PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Toruń ma system rowerów miejskich - 40 stacji i 400 jednośladów

  • Grzegorz Dyjak    1 sierpnia 2019 - 19:26
Toruń ma system rowerów miejskich - 40 stacji i 400 jednośladów
Operatorem Torvelo jest firma BikeU (fot. torun.pl/Adam Zakrzewski)

Dziś (1 sierpnia) wystartował Torvelo Rower Miasta Toruń. Mieszkańcy i turyści mają do dyspozycji 40 stacji i 400 rowerów, które można wypożyczać przez całą dobę. Będzie ich jednak więcej, bo w najbliższym czasie operator systemu - firma BikeU - ma uruchomić 11 kolejnych stacji. Jesienią natomiast ma pojawić się 10 rowerów ze wspomaganiem elektrycznym.




  • Firma BikeU podpisała z Toruniem umowę na prowadzenie roweru miejskiego do 2022 roku. Jej wartość to prawie 7 mln złotych.
  • Pierwsze 20 minut jazdy wypożyczonym rowerem miejskim jest bezpłatne.
  • Wypożyczalnia rowerów będzie funkcjonować do 23 grudnia. Kolejny sezon rozpocznie się w lutym 2020 r.

Aby skorzystać z systemu trzeba zarejestrować się na stronie internetowej Torvelo lub poprzez darmową aplikację mobilną. Jednorazowa, zwrotna opłata startowa wynosi 10 złotych. Pierwsze 20 minut jazdy wypożyczonym rowerem miejskim jest bezpłatne. Godzina jazdy kosztuje 1 zł, za 3 zł można jeździć od 61 do maksymalnie 120 minut. Za 121-180 minut trzeba zapłacić 5 zł. Każda następna godzina to koszt 7 zł, przy czym maksymalny czas wypożyczenia roweru to 12 godzin.

Operator systemu wprowadził także taryfę turystyczną dla osób chcących zwiedzić miasto na rowerze. Koszt wypożyczenia pojazdu w tej taryfie to 15 zł/24 h.

- Torvelo to nowy system zorganizowania roweru miejskiego. Rowery są wygodne, mają możliwość zmiany biegów, posiadają łańcuchy do zabezpieczenia pojazdu i koszyki, do których można włożyć plecak czy torbę - mówi prezydent Torunia Michał Zaleski.

Torvelo przetestował prezydent Torunia Michał Zaleski (fot. torun.pl/Adam Zakrzewski) Torvelo przetestował prezydent Torunia Michał Zaleski (fot. torun.pl/Adam Zakrzewski)


- Pamiętajmy o ich właściwej eksploatacji. Przed pobraniem roweru ze stacji dokującej należy przycisnąć specjalny przycisk. Jego przyciśnięcie pozwala nam na wyciągnięcie jednośladu z zakotwiczenia. Oddając rower trzeba pamiętać, żeby mocno go zabezpieczyć przy mocowaniu, wtedy system przestaje liczyć czas - dodaje.

Wypożyczalnia rowerów będzie funkcjonować do 23 grudnia. Kolejny sezon rozpocznie się 14 lutego 2020 roku.

Zobacz też: Rower miejski jest trendy. Krakowianie przejechali ponad 3,5 mln km

- Projekt jest unikatowy wśród tych, które firma BikeU realizuje w całym kraju. Toruń wreszcie otrzyma rower w pełnej jakości, który mam nadzieję będzie spełniał wszystkie oczekiwania - mówi Marcin Jeż, dyrektor ds. rozwoju i marketingu BikeU.

Rowery wyróżnia kolorystyka – zielony nawiązuje do ekologii transportu, zaś żółty i niebieski to barwy nowych, toruńskich tramwajów. Każdy z jednośladów zdobi herb miasta - toruńskiego anioła umieszczono na koszyku rowerowym.

(fot. torun.pl/Adam Zakrzewski) (fot. torun.pl/Adam Zakrzewski)


Każdy rower wyposażony jest w system GPS. Dla miasta jest to pomocne przy rozbudowie infrastruktury rowerowej. Daje możliwość podglądania, jakie kierunki najchętniej wybierają rowerzyści. GPS to także pomocne rozwiązanie przy reklamacjach. Zastosowany system precyzyjnie pokazuje moment wypożyczenia i zwrotu roweru, co pozwala rozstrzygać ewentualne rozbieżności czasowe.

Ponadto uruchomiona została strona internetowa Torvelo.pl, na której znajdują się niezbędne dla użytkownika informacje, m.in. regulamin, formularz rejestracyjny, instrukcje korzystania z systemu oraz mapa systemu z lokalizacjami stacji. Na stronie znajdują się też dane operatora i zakładka z najczęściej zadawanymi przez użytkowników pytaniami.

Zobacz też: Rower miejski z dużym powodzeniem w Katowicach

Operator Torvelo świadczy także obsługę telefoniczną. Centrum wsparcia użytkownika jest czynne przez całą dobę. Pomoc jest udzielana w dwóch językach - polskim i angielskim.

Firma BikeU podpisała z Gminą Miasta Toruń umowę na prowadzenie roweru miejskiego przez najbliższe 4 lata (do 2022 roku). Wartość umowy to ponad 6,9 mln złotych.

Miasta dopłacają miliony do rowerów

Miejskie rowery są kolejnym, modnym sposobem na poprawienie jakości życia mieszkańców. Jednak płacą za nie wszyscy, nie tylko ci, którzy na nich jeżdżą. Rowery nie były, nie są i nie będą dochodowe, bo nie taki jest ich cel. W zależności od wielkości miasta wydają na utrzymanie systemu rowerów miejskich od 360 tys. do nawet 11 milionów złotych rocznie. Choć nie przynoszą gminom ani złotówki, systemy rowerów miejskich stale się rozrastają. Obecnie działają już w blisko 60 miejscowościach i wciąż zapowiadana jest ich rozbudowa.

W 2016 roku opracowaliśmy raport pokazujący, ile gminy dopłacają do rowerów miejskich. Podzieliliśmy koszty funkcjonowania systemów przez liczbę wypożyczeń bądź liczbę dostępnych jednośladów. Przeanalizowaliśmy koszty generowane przez systemy rowerów miejskich w wybranych miejscowościach. Teraz sprawdziliśmy czy koszty w największych polskich miastach, posiadających systemy od wielu lat wzrosły, a dopłacanie do systemu sprawiło, ze coraz więcej ludzi przesiadło się na rower.

Polecamy też: Supraski Rower Uzdrowiskowy: kompatybilny z Bikerem z Białegostoku Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.