PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Nie wszyscy cieszą się z sąsiedztwa autostrady A1. Trwa walka o dodatkowe obwodnice

  • Piotr Wiewióra    13 lutego 2020 - 20:00
Nie wszyscy cieszą się z sąsiedztwa autostrady A1. Trwa walka o dodatkowe obwodnice
Budowa A1 na północ od Częstochowy ma się zakończyć w 2022 roku (Fot. GDDKiA)

W programie budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 zaplanowano wprawdzie inwestycje w sąsiedztwie autostrady A1, ale próżno szukać ich w granicach województwa śląskiego przy powstającym właśnie odcinku na północ od Częstochowy, o co wnioskowali tutejsi samorządowcy. To kolejny w ostatnich latach problem, który pojawił się w związku z budową tego wyjątkowego fragmentu A1.




  • Samorządy alarmują, że ich drogi są rozjeżdżane, a mieszkańcy boją się o zdrowie i życie w związku ze znacznie zwiększonym ruchem. – A po oddaniu autostrady do użytku może być jeszcze gorzej – zwracają uwagę.
  • Rozwiązanie problemu widzą w budowie obwodnic miejscowości, przez które przejeżdża najwięcej samochodów. Ale jeśli chodzi o sąsiedztwo odcinka A1 między Częstochową a Łodzią, to wygląda na to, że powstaną one tylko w granicach województwa łódzkiego.
  • Samorządowcy i mieszkańcy gmin Rędziny, Kłomnice oraz Kłobuck liczyli, że inwestycje, o które zabiegali, znajdą się w programie budowy 100 obwodnic do 2030 roku. Nie ma ich jednak na ogłoszonej liście. Konsultacje programu ruszają 14 lutego.

Wyjątkowość odcinka A1 między Częstochową a Łodzią – choć samorządowcy pewnie znaleźliby bardziej pejoratywne określenie – polega na tym, że w odróżnieniu od innych autostrad tutaj rząd zdecydował nie budować jej po nowym śladzie, tylko rozbudować do autostradowych parametrów istniejącą drogę krajową nr 1.

Rozpoczęcie robót w ramach tej inwestycji i związana z tym konieczność wprowadzenia zwężeń spowodowały ogromne korki, które kierowcy próbują omijać, korzystając z dróg lokalnych na terenie okolicznych gmin. A ze względu na stan techniczny, parametry oraz dotychczasową funkcję nie są one do tego przygotowane. Za ich pośrednictwem większość kierowców próbuje dostać się do biegnącej mniej więcej równolegle do DK 1, tyle że w odległości kilkunastu kilometrów na wschód, DK 91.

Natężenie ruchu znacząco więc wzrosło zarówno na drogach gminnych, powiatowych, jak i wspomnianej „91”. Władze gmin Rędziny, Kłomnice, Mykanów i Kruszyna od początku sygnalizowali problem, podkreślając, że zwiększony ruch to zarazem większe zagrożenie dla zdrowia i życia mieszkańców oraz prawdopodobne zniszczenie lokalnych dróg.

Samorząd i mieszkańcy dwóch pierwszych skierowali nawet apele do rządu i parlamentarzystów o wybudowanie obwodnic, które pozwoliłyby puścić ruch bokiem Kłomnic oraz Kościelca i Rudnik (gm. Rędziny). Spodziewają się, że po otwarciu najbliższego węzła autostradowego strumień samochodów będzie jeszcze większy.

Zagrożenie dla dróg, mieszkańców i zakładu komunikacji

Jeśli chodzi o gminę Rędziny, samorządowcy i urzędnicy wstępnie ustalili, że obwodnica mogłaby stanowić połączenie budowanego węzła autostradowego do drogi krajowej DK 91 na styku gmin Rędziny i Kłomnice. W związku z zapowiedziami strony rządowej dotyczącymi programu budowy 100 obwodnic w kolejnych latach, w styczniu 2020 r. wójt Paweł Militowski ponowił apel o realizację inwestycji na terenie tej gminy. Podkreśla, że tak duży ruch to również kłopot dla gminnej komunikacji autobusowej.

Zobacz: Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej pierwszym projektem w formule PPP





REKLAMA




×
KOMENTARZE (4)

  • Piotr, 2020-03-02 11:20:32

    Wyrażanie obaw przez mieszkańców - źle... Ma być jak za komuny: cieszcie się i bierzcie to co dają.... Człowieku... Ty jesteś chyba z tamtej epoki ??
  • Lol76, 2020-02-15 09:42:31

    Nie ma autostrady źle. Buduja autostradę źle. Będzie autostrada źle. Źle bo źle. A będzie tylko gorzej bo źle.
  • Dlaczego? , 2020-02-15 05:11:46

    W Kłobucku od lat rządzi PSL, to niech wybuduje obwodnicę. Swoją drogą to jest niezbędna. Miejscowość Błaszki w łódzkim około 2 tys. mieszkńców i obwodnica będzie a w Kłobucku 15 tys i nie będzie.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.