PARTNER PORTALU
  • BGK

Rozwój elektromobilności w samorządach to głównie praca nad świadomością mieszkańców

  • Tomasz Jakubowski    10 września 2019 - 20:00
Rozwój elektromobilności w samorządach to głównie praca nad świadomością mieszkańców
Prezydenci miast podczas Kongresu Nowej Mobilności (Fot. Tomasz Jakubowski/WNP)

Elektryfikacja transportu następuje w coraz szybszym tempie, czy nam się to podoba, czy nie. Ze względu na infrastrukturę i koszty jej oddziaływanie jest to najbardziej odczuwalne lokalnie, w miastach. Jednak choć zmiany te są wciąż bardzo drogie, to nie pieniądze są najistotniejszym elementem jej rozwoju, a bariery mentalne, tkwiące w nas samych. Do takich wniosków można było dojść, słuchając samorządowców podczas debaty prezydenckiej na Kongresie Nowej Mobilności w Lublinie.




  • W Lublinie odbył się Kongres Nowej Mobilności.
  • Samorządowcy dyskutowali na nim m.in. o rozwoju elektromobilności i elektryfikacji transportu zbiorowego.
  • Prezydenci miast podpisali na Kongresie "Deklarację na rzecz rozwoju elektromobilności". 

Prezydent Lublina Krzysztof Żuk powiedział, że polskie miasta są europejskimi liderami elektromobilności. – Mamy środki europejskie i dwie firmy produkujące autobusy elektryczne. Od wielu lat Lublin stawia na transport zbiorowy – już teraz spełnia wymogi zapisane w ustawie o elektromobilności. Na tym jednak nie koniec, przed nami wciąż nowe wyzwania – mówił Żuk. Prezydent podkreślił, że miasto postawiło na rozwój elektromobilności ze względu m.in. na ekologię. – Jednak to system naczyń połączonych – podkreślił. – Postawiliśmy na rozwój, bo mamy w mieście ograniczone możliwości przepustowe. Dlatego w Lublinie następuje stopniowe uprzywilejowanie transportu publicznego.

Silna bariera mentalna

Prezydent powiedział, że w sumie do dziś działania na rzecz rozwoju elektromobilności kosztowały miasto miliard złotych. 500 w pierwszej perspektywie finansowej i drugie tyle w drugiej. Jeśli chodzi o rozwój elektromobilności w samorządach, prezydent Lublina widzi dwa najważniejsze aspekty – dużą rolę funduszy rządowych, służących wspomaganiu mniejszych samorządów oraz silną barierę mentalną wśród użytkowników. – Dlatego powoli, etapowo wdrażamy rozwiązania korzystniejsze dla transportu publicznego. To nie tylko autobusy, ale i system rowerów miejskich, wypożyczalnie samochodów hybrydowych, ułatwianie pojazdom hybrydowym poruszania się po mieście (np. niepłacenie za parkingi). Najważniejsze, według prezydenta Żuka, jest obecnie budowanie wspólnego przekonania, że warto zainwestować w coś, co nawet początkowo jest nieopłacalne i trudniejsze w eksploatacji, ale w dłuższej perspektywie się opłaci.

Prezydent Słupska Krystyna Danilecka-Wojewódzka podkreśliła, że ma zobowiązanie wobec swojego miasta. – To niewielkie miasto, ma zaledwie 43 km kwadratowe, jest bardzo kompaktowe i możne je rowerem przejechać w 15 minut. Jednak jest też bardzo zielone, pełne parków i zieleńców – powiedziała prezydent. Jej zdaniem nie należy oglądać się na protesty niektórych środowisk i starać się przekonywać do swoich racji. – Zadaniem samorządów jest praca nad świadomością mieszkańców, bo miasto i tak musi dbać o zrównoważony transport. Podkreśliła też, że wśród najważniejszych oczekiwań ze strony samorządowców znajdują się zmniejszenie i zwolnienie z niektórych opłat dla hybryd, wprowadzenie mniejszego podatku transportowego dla elektryków i hybryd.

Rynek wyprzedza działania samorządowców

Robert Soszyński, wiceprezydent Warszawy, miasta, które ostatnio zamówiło 130 autobusów elektrycznych, nie ukrywał, że Warszawa jest tu liderem. – Łącznie, nie licząc nawet hybryd i innych niskoemisyjnych pojazdów, będziemy mieli wkrótce flotę ze 160 autobusami elektrycznymi. To drugi wynik w Europie, tuż po Londynie – powiedział. Drugi z rekordów to liczba samochodów w usłudze carsharingowej. – Obecnie po Warszawie jeździ 600 pojazdów elektrycznych, to 3. miejsce w Europie – podkreślił Soszyński. Warszawa od 2011 roku stawia na program rozwoju elektromobilności, ale w rozumieniu autobusów. To szczególny przypadek, bo w stolicy są i tramwaje, i metro. Obecnie aż 52 proc. przewozów realizuje się w stolicy za pomocą pojazdów elektromobilnych.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

  • Paweł, 2019-09-14 13:55:59

    To jest praca i jednej i drugiej strony. Samorządy pracują przeciez na dobro swoich mieszkańców, wiec chodzi tez wlasnie o wzrost świadomosci i pokazanie im mozliwosci. Bo gros osób wciaz zyje przeświadczeniem, ze nie jestesmy gotowi na elektromobilnosc, bo nie ma ładowarek, bo nie bedzie sie gdzie ...ładować na trasie... a to bzdury w tej chwili, co pokazuja dosadnie mapki greenway'a ze stacjami ładowania  rozwiń

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.