospodarcza, naukowa, innowacyjna i kulturalna" - mówiła.

Czytaj tez:  Jest projekt Krajowej Polityki Miejskiej

Według Bieńkowskiej miasto powinno być zwarte, bo gdy się "rozlewa na przedmieścia", włodarze miejscy muszą wydawać ogromne pieniądze m.in. na transport czy gospodarką wodno-ściekową. "Chcemy, by miasta były zwarte i zrównoważone. W Polsce, jak i na świecie, to jest bardzo poważny problem związany z planami zagospodarowania przestrzennego" - podkreśliła.

"Chodzi nam o to, by miasta były zdolne do kreowania zrównoważonego rozwoju, tworzenia miejsc pracy, dynamicznego rozwoju gospodarczego. Jednocześnie powinny przyciągać ludność. Żeby tak się stało, to muszą być miejscem wysokiej jakości życia" - oceniła.

"Chcemy, by polskie miasta były konkurencyjne pomiędzy sobą, ale przede wszystkim na mapie Europy; by były to miejsca, gdzie swoją działalność lokują innowacyjne przedsiębiorstwa" - dodała minister.

Jej zdaniem miasta powinny być silne i spójne; powinny rewitalizować obszary problemowe i rozwijać się w oparciu o pewną wizję. "Wreszcie chcemy, by te miasta były sprawne w zakresie transportu, innowacyjności" - dodała. Jej zdaniem w tym zakresie potrzebna jest współpraca z samorządami. "Samorządy muszą chcieć działać według tego dokumentu i w ramach niego współpracować. Chcemy narzucać też pewne działania poszczególnym ministerstwom" - zaznaczyła.

Strategia ma stawiać miastom pięć celów. Mają być one konkurencyjne, silne, zwarte (czyli nierozlewające się na przedmieścia), zrównoważone i sprawne. Cele te rozbito na dziesięć głównych wątków tematycznych, które mają być szczegółowo opisane w dokumencie. Chodzi o kształtowanie przestrzeni miejskiej, partycypację społeczną, transport i mobilność, niskoemisyjność i efektywność energetyczną, rewitalizację, inwestycje, rozwój gospodarczy, ochronę środowiska, demografię oraz zarządzanie obszarami miejskimi.

Krajowa Polityka Miejska ma wskazywać przepisy prawne, które wymagają analizy i ewentualnych zmian. Ponadto w resortach mają powstać centra wiedzy dotyczącej polityki miejskiej. Chodzi o zgromadzenie w jednym miejscu wzorów dokumentów i przykładów dobrych praktyk dotyczących realizacji polityki miejskiej.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (3)

  • Wójcina, 2014-04-14 10:49:30

    A kiedy będzie Krajowa Polityka Wiejska ? A może tylko miasta mają istnieć ?
  • Alka, 2014-04-14 10:40:45

    No brawo !!! W ramach decentralizacji sprawowania władzy dostajemy wytyczne jak mamy rządzić. I urawniłowka: w każdym mieście tak samo, czy duże, czy małe. Cel: ma być jak w supermarkecie - wjeżdżasz do miasta i wiesz z góry, co w nim znajdziesz. Nowe jedzie !!!
  • Aktywna Mobilność, 2014-04-13 22:44:43

    szanse przeciwdziałania rozlewaniu się miast pojawią się jedynie wtedy, gdy miasta będą zdecydowanie wdrażać systemy zarządzania popytem na miejsca do parkowania w dzielnicach centralnych i będą komunikować chęć wdrażania opłaty za parkowanie samochodów - inaczej liczba chętnych do budowy domów na p...rzedmieściach i terenach zamiejskich będzie zbyt duża a nawet będzie rosła w związku z pogarszaniem się warunków życia w tradycyjnych, zwartych dzielnicach duszących się pod ciśnieniem motoryzacji indywidualnej. Kładzenie nacisku na poprawę transportu zbiorowego nic tu nie pomoże: trzeba zdecydowanie postawić na poprawę warunków bliskiej, aktywnej mobilności: ruch pieszy i rowerowy skomunikowany z transportem szynowym.  rozwiń

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.