PARTNER PORTALU
  • BGK

Łódź i Warszawa mają szansę stworzyć zgrane duopolis?

  • PropertyNews.pl/AT    30 października 2019 - 13:20
Łódź i Warszawa mają szansę stworzyć zgrane duopolis?
Sesji "Łódź + Warszawa. Szansa na pierwsze polskie supercity" (fot.PropertyNews.pl)

Duopolis Warszawa-Łódź jest w stanie wziąć udział w wyścigu cywilizacyjnym i kulturowym. Wyzwaniem jest jednak infrastruktura i komunikacja - ocenili prelegenci podczas sesji „Łódź + Warszawa. Szansa na pierwsze polskie supercity” na Property Forum Łódź.




  • Warszawa jest stolicą i centrum politycznym, a Łódź – postindustrialnym zagłębiem. Wierzę, że industrialny charakter Łodzi i bliskość ośrodka stołecznego jest wielkim potencjałem - ocenia Tadeusz Markowski, kierownik Katedry Zarządzania Miastem i Regionem Uniwersytetu Łódzkiego.
  • Łódź leży jednak trochę zbyt daleko od stolicy, aby stworzyć zgrane duopolis. Wyzwaniem jest zatem infrastruktura i komunikacja - uważa Dominik Stojek, Partner Associate Real Estate Advisory Deloitte.
  • Rekomendowałabym odpowiednią dawkę pokory. Znamy z historii przykłady miast skazanych na sukces, których dzieje nie zakończyły się szczęśliwie. Dlatego skromność w obliczu czekających wyzwań jest bardzo pożądana - przestrzega Zuzanna Krech, Manager of Łódź and Poznań Offices Cushman & Wakefield Polska.

Prelegenci uważają, że duopolis Warszawa-Łódź jest w stanie wziąć udział w wyścigu cywilizacyjnym i kulturowym.

- Bez tego Łódź sama sobie nie poradzi. Jest to jej wielka szansa - uważa Jacek Ciepłucha, prezes zarządu grupy brokerskiej Quantum.

Nieco inaczej na ideę duopolis patrzy Tadeusz Markowski, kierownik Katedry Zarządzania Miastem i Regionem Uniwersytetu Łódzkiego.

- Warszawa jest stolicą i centrum politycznym, a Łódź - postindustrialnym zagłębiem. Na świecie podobne układy charakteryzują się schematem: miasto industrialne zazwyczaj ma na swoim koncie fazę upadku z powodu deindustrializacji. Potem następuje stabilizacja. W tej chwili reaktywują się ruchy szukania synergii, porozumienia i wzmocnienia tych relacji. Wierzę, że industrialny charakter Łodzi i bliskość ośrodka stołecznego jest wielkim potencjałem. Potrzeba industrializacji Europy jest obecnie ewidentna. Tak się uzależniliśmy od wielkich potęg azjatyckich, że politykę na świecie należy inaczej prowadzić. Przemysł musi się rozwijać. Jest to potężne wyzwanie dla narodowej strategii - uważa Tadeusz Markowski.

Wojny dojazdowe

Łódź nie jest skazana na sukces, ale ma mocne podstawy, aby go odnieść.

- Miasto leży jednak trochę zbyt daleko od stolicy, aby stworzyć zgrane duopolis. Wyzwaniem jest zatem infrastruktura i komunikacja - uważa Dominik Stojek, Partner Associate Real Estate Advisory Deloitte.

Zgadza się z nim Michał Leszczyński, dyrektor komponentu zagospodarowanie przestrzenne, Centralny Port Komunikacyjny. Jego zdaniem jedna godzina dojazdu między dwoma ośrodkami jest podstawowym warunkiem zbudowania duopolis.

- Wszyscy pamiętamy, jakie nadzieje wiązaliśmy z remontem linii kolejowej Łódź-Warszawa i fetyszyzację jednej godziny dojazdu. Tymczasem jest to niemożliwe w tak krótkim czasie - przyznaje Michał Leszczyński.

Jednocześnie dodaje, że dzisiaj nawet po remontach, połączenia kolejowe nie przekraczają minimalnej bariery conectivity, która umożliwiałyby stworzenie takiego układu funkcjonalnego.

- Infrastruktura drogowa także nie zapewnia dojazdu z centrum do centrum w korzystnym czasie. Projekt CPK daje dużo więcej korzyści Łodzi niż Warszawie. Można go nawet "oskarżyć" o wymyślenie w Łodzi, ponieważ jest zdecydowanie skoncentrowany na tym mieście. Wydaje się, że tak duża inwestycja będzie stanowiła istotny przełom - tłumaczy Michał Leszczyński.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.