PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Zarząd GZM o liniach kolejowych do CPK: nieuzasadnione ekonomicznie i przestrzennie

  • Michał Wroński    10 marca 2020 - 18:26
Zarząd GZM o liniach kolejowych do CPK: nieuzasadnione ekonomicznie i przestrzennie
W ramach tzw. komponentu kolejowego CPK powstać ma 1600 kilometrów nowych linii (fot. mat. UTK)

Zarząd Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii negatywnie ocenił proponowany przebieg korytarzy kolejowych, ujęty w Strategicznym Studium Lokalizacyjnym Inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego. Zdaniem władz GZM przedstawione propozycje są „nieuzasadnione ekonomicznie i przestrzennie”, a ich realizacja będzie dublować istniejące już linie, oddziałując destrukcyjnie na spójność gmin i funkcjonowanie mieszkańców.




  • Minął czas na zgłaszanie uwag do Strategicznego Studium Lokalizacyjnego Centralnego Portu Komunikacyjnego.
  • Zarząd GZM docenia „rozmach inwestycyjny i rangę planowanego przedsięwzięcia”, ale propozycje lokalizacji konkretnych linii budzą jego głęboki sprzeciw.
  • Władze GZM argumentują, że przedstawione propozycje nie biorą pod uwagę istniejącego stanu zagospodarowania i interesów społeczno-gospodarczych Metropolii.

Przypomnijmy, że do 10 marca można było zgłaszać uwagi do Strategicznego Studium Lokalizacyjnego Centralnego Portu Komunikacyjnego. Uwag na pewno nie zabraknie. Jak pisaliśmy bowiem już kilka tygodni temu, wiele samorządów nie jest zachwyconych propozycjami poprowadzenia linii kolejowych do portu lotniczego w mazowieckiej gminie Baranów.

Krytycznie o przedstawionych w Studium wariantach wytyczenia linii kolejowych do CPK wypowiedział się też zarząd GZM. W swym stanowisku podkreśla on, że docenia „rozmach inwestycyjny i rangę planowanego przedsięwzięcia” i wiążę z nim nadzieje na „dynamizację rozwoju nie tylko kraju, ale i swoich gmin członkowskich”, ale jednocześnie zwraca uwagę, że już na wstępnym etapie prac wymagana jest szczególna roztropność w zakresie wyznaczania wariantów linii kolejowych, analizująca „w elementarnym zakresie występujące uwarunkowania lokalizacyjne”.

Tymczasem – jak stwierdza zarząd GZM - przedstawione propozycje nie biorą pod uwagę istniejącego stanu zagospodarowania i interesów społeczno-gospodarczych Metropolii. W szczególności – jak wylicza GZM - nie uwzględniają ani istniejących terenów zainwestowanych, w tym zwłaszcza zabudowy mieszkaniowej (indywidualnej i wielorodzinnej), budynków użyteczności publicznej i innych terenów o szczególnych walorach kulturowo-przyrodniczych, stanowiących dobro wspólne społeczności lokalnych; ani uwarunkowań środowiskowych, jak występowanie terenów prawnie chronionych, ogrodów botanicznych, terenów zalewowych, terenów szkód górniczych.

Zdaniem władz GZM, propozycje te narażają na „bezpowrotne podziały przestrzeni gminy, stając się barierą nie do pokonania i wpływając destrukcyjnie na jej spójność i funkcjonowanie mieszkańców”, a ponadto są „nieuzasadnione ekonomicznie i przestrzennie, proponując przebieg równoległy do istniejących linii kolejowych”.

- Tym samym GZM, działając w imieniu i na rzecz mieszkańców, nie może wyrazić zgody na przedstawione rozwiązania komunikacyjne, które w skali regionalnej czy krajowej mają łączyć, lecz w skali lokalnej będą dzielić - w różnych wymiarach: przestrzennym, społecznym, środowiskowym, negatywnie oddziałując na jakość życia i atrakcyjność inwestycyjną – czytamy w stanowisku.

