PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Stadion - centrum miejskiej aktywności

  • PAP    10 maja 2012 - 08:29
Stadion - centrum miejskiej aktywności

Stadiony w miastach-gospodarzach ME 2012 powinny być centrami miejskiej aktywności, w których odbywałyby się lokalne wydarzenia sportowe i kulturalne.




Takie wnioski płyną z badania Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej i Instytutu Badań Przestrzeni Publicznej. Celem badania pt. „Stadion–Miasto–Kultura. Euro 2012 i przemiany kultury polskiej” było pokazanie, jak Euro może stać się kulturalnym sukcesem. W wynikach badania zawarto m.in. rekomendacje dla czterech miast – gospodarzy.

Badanie przeprowadzono latem ub. roku w czterech miastach, które są organizatorami ME2012. Zgromadzono m.in. 160 wywiadów, nagrania audio i wideo. Projekt zrealizowano ze środków Narodowego Centrum Kultury uzyskanych przez Fundację Obserwatorium w ramach programu Obserwatorium Kultury.

Zdaniem autorów badania, szanse na modernizację przestrzeni miejskiej zostały w ogromnym stopniu zmarnowane. Nie został w pełni wykorzystany potencjał społeczny i możliwość aktywizacji mieszkańców dzielnic, w których powstały obiekty sportowe. „Regułą w przypadku projektów związanych z Euro2012 powinna być dyskusja, dialog i merytoryczna argumentacja jako sposób kształtowania opinii publicznej.

Tymczasem ten istotny czynnik wykorzystywany jest w zbyt skromnym wymiarze” – zaznaczono. Podkreślono, że każde z miast-gospodarzy Euro2012 powinno stworzyć strategię kulturalną, która zwiększy jego atrakcyjność turystyczną, i tym samym napływ zagranicznych turystów (tzw. efekt barceloński).

Oceniono, że oferta powinna opierać się na elementach kultury wysokiej i popularnej. Koordynator projektu Piotr Majewski podkreślił, że wydarzenia kulturalne powinny odbywać się nie tylko w trakcie turnieju, ale także przed jego rozpoczęciem i po zakończeniu.

„Powinny być one powiązane z przestrzenią miejską, która powstała w ramach przygotowań do mistrzostw, a także eksponować ważne elementy lokalnej tożsamości i ich powiązanie z globalnymi wzorami kultury” – zaznaczył.

Podkreślono, że stadiony powinny funkcjonować jako „epicentra miejskiej aktywności”, w których odbywałyby się także lokalne wydarzenia sportowe oraz animowane byłoby życie kulturalne.

W przypadku Gdańska eksperci zalecają działania na rzecz „włączenia” do miasta dzielnicy Letnica (tam znajduje się stadion PGE Arena), kontynuację rewitalizacji terenów otaczających stadion. Rekomendowano dialog z lokalną społecznością. Zaznaczono, że Letnica mogłaby tworzyć „nowe centrum Gdańska”, które mogłoby być naturalną przeciwwagą dla historycznych, turystycznych części miasta.

W przypadku Wrocławia rekomendowano przedefiniowanie funkcji „sypialnianej” dzielnicy Maślice (tam znajduje się Stadion Miejski). Podkreślono, że może ona zyskać nową otoczkę symboliczną dzięki bliskości stadionu oraz powstających tam obiektów.

Zaznaczono, że mieszkańcom brakuje m.in. kampanii informacyjnej miasta na temat wydatków związanych ze stadionem. Podkreślono, że niezbędne wydaje się także kierowanie akcji promującej Euro2012 do mieszkańców Wrocławia, a nie tylko gości z zagranicy.

Warszawie rekomendowano stworzenie strategii ograniczającej komercjalizację stadionów i przestrzeni publicznej miasta, która powinna polegać na znalezieniu złotego środka pomiędzy interesami sponsorów a mieszkańcami.

Podkreślono, że warto zastanowić się nad wykorzystaniem aktualnego potencjału warszawskiej Pragi (w tej dzielnicy mieści się Stadion Narodowy) przez akcentowanie jej oryginalnej zabudowy, „praskiego klimatu”. Zwrócono także uwagę, że operatorzy stadionu powinni zwiększyć dostęp do stadionu lokalnej społeczności.

W Poznaniu brakuje oczywistego przekazu, czym ma być Euro dla mieszkańców – oceniono. Podkreślono, że za mało mówi się o akcjach społecznych, które na stadionie są podejmowane, np. dawstwo krwi, śniadanie na murawie dla mieszkańców Poznania.

„Te działania mogłyby być znakiem rozpoznawczym miasta i wzorem dla innych, gdyby tylko promocja takich poczynań była lepsza” – oceniają eksperci.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.