PARTNER PORTALU
  • BGK

To działa. Szpetne reklamy znikają z przestrzeni Gdańska

  • AKC    3 grudnia 2019 - 14:11
To działa. Szpetne reklamy znikają z przestrzeni Gdańska
Reklamy nie spełniające zapisów uchwały są usuwane (fot. GZDiZ)

Kończy się okres przejściowy Uchwały Krajobrazowej Gdańska. Dotyczy on jednak tylko tych reklam, które powstały przed 2 kwietnia 2018 r. Co dzieje się z młodszymi billboardami, banerami czy wyklejonymi witrynami sklepów, które nie są zgodne z nowymi zasadami w mieście?




  • Od ponad półtora roku w Gdańsku obowiązuje uchwała krajobrazowa, której celem jest walka z reklamowym chaosem w przestrzeni publicznej.
  • Wszystkie reklamy - billboardy, banery oraz szyldy i wyklejenia witryn lokali, które powstały po 2 kwietnia 2018 r., a nie są zgodne nowymi zasadami - będą musiały zostać dostosowane lub usunięte. 
  • Termin "powstałe po 2 kwietnia 2018 r." jest tu kluczowy. Dla starszych nośników niezgodnych z nowymi przepisami, 2 kwietnia 2020 r. skończą się 24-miesięczny okres przejściowy.  

Egzekucja przepisów dotyczących nielegalnych nośników rozpoczęła się w lipcu 2018 r. Do połowy listopada 2019 r. inspektorzy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni wystawili blisko 500 wezwań pisemnych do usunięcia reklam niezgodnych z nowymi przepisami i większość z nich zniknęła. W ponad 80 przypadkach, także w tych, w których nośnik notorycznie powracał w tej samej lokalizacji, potrzebna była zdecydowana reakcja, czyli wszczęcie postępowania administracyjnego w celu wymierzenia kary.  W wyniku tych działań kolejne 50 nośników zostało usuniętych.

Inspektorzy mają ku temu do dyspozycji doskonałe narzędzie - mapy ukośne Gdańska. Mapy, wykonane w pierwszych dniach obowiązywania uchwały na potrzeby Biura Rozwoju Gdańska, zawierają szczegółowe zdjęcia każdej nieruchomości w mieście.

Czytaj też: Uchwała krajobrazowa dla Cieszyna. Ratusz czeka na uwagi do projektu

- W przypadku, gdy właściciel nielegalnego nośnika mówi, że “ten baner wisi tu już od lat”, jesteśmy w stanie łatwo odświeżyć jego pamięć pokazując zdjęcie - tłumaczy Dariusz Słodkowski, kierownik działu użytkowania przestrzeni publicznej GZDiZ.

Procedura działa następująco. Po kilku dniach od wszczęcia postępowania inspektorzy przeprowadzają wizję na miejscu. Jeśli przedsiębiorca zdążył w tym czasie ściągnąć nośnik, postępowanie zostaje umorzone.

- Naszym celem nie jest karanie lecz poprawa jakości krajobrazu - zaznacza Słodkowski. - Dlatego dzwonimy, piszemy, tłumaczymy, a nasi inspektorzy codziennie patrolują miasto sprawdzając zgłoszenia od mieszkańców. Każdego dnia wpływa do nas kilka takich zgłoszeń - dodaje.

Najtrudniej z największymi

Łączna kwota kar nałożonych dotychczas przez GZDiZ wynosi 121 tys. zł. Dotąd żaden z ukaranych nie odwołał się od decyzji, a ściągalność kar przebiega tak samo jak w przypadku zaległości podatkowych - w ostateczności kwota zostaje ściągnięta z konta bankowego. 

Czytaj też: Uchwały krajobrazowe niezgodne z konstytucją? Gminy mogą mieć poważny problem

- Najtrudniej pracuje się z zagranicznymi korporacjami, które często powołują się na swoją wewnętrzną księgę wizualną. Takie księga muszą zostać dostosowane do wymagań Gdańska - dodaje Bożena Żmijewska z GZDiZ. - Z drugiej strony spotkania z dużymi sieciami handlowymi dotyczące przystosowania sklepów do zasad uchwały, odbywały się głównie na prośbę tych firm. Zaczynamy od sieci, bo gdy “oczyścimy” fasady ich sklepów, efekt będzie widoczny w wielu miejscach.

To naprawdę działa





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.