PARTNERZY PORTALU
  • BGK
  • BGK

Ogólnopolska awaria systemów informatycznych

  • Tomasz Klyta    22 stycznia 2020 - 14:38
Ogólnopolska awaria systemów informatycznych
Na razie nie są znane przyczyny awarii(fot. Pixabay)

Nie działa m.in. Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców, System Rejestrów Państwowych. Na razie nie są znane przyczyny awarii.




Awaria CEPiK oraz Systemu Rejestrów Państwowych oznacza przede wszystkim problemy z rejestracją pojazdów. Urzędy nie mają dostęp do systemów. Problemem będzie także rejestracja narodzin dziecka, zmiana dowodu osobistego czy zgłoszenie zgonu.

- Do odwołania nie załatwimy spraw w Urzędzie Stanu Cywilnego oraz Wydziale Spraw Obywatelskich Urzędu Miasta Włocławek. Powodem jest ogólnopolska awaria aplikacji ŹRÓDŁO, która jest w tej chwili niedostępna. Trwają prace mające na celu ulepszenie aplikacji. Aplikacja ma być dostępna wkrótce - poinformował urząd miejski we Włocławku. 

Centralny Ośrodek Informatyki na razie nie podał oficjalnie przyczyn awarii. Zapewnił jedynie, że trwają pracę nad przywróceniem systemów do działania. Wiele miast wydało komunikaty o awariach.

Jedną z ostatnich wielkich awarii systemów informatycznych była ta z czerwca 2018 r. Awaria na kilka godzin sparaliżowała pracę urzędów w całej Polsce. Dopiero po kilku dniach okazało się, że przyczyną niedostępności systemu rejestrów państwowych była awaria jednego z elementu infrastruktury teleinformatycznej. Wywołało to pojawienie się poważnych problemów w komunikacji pomiędzy ośrodkami przetwarzania danych. W konsekwencji doszło do wysycenia łączy oraz propagacji na systemy pracujące w ośrodkach. 

AKTUALIZACJA

Tuż po godz. 15 urząd miejski w Kielcach wydał komunikat:

"Otrzymaliśmy informację o usunięciu awarii CEPiK (Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców) oraz Systemu Rejestrów Państwowych, w związku z czym mieszkańcy Kielc mogą już korzystać z pełnej obsługi pracowników Urzędu Miasta Kielce, w tym Urzędu Stanu Cywilnego oraz Spraw Obywatelskich, jak również Wydziału Komunikacji".

Naprawienia usterki do tej pory nie potwierdziło Ministerstwo Cyfryzacji ani Centralny Ośrodek Informatyki.

 

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA


Bezprecedensowe w skali Europy forum wielowątkowej dyskusji dotyczącej kluczowych zagadnień dla systemów opieki zdrowotnej. Już 5-6 marca 2020 r. w Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach.



×
KOMENTARZE (6)

  • bez nadmiaru cyfryzacji. , 2020-01-28 21:00:02

    No to może warto potraktować taką awarię jako ostrzeżenie aby nie ufać zbytnio informatyzacji i uzależniać swojego funkcjonowania o takiż oto model, żeby zakładać konta( zamiast normalnymi dokumentami papierowymi się posługiwać) i/lub pobierać aplikacje a za skorzystanie z usług płacić bezgotówkowo.... To nie żaden postęp a niewolnictwo i inwigilacja. Dlaczego mamy być zakładnikami wi-fi, kiedy chłopski rozum podpowiada, że internet powinien zostać tylko tam gdzie potrzeba - w domu i miejscu pracy i raczej przewodowy. Dlaczego mamy być niewolnikami smartfonizacji życia i usług? Czemu nie mogą zostać przywrócone budki telefoniczne( dużo lepsze to niż te durne rowery miejskie, co zagracają przestrzeń i mało kto z tego korzysta, większość ludzi woli jeździć na własnym i lepszej jakości sprzęcie aniżeli na tym współdzielonym - polikwidować to i w zamian sadzić tyle budek telefonicznych ile tylko potrzeba)? Mamy prawo do wolności od komórki - możemy zapomnieć jej i wówczas pod automat miejski się udajemy, wpłacamy drobne lub kartą abonamentową uiszczamy opłatę i możemy chwilę porozmawiać - i dużo lepsze to rozwiązanie niż ciągłe sms-owanie czy czatowanie i miasto tętni życiem. Bo lobby telekomunikacyjne wie doskonale, że powrót budek telefonicznych oznaczałby upadek smartfonów( wówczas budki telefoniczne i zwykłe komórki już sieci 2G mogłyby w pełni zaspokoić potrzeby komunikacyjne ludzi) i wi-fi( internet zostałby tylko tam gdzie potrzeba - w domu i miejscu pracy, w komputerze).  rozwiń
  • GrabarzPis, 2020-01-22 17:31:48

    Do Greta T.: Matołuszku sie pisze się...😁
  • piekarz, 2020-01-22 17:23:42

    Do Greta T.: widziałem wielu głupków(większość w telewizorze) ale głupiej bułki ? Nie , nie widziałem!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.