PARTNER PORTALU
  • BGK

Silesia HR Trends 2016, ustawa metropolitalna: Śląsk musi poprawić wizerunek. Wciąż nie kojarzy się z dobrym miejscem do życia

  • Agnieszka Widera    24 listopada 2016 - 12:53
Silesia HR Trends 2016, ustawa metropolitalna: Śląsk musi poprawić wizerunek. Wciąż nie kojarzy się z dobrym miejscem do życia
Promocja jest województwu śląskiemu bardzo potrzebna (Inauguracja Silesia HR Trends, fot. PTWP/Michal Oleksy)

• Dzięki utworzeniu związku metropolitalnego w woj. śląskim najważniejsze dla mieszkańców usługi - jak transport, będą zarządzane przez jeden podmiot, który będzie brał pod uwagę potrzeby całej metropolii.
• Ale czy to wystarczy, by przeciwdziałać odpływowi mieszkańców?




Zgodnie z projektem przyjętym przez rząd pod koniec września, związek metropolitalny będzie zrzeszeniem gmin województwa śląskiego, "charakteryzujących się istnieniem silnych związków funkcjonalnych oraz zaawansowaniem procesów urbanizacyjnych, położonych na obszarze spójnym pod względem przestrzennym, który zamieszkuje co najmniej 2 mln mieszkańców".

Do zadań związku będzie należało m.in. kształtowanie polityki rozwoju, ładu przestrzennego oraz planowanie, koordynacja, integracja i rozwój publicznego transportu zbiorowego - drogowego, kolejowego oraz innego transportu szynowego. Związek metropolitalny będzie otrzymywał dochody z budżetu państwa - 5 proc. udziału w podatku PIT od osób zamieszkałych na obszarze związku. Będzie także otrzymywał składki z budżetów tworzących go gmin. Wedle szacunków mowa o 250 mln zł. Czy te pieniądze sprawia, że region stanie się bardziej atrakcyjny dla potencjalnych inwestorów i nowych mieszkańców?

- Wpływ metropolii będzie taki, że będzie integrować działania gmin, członków związku - podkreśla Robert Tomanek, rektor Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, który doradzał Związkowi Miast Polskich na etapie tworzenia projektu ustawy.

- Główny strumień pieniędzy ma dotyczyć inicjatyw transportowych. Metropolia śląska powinna wykorzystać atuty swojego położenia na mapie Polski i Europy.  Efekty lokalizacji powinny być wzmocnione przez związek. Gminy nie mają wpływu na fale migracji z Ukrainy do Polski, ale mogą razem stwarzać warunki, by ci migranci chcieli zostać w regionie, tworząc programy asymilacyjne, miejsca pracy - dodaje.

 Jak podkreśla Kazimierz Karolczak, wicemarszałek woj. śląskiego, potrzeb jest więcej niż pieniędzy.

- To z jednej strony bardzo duże pieniądze, ale patrząc na skalę potrzeb np. budowanie mieszkań, promocje regionu, to kropla w morzu. Ustawa ponadto dokładnie wskazuje, na co pieniądze te mogą być przeznaczone. Nie ma mowy o jakieś polityce osiedleńczej, a raczej właśnie polityce komunikacyjnej i tworzeniu dogodnych warunków dla obecnych mieszkańców i promocję poszczególnych gmin, którą jednak koordynować ma metropolia - podkreśla Kazimierz Karolczak, wicemarszałek woj. śląskiego.

A promocja ta, jego zdaniem, jest województwu śląskiemu bardzo potrzebna.

- Woj. śląskie wciąż nie kojarzy się z fajnym, dobrym miejscem do życia. A to właśnie jakość życia, po miejscach pracy i wynagrodzeniach, odgrywa najważniejszą rolę w wyborze miejsca do zamieszkania. Na poprawę tego wizerunku przeznaczyłbym pieniądze, jakie związek ma do dyspozycji, by wreszcie saldo migracyjne woj. śląskiego było dodatnie - dodaje wicemarszałek.

- To, że ludzie wyjeżdżają z woj. śląskiego, jest bardzo dużym problemem - przyznaje Marcin Nowak, dyrektor zarządzający Centrum Operacyjnym ABLS w Katowicach. Dlatego, jego zdaniem, bardziej niż na przyciąganiu nowych mieszkańców, trzeba skupić się na zatrzymaniu obecnych.

- Skupmy się na tym, jak zatrzymać tych, którzy tu już są niż na „wyrwaniu” mieszkańców z innych regionów, bo inne regiony robią to samo - argumentuje Nowak. - Cieszę się, że spora część budżetu związku metropolitalnego ma iść na logistykę, transport. Według badań maksymalny komfortowy czas dojazdu do pracy to 40 min. Jeśli sięgniemy tymi 40 min. jak najgłębiej w region, to stworzymy warunki, by mieszkańcy nawet bardziej odległych miast województwa mogli pracować w metropolii - reasumuje.

Artykuł powstał na bazie dyskusji podczas sesji inauguracyjnej SilesiaHr Trends 2016, jaka 24 listopada odbywa się w Katowicach.

 

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

  • eugeniusz, 2016-11-24 15:57:55

    Obawiam się, że teza Pana Profesora jest zbyt optymistyczna. Już dziś wiemy, że poszczególni Prezydenci są wyposażeni w Uchwały "nakazujące" Im daleko idący oportunizm w procesach scalania metropolitalnego. Znaczenie poszczególnych dzisiejszych Miast, jest postrzegane mocno subiektywnie (...najdelikatniej mówiąc), a niekiedy podgrzewane są sztucznie "antagonizmy" z mniej lub bardziej odległej przeszłości. Na taki stan rzeczy nakłada się partyjniactwo i wszechwładna zasada TKM. Bezpardonowy atak na stołki PiS-menów, powoduje przy tym znaczny spadek jakości, praktycznie w każdym sektorze, nawet w nominalnie prywatnym. Dotknięte tym syndromem jest każde Miasto, prawie każda spółka miejska. Syndrom niepokojąco, pełzająco przechodzi do instytucji administracji rządowych. To z kolei powoduje, że ludziska zaczynają "patrzeć wilkiem" na każdego zatrudnionego pochodzącego czy mieszkającego w innym Mieście przyszłej Metropoli. Kolejna "obawa" pochodzi od braku obiektywnej oceny sytuacji. Na nic promocje wizerunkowe, skoro każde wyjście z jakiegokolwiek urzędu, może skutkować diametralnie innymi odczuciami (i nie tylko). Pieniądze wszystkiego nie załatwią. Pieniędzy nie trzeba np. tam gdzie chodzi o "mieszkaniówkę". Nikt nie jest w stanie wyjaśnić, dlaczego w jednym mieście "metropolii", można korzystać z przepisów obowiązujących, a w innym można tylko...mówić o patologii. Nikt nie jest w stanie wyjaśnić, dlaczego zmiana "na stołku" powoduje, że decyzje podejmowane w oparciu o te same przepisy, są wstrzymywane, albo wyniesieni na te "stolce" domagają się ponownych wniosków, już to wstrzymują procedury w toku. Zasadne są zatem wnioski o... celowości takich działań. Może zatem takie inicjatywy jak "SilesiaHr Trends" powinny rozszerzać "bazę" opiniotwórczą, a nie wysłuchiwać opinii, których treść wiadoma jest już na wstępie.  rozwiń



Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.