PARTNER PORTALU
  • BGK

Ustawa krajobrazowa zrujnuje samorządy? Wszystko w ich rękach

  • MN    22 kwietnia 2016 - 16:34
Ustawa krajobrazowa zrujnuje samorządy? Wszystko w ich rękach
Reklamy często szpecą miasta, ale czasem potrafią być ich ozdobą. Co więcej, miasta mogą dzięki nim zarabiać pieniądze (Osaka, Japonia, fot. pixabay)

• Od września 2015 r. funkcjonuje ustawa krajobrazowa. Daje ona samorządom duże możliwości ingerencji w reklamę zewnętrzną.
• Wiele zabytków i bloków mieszkalnych, zarówno w Polsce jak i za granicą, zostało odnowione dzięki wpływom z reklam.
• Jak pogodzić ambicje urzędników z oczekiwaniami mieszkańców i reklamodawców?




Ustawa krajobrazowa oczyści miasta z nadmiaru pstrokatych, przyprawiających o oczopląs reklam. Niestety, wiąże się ona także z dużymi kosztami. Potrzebne są fundusze na przeprowadzenie audytów krajobrazowych, a brak możliwości eksponowania reklam będzie się wiązał ze stratami finansowymi. Lokalne samorządy będą miały więc trudno zadanie, aby pogodzić oczekiwania swoje, przedsiębiorców, jak i samych mieszkańców. 

Czytaj tez: Ustawa krajobrazowa, kodeks reklamowy: Zabytki bez reklam popadną w ruinę?

W myśl ustawy krajobrazowej, która weszła w życie 11 września 2015, samorządy lokalne mogą decydować o lokalizacji i formie poszczególnych nośników reklamowych.

Będą kary

Opłacie będą podlegać wszystkie reklamy, nawet te umieszczone na terenie prywatnym. Na właścicieli terenów, gdzie funkcjonować będzie reklama o formie niezgodnej z uchwałą gminy, będzie nakładana kara w wysokości 40-stokrotności opłaty reklamowej.

 Lokalne władze samorządowe będą też decydować, które reklamy zostaną, a które będą usunięte. Warto jednak podkreślić, że fundusze pozyskiwane z reklam do tej pory często były wykorzystywane na renowację nieruchomości, na których się znajdują. Problem nie dotyczy tylko zabytków, ale też zwykłych budynków i bloków mieszkalnych.

- Ustawa zawiera preferencyjne wskazania dotyczące reklam na wiatach przystankowych, ale naszym zdaniem zabrakło jasnych wskazań dotyczących reklamy na siatkach zabezpieczających rusztowania w czasie remontów budynków – mówi Joanna Szlemińska, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Reklamy Wielkoformatowej. 

– Reklama wielkoformatowa, eksponowana według jasno określonych zasad efektywnie zastępuje szarą siatkę, poprawiając estetykę danego miejsca. Wręcz może przynosić korzyści nie tylko dla samych reklamodawców, ale przede wszystkim dla miast, które to otrzymają znaczące wpływy do budżetu, a także poprawi się ich wygląd przez wyremontowanie zaniedbanych elewacji kamienic - dodaje.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.




Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.