PARTNER PORTALU
  • BGK

Urzędy odzyskały sprawność po awarii informatycznej. Przyczyna usterki nieznana

  • TK    12 czerwca 2018 - 13:46
Urzędy odzyskały sprawność po awarii informatycznej. Przyczyna usterki nieznana
Po kilku godzinach urzędy odzyskały sprawność. Wciąż nieznana jest przyczyna usterki (Fot. Pixabay)

Wszystkie systemy działają już normalnie. Obywatele mogą bez przeszkód załatwiać sprawy w urzędach, a także korzystać z możliwości załatwiania ich drogą elektroniczną - poinformowało Ministerstwo Cyfryzacji w komunikacie.




We wtorek 12 czerwca około godz. 8 nastąpiła awaria serwisów: obywatel.gov.pl, pz.gov.pl, cepik.gov.pl, epuap.gov.pl. Niedostępne były także systemy SRP, CEPiK oraz ePuap. Systemy zaczęły powracać do sprawności między godz. 12.40 a 13. Działają już wszystkie wymienione serwisy i systemy.  Oznacza to, że urzędy mogą pracować normalnie.

- Przyczyną awarii była niestabilność działania jednego z komponentów systemu, przyczyny niestabilności będą dokładnie badane, będą też wyciągnięte wnioski, tak by podobna sytuacja nie miała miejsca w przyszłości - powiedział Igor Ryciak, rzecznik prasowy Centralnego Ośrodka Informatyki.

Najwięcej problemów z awarią Systemów Rejestrów Państwowych miały samorządy gmin i powiaty. W Opolu, które jest miastem na prawach powiatu, awaria sparaliżowała przyjmowanie wniosków w wielu sprawach obywatelskich.

- Informujemy o awarii na swojej stronie internetowej i profilu portalu społecznościowego. Nic więcej nie możemy zrobić. Niestety, ze względu na fakt, że wiele procedur wymaga ściągnięcia danych z systemu, nawet osobiste stawiennictwo w urzędzie nie daje gwarancji załatwienia sprawy. Najlepszym rozwiązaniem jest odłożenie wizyty w urzędzie do czasu usunięcia awarii, lub przynajmniej wcześniejsze sprawdzenie, czy konkretną sprawę będzie można dzisiaj wyjaśnić - apelowała rzeczniczka urzędu miasta Opole Katarzyna Oborska-Marciniak.

Awaria systemu nie skomplikowała pracy w opolskim urzędzie marszałkowskim, gdzie, jak przyznała rzeczniczka urzędu Violetta Ruszczewska, z systemów, które uległy dzisiaj awarii, korzysta się sporadycznie. Podobnie wygląda sytuacja w skarbówce, która większość spraw załatwia przy pomocy innego systemu.

- Możemy tylko przeprosić mieszkańców, którzy chcieli, a nie mogli skorzystać z nich. Zapraszaliśmy osobiście do urzędu - powiedziała rzeczniczka urzędu miasta w Olsztynie Marta Bartoszewicz.

Jak powiedziała rzeczniczka urzędu miejskiego w Krośnie Joanna Sowa, "z powodu awarii nie działały systemy informatyczne, które są podstawowym narzędziem przy załatwianiu spraw w kilku wydziałach". - W konsekwencji nie było możliwości załatwiania spraw związanych z dowodami osobistymi, meldunkami, sprawami w Urzędzie Stanu Cywilnego oraz rejestracją pojazdów i kierowców - dodała Sowa.

Z kolei rzecznik rzeszowskiego ratusza Maciej Chłodnicki zauważył, że "kłopoty z korzystaniem z niektórych systemów informatycznych pojawiały się już wcześniej".

Przypomnijmy, że to nie pierwsze problemy z systemami obsługującymi urzędy w Polsce. Już w 2016 r. samorządowcy i urzędnicy zgłaszali uwagi związane z funkcjonowaniem Systemu Rejestrów Państwowych (SRP) oraz aplikacji Źródło. Wskazali na podstawową ułomność tego wdrożenia, którą jest dla nich brak migracji baz danych aktów stanu cywilnego zawierających dane o aktach wydanych przed 1 marca 2015 r. 

Anna Streżyńska, ówczesna Minister Cyfryzacji zapowiedziała, że resort wnikliwie przeanalizuje urzędnicze uwagi i przygotuje plan naprawczy.

 

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.




Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.