PARTNER PORTALU
  • BGK

Smart city. Są przykłady zablokowania wdrożenia przez mieszkańców

  • Tomasz Jakubowski    23 października 2019 - 12:00
Smart city. Są przykłady zablokowania wdrożenia przez mieszkańców
Rynek na krakowskim Kazimierzu (Fot. Pixabay.com)

Mieszkańcy miast i gmin potrafią zablokować projekty z idei smart city, choć one oznaczają nie tylko rozwój miasta, ale czasem też wymierne korzyści finansowe. W blokowaniu takich projektów wspierają ich też lokalni politycy, widzący szansę na zdobycie kilku punktów w sondażach.




  • Głównym celem idei smart city jest upowszechnianie miasta inteligentnego.
  • Można to zrobić poprzez wprowadzenie szeregu innowacyjnych rozwiązań, trzeba jednak brać pod uwagę głos mieszkańców i ich obawy.
  • Są w Polsce przykłady wstrzymania przez nich wdrożenia projektów smart.

Do wstrzymania wdrożenia inteligentnego monitoringu doszło w Kazimierzu Dolnym. Pieniądze na ten cel wyłożyła firma T-Mobile. W czerwcu 2018 roku w świetle fleszy prezes Andreas Maierhofer i burmistrz Kazimierza Dolnego Andrzej Pisula podali sobie ręce, pieczętując tym samym projekt wart - bagatela - 10 mln zł. Dzięki tej inwestycji liczący zaledwie 4 tys. mieszkańców Kazimierz Dolny miał już w 2019 roku stać się smart city, czyli "inteligentnym miastem".

W dużym skrócie: operator miał zainstalować kilkaset smart-urządzeń - od wiat przystankowych, przez hotspoty, po interaktywne ekrany - i spiąć je w jeden inteligentny system. Miał on nie tylko prowadzić kierowców do wolnego miejsca parkingowego, ale również wysyłać monity o stanie powietrza i sterować natężeniem oświetlenia. 

Jesienią 2018 odbyły się wybory i zmienił się burmistrz. Został nim Artur Pomianowski, który zadeklarował nagle, że "wprawdzie smart city ma wiele plusów, ale on musi słuchać mieszkańców". A ci - przynajmniej spora ich część - doszli do wniosku, że nowa technologia (chodziło o 5G), którą chce wdrożyć T-Mobile… zagraża ich zdrowiu. Do tego doszły obawy o inwigilację.

Ostatecznie T-Mobile wstrzymał projekt i Kazimierz Dolny smart nie będzie. Sprawę skomentował poprzedni burmistrz Andrzej Pisula: - Odepchnięto ponad 10 mln zł, których gmina nigdy nie zainwestuje w takie rozwiązania, bo jej nie będzie zwyczajnie na to stać.

Pieniądze i parkingi

Kolejnym przykładem, gdy to mieszkańcy mobilizują się przeciwko innowacyjnym projektom, jest już właściwie nieistniejąca w Krakowie Strefa Czystego Transportu (SCT). Według oficjalnego stanowiska ratusza, "to narzędzie służące do ograniczenia emisji zanieczyszczeń komunikacyjnych, m.in. pyłów i tlenków azotu, zmniejszania natężenia ruchu samochodowego na obszarze silnie użytkowanym przez pieszych, jak również podnoszące ich komfort poruszania się".

Tłumacząc na polski, to ograniczenie w określonej strefie miasta ruchu samochodów. Do turystycznej dzielnicy Kazimierz (chodziło o kilkanaście ulic) nie mogły wjeżdżać w określonych godzinach pojazdy wysokoemisyjne. Wyjątek stanowiły auta mieszkańców, przedsiębiorców, taksówki oraz wszystkie samochody elektryczne, napędzane wodorem lub gazem CNG.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

  • Smogokopcuch, 2019-10-23 14:16:16

    Na zdjęciu to raczej dzisiejszy Pl. Wolnica jest. A to tylko część dawnego rynku (pomijając już kwestię jak duża) - to tak dla ścisłości.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.