PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

W Chęcinach powstanie klaster turystyczny

  • PAP/AT    30 marca 2015 - 08:36
W Chęcinach powstanie klaster turystyczny
Ruiny zamku królewskiego w Chęcinach - widok z wieży, fot.wikipedia.org/Dawid Galus)

Władze Chęcin, po serii inwestycji związanych m.in. z rewitalizacją śródmieścia, chcą jeszcze mocniej powalczyć o turystów. W tym celu w gminie powstanie klaster turystyczny.




Jeden bilet wstępu i wspólne promowanie największych atrakcji, to główne idee, jakie przyświecają powstającemu w gminie Chęciny (Świętokrzyskie) klastrowi turystycznemu. Władzom zależy na zwiększeniu liczby turystów i wydłużeniu ich pobytu na swym terenie.

W zestawieniu najchętniej odwiedzanych miejsc w Świętokrzyskiem atrakcje gminy Chęciny plasują się na drugim miejscu po Bałtowie ze słynnym parkiem modeli dinozaurów. W ub.r. bilety wstępu do różnych obiektów w tej podkieleckiej gminie zdecydowało się kupić 277 tys. osób. Co ciekawe, taki wynik udało się uzyskać pomimo faktu, że od dwóch lat (do 1 kwietnia br.) zamknięty jest z powodu remontu najsłynniejszy zabytek Chęcin, czyli średniowieczne ruiny Zamku Królewskiego. Bałtów (pow. ostowiecki) zwiedziło w tym samym czasie ok. 300 tys. osób.

Teraz władze Chęcin, po serii inwestycji związanych m.in. z rewitalizacją śródmieścia, chcą jeszcze mocniej powalczyć o turystów. "Mamy wiele atrakcji i chcemy to wykorzystać, zatrzymując ich na przynajmniej trzy dni. To będzie wspólny front działań, jednolita oferta dla zwiedzających z kraju i zagranicy" - powiedział burmistrz Chęcin Robert Jaworski.

Czytaj też: Jak miasta i regiony mogą stać się bardziej atrakcyjne dla turystów?

"Wzorem rozwiązań z państw zachodnich, planujemy wprowadzenie wspólnego biletu na wszystkie atrakcje. Trwają rozmowy na ten temat" - dodał. Zdaniem samorządowca samodzielne działania promocyjne realizowane przez jedną jednostkę nie są w stanie być tak silne jak "jednolita oferta, na którą składa się kompleksowy pomysł na spędzenie wolnego czasu".

Porozumienie ws. klastra turystycznego może być podpisane w najbliższych tygodniach. "Jestem po rozmowach z przedstawicielami podmiotów, które wejdą w jego skład. Będziemy starali się być pionierem w województwie jeśli chodzi o część rozwiązań. Korzystamy z dobrych pomysłów, które od lat funkcjonują na zachodzie Europy" - powiedział Jaworski.

Wspólną promocją i biletem mają zostać objęte: ruiny Zamku Królewskiego w Chęcinach, zrewitalizowane śródmieście miasteczka, obiekty sakralne, Niemczówka (czyli renesansowa kamienica w Chęcinach z 1570 r.), Park Etnograficzny Muzeum Wsi Kieleckiej w Tokarni, Centrum Nauki w Podzamczu Chęcińskim wraz z dworem starostów chęcińskich, Jaskinia "Raj", Jaskinia "Piekło", Muzealna Izba Górnictwa Kruszcowego w Miedziance, gród w Sielcach, Ptasi Azyl w Ostrowie, szlak kajakowy na Nidzie.

Na razie nie wiadomo ile będzie kosztował wspólny bilet. "Mamy na uwadze, by cena nie była wygórowana, aby zadziałał efekt skali i promocji" - zaznaczył Jaworski.

Dodatkowym motorem wzrostu liczby zwiedzających w gminie, może być powstające w Korzecku nieopodal Chęcin Europejskie Centrum Edukacji Geologicznej, którego głównym inwestorem jest Uniwersytet Warszawski. Poza studentami ze stołecznej uczelni, mają tu przyjeżdżać przyszli geolodzy z całej Europy. "Oferta klastra będzie dedykowana także im" - powiedział burmistrz.

Z inicjatywy cieszy się prezes Regionalnej Organizacji Turystycznej Jacek Kowalczyk. Jak powiedział, będzie to trzeci po Szwajcarii Bałtowskiej i Świętokrzyskich Uzdrowiskach klaster turystyczny regionu. "To jest kierunek na przyszłość, dał na to dowód Bałtów, który w ramach klastra stworzył stok narciarski, to świetnie funkcjonuje" - zauważył. Wskazał, że w ramach takiej współpracy powstają liczne powiązania kooperacyjne, które przekładają się na rozwój gospodarczy.

Jak wynika z danych GUS w 2014 r. w hotelach, pensjonatach i motelach w woj. świętokrzyskim sprzedano łącznie 1,4 mln noclegów, co stanowi wynik lepszy o 12 proc. w porównaniu z danymi z 2013 r. Liczba ta nie obejmuje noclegów w nieklasyfikowanych kwaterach prywatnych oraz gospodarstwach agroturystycznych.

Dobry wynik odnotowały także biletowane atrakcje turystyczne regionu. Według najnowszego, wojewódzkiego zestawienia, obejmującego cały 2014 r., sprzedały one 3,6 mln wejściówek. Dla porównania rok wcześniej liczba ta była niższa o ponad 100 tys.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

  • Eterno Vagabundo, 2015-03-31 18:32:08

    Do " klasteru " w Chęcinach Niech tylko tych przyjmują, Co to pieszo i boso Poprzez Świat wędrują. I żadnych samochodów Nie wpuszczać w te rejony, By obszar Chęcin nie był Smogiem zaścielony.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.