Czytaj: Samorządowcy o kolei do CPK: nie ma zgody na takie konsultacje

Dlatego też GZM apeluje o maksymalne wykorzystywanie już istniejących tras kolejowych wraz z towarzyszącą im infrastrukturą, zakładając ich rozbudowę lub modernizację, a także o rozpatrzenie korytarzy kolejowych i planowanych przebiegów linii z uwzględnieniem tzw. Kolei Metropolitalnej, która obecnie jest przedmiotem prac GZM.

Wnosi ponadto o zlokalizowanie głównego dworca przesiadkowego w jednym z miast na prawach powiatu w GZM (np. w Katowicach). Podkreśla też konieczność przeprowadzenie „szerokich i pogłębionych konsultacji z poszczególnymi samorządami lokalnymi w zakresie inwestycji planowych na obszarze poszczególnych gmin członkowskich”.

- Pozwoli to wspólnie wypracować możliwe optymalne rozwiązania, zarówno racjonalne ekonomicznie, jak i akceptowane społecznie, a tym samym ograniczyć konflikty, nierozłącznie związane z tego typu newralgiczną inwestycją – podsumowuje swoje stanowisko zarząd Metropolii.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (3)

  • wiesław nowak, 2020-03-11 18:27:09

    Od wielu lat proponuje, Należy dokończyć południową część CMK, poprzez wybudowanie w nowym śladzie 37 km odcinka od CMK/Wilków do zachodniego Olkusza i nowym śladem 23 km odcinek do Zabierzowa i dalej 12 km odcinek wzdłuż obecnej trasy w kierunku Krakowa Kolejny 31 km odcinek od Olkusza Zach do ...Szopienic w znacznej większości wzdłuż obecnych torów w kierunku Katowic W obszarze Metropolii Śląskiej należy wzdłuż obecnej trasy, wybudować drugą parę torów z Gliwic przez Katowice do Dąbrowy Gór Ząbkowice oraz z Katowic do Tych Niezbędnym jest budowa nowego toru z Dąbrowy Gór do Mierzęcic i dalej wzdłuż obecnego toru terminalu lot w Pyrzowicach z czasem dojazdu z Katowic w 25 minut Bez tego toru, pasażerowie wybiorą Balice z dojazdem w 35 minut po zakończeniu remontu trasy kolejowej Katowice - Kraków W połączeniu KDP z Ostrawą, należy wybudować tą 58 km trasę większości wzdłuż A1, DK81 i obecnych torów od granicy przez Jastrzębie/Wodzisław, Żory/Rybnik, Mikołów do Katowic  rozwiń
  • robinson, 2020-03-11 09:56:26

    A w ogóle co to jest jakiś "zarząd" jakiejś "górnośląsko-zagłebiowskiej metropolii", bo my, gorole o takim nie słyszeliśmy? To jakiś konstytucyjny nowy organ władzy Państwa? Coś w rodzaju państwa w państwie? Kilku jakichś facetów i kobitek chce rzundzić w miejsce wojewody i premi...era rządu? Bo jeżeli nie są wybieralnym organem państwa, to apelować sobie mogą, ile chcą. Nie jest powiedziane, że jakieś apele poskutkują. 🤣  rozwiń
  • Inżynier, 2020-03-11 09:25:09

    W kraju tak dużym jak Polska programowanie zintegrowanego rozwoju transportu lotniczego i kolejowego wymagałoby przede wszystkim uwzględnienia nie tylko jednego „centralnego” lotniska w Baranowie, ale sieci wszystkich dużych lotnisk, w tym na pewno (i to w pierwszej kolejności) lotniska w Pyrzowicac...h. Jego połączenie linią kolejową m.in. z centralną magistralą kolejową już w 2023 r. dałoby np. możliwość dojazdu do tego lotniska ze stacji Warszawa Centralna w czasie krótszym niż 2 godz., szybciej niż do lotniska w Radomiu.  rozwiń

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